cultura

Les expansions de Pujolboira

L'artista reuneix per primer cop a Girona una tria de pintures de gran format fetes els últims trenta anys

A Ramon Pujolboira, potser perquè viu a l'Empordà, l'atrauen les grans superfícies des de fa molts anys, però darrerament no només hi sent inclinació, sinó a més a més un incontenible entusiasme. Aquesta apoteosi de l'expansió, que trasllada cada cop amb pinzellada més densa i enèrgica a les teles de gran format, pot arribar a prendre formes inesperades quan s'hi barreja l'atzar, com quan els aiguats de l'hivern passat van arrasar l'oliverar que té a Albons i van deixar a la vista un tronc tortuós a propòsit perquè l'artista l'arrenqués d'arrel i el convertís en un peix espectacular de cinc cues que presideix, des d'avui (inauguració a les 19 h), l'entrada a l'exposició retrospectiva que presenta a la Casa de Cultura de Girona.

Jardins secrets, un títol que al·ludeix a la passió dual de Pujolboira pel paisatge, sempre humanitzat, supervisat, enjardinat, i pel simbolisme, amb tints intermitentment surrealistes, si s'entén el concepte com una “deliberada alteració de la realitat”, tal com aclareix ell mateix, és la primera ocasió de veure reunides una vintena de teles de gran format, la majoria de més de dos metres de llarg, i algunes, com la programàtica Mediterrània, de fins a set metres, realitzades els últims trenta anys, entre 1981, quan va començar a treballar en quadres de grans dimensions, i aquest mateix 2011, del qual daten dues peces del tot inèdites i en què es percep la importància cada vegada més rellevant que l'artista concedeix a la textura i el gruix de la pintura. La figura femenina, el peix, la vegetació, les arquitectures classicitzants (glorietes i laberints, sobretot), el mar, el cel, la lluna, són alguns dels temes recurrents en unes obres que interpel·len motius iconogràfics molt antics, des dels interiors del barroc holandès a l'endreçada urbanitat del noucentisme, però sobretot les generoses planures de l'Empordà, on Pujolboira, nascut a Barcelona el 1949, viu des de 1976. No són, però, representacions fidedignes de cap paisatge. Igual que a les novel·les, diu que tracta amb “assumptes ficticis però versemblants”, encara que l'homenatge al goig del Mediterrani i a la seva llum hi és més que evident. L'exposició, oberta fins a l'1 d'octubre, es complementa amb guaixos, gravats i olis de format més petit que en molts casos han servit de preparació per a algunes de les teles monumentals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera