Música

FESTIVALS

La intel·ligència artificial arriba al Sónar

Amb motiu de la celebració del 30è aniversari del Festival Sónar, que va començar ahir i finalitzarà demà, el codirector i responsable de les reconegudes campanyes gràfiques del festival, Sergio Caballero, ha creat la instal·lació artística multidisciplinària Processing… 30 years of Sónar. Aquesta exposició planteja una experiència immersiva que permet a l’espectador endinsar-se en un viatge hipnòtic d’una durada de 39 minuts. La videoinstal·lació ens transporta a universos visuals generats a partir d’imatges icòniques dels 30 anys de trajectòria del festival, que s’acompanyen d’una banda sonora de Fennesz, músic habitual dels cartells del Sónar.

És indubtable que durant els últims mesos el tema de la intel·ligència artificial ha estat molt present en el nostre dia a dia, i amb ell, els debats que ha generat. Molts es pregunten fins a quin punt aquesta tecnologia capdavantera és una amenaça per a nosaltres. El Sónar, però, ha capgirat aquest debat i l’ha portat a un àmbit nou: l’artístic. Per crear la instal·lació Processing… 30 years of Sónar, la campanya gràfica d’aquest any del festival ha estat feta amb una intel·ligència artificial que ha realitzat 29 entrenaments, utilitzant en cadascun les campanyes dels anys anteriors per generar imatges noves. En aquest procés d’aprenentatge de la tecnologia, es generen milers d’imatges prova/error. I és en la bellesa d’aquests errors on el Sónar ha trobat, finalment, la imatge del seu 30è aniversari. D’aquesta manera, la instal·lació permet que l’espectador es deixi portar per la sinergia entre la creativitat humana i la intel·ligència artificial, amb una obra, doncs, que celebra el passat, el present i el futur del reconegut festival.

Després d’una roda de premsa inaugural, ahir, en què el cofundador Sergio Caballero va presentar la instal·lació, va fer-se una visita guiada per la Project Area del Sónar+D amb la seva directora, Andrea Faroppa. Continuant amb la celebració d’aquest trentè aniversari, l’antic espai expositiu de Sónar+D s’ha reinventat com a Project Area, on es poden veure, sentir, tocar i experimentar més de 80 projectes, exposicions i demos d’arreu del món, posant èmfasi en les autòctones. Les iniciatives han estat seleccionades a partir de la convocatòria oberta del Sónar+D, que es va celebrar a principis d’aquest any.

Aquesta zona del festival està dividida en sis seccions: Art i Ciència, Disseny, Gaming, Música i So, Realitats Virtuals i Stage Project Area. A la secció d’art i ciència hi trobem projectes com Enaked, de Neuroelectrics, que ahir va captivar els primers assistents al festival i que combina neurociència amb intel·ligències artificials i art. El funcionament de la instal·lació és el següent: a través d’un encefalograma realitzat a través d’uns sensors de l’activitat cerebral que es col·loquen a sobre del crani, una intel·ligència artificial interpreta quines són les emocions que està sentint la persona en aquell moment i les tradueix en imatges amb colors i patrons de formes específiques. Paral·lelament, la coneguda intel·ligència artificial Open AI crea poemes i imatges relacionades amb les emocions que està sentint la persona el cervell de la qual s’està analitzant.

És indubtable que aquestes propostes són un punt d’inflexió en molts àmbits de la investigació i un trencament amb el funcionament que han tingut fins ara. Ara caldrà esperar a veure quines seran les noves propostes que es faran a partir d’aquesta tecnologia.

La programació musical de la primera jornada del Sónar de Dia, d’altra banda, va brindar-nos descobriments com ara els d’Oneohthrix Point Never, un productor i DJ de Brooklyn que va portar un so experimental i ambient al Sónar Hall. Ell és un dels màxims representants del gènere incipient vaporwave. Els espectadors van poder gaudir també de l’esperada sessió del londinenc Bradley Zero, propietari del prestigiós segell Rhythm Section, amb una exquisida selecció de house, techno, reggae, ska, soul i jazz, entre d’altres estils.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Lankum, d’una casa ocupada de Badalona al Primavera Sound

BARCELONA
MÚSIC

L’encanteri ‘pop’ de Lana del Rey triomfa al Primavera Sound

BARCELONA
COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga