cultura

Kel Domènech

Creador d'art, ebenista i restaurador

“Per què una taula no pot tenir vuit potes?”

Tota la gent que és creativa o bé parteix d'una mica de filosofia
i reflexions personals
o només fa objectes

Fem l'entrevista a la vila comtal de Besalú, asseguts en un sofà de noguera del segle XIX de dues places que ell ha reconvertit en un espai on, a més a més de poder exercir-hi l'íntim acte de la lectura, també s'hi pot conversar. És especial fer una entrevista assegut en una obra d'art. Perquè el sofà en qüestió no és només una peça restaurada, a la qual s'hi ha afegit acer inoxidable, ferro i pell, a més a més del vellut. En si mateixa, aquesta peça única –com totes les que fa en Kel–, amaga un món filosòficament ric i profund.

Aquests són temps dolents per a gairebé tot, també per a l'art?
Sí, però els camins de l'art demanen un temps d'inversió. Hi ha qui diu que aquests són els millors temps per invertir-hi perquè no tens la pressió d'haver de vendre.
Com definiria el que fa: moble-escultura, avantguardisme?
Eclecticisme és la paraula que millor ho defineix. Qualsevol artista expressa amb el que fa físic les seves idees, les reflexions filosòfiques que es guarda a dins.
Artista o artesà?
D'artesà, en sóc, i artista és cap on vaig. Algú potser em considera artista, però no ho haig de dir jo.
També té un pèl de filòsof.
Tota la gent que és creativa o parteix d'una mica de filosofia i reflexions o només fa objectes.
Sobre la seva obra han dit que és eclèctica, irreverent, arriscada...
Li molesten tantes etiquetes?
No, la gent que hi posi la que vulgui.
Li agrada que el defineixin com
a escultor?
Segurament és la definició que millor defineix el que faig.
Diuen que és un artista modern.
Avui ets modern i demà ja no. L'etiqueta de modern és caduca!
Tot es pot reciclar per fer-ne una obra d'art?
Sí, però jo fujo del reciclatge. Hi ha peces que faig servir, com la pota d'una cadira, que no vaig a buscar a un contenidor de brossa, com les peces que tenen una pota de cadira Thonet. Vaig estudiar Thonet a fons, la seva filosofia de creació, què pretenia al segle XIX quan va presentar aquestes cadires; tot el que ha significat en 150 anys. Com que era tan experimentador, si hagués tingut acer inoxidable l'hauria combinat amb el faig de les seves cadires, com va fer 50 anys després Mies van der Rohe. Jo he agafat cadires Thonet firmades, autèntiques, les he desmuntades i n'he agafat components, perquè ell dissenyava els components per separat i les cadires es muntaven a destinació. Thonet és el pare dels Ikea.
No és atrevit tenir una galeria com la seva, que fuig del funcionament habitual de les galeries d'art?
Quan tens una idea has d'anar
fins al final amb ella.
Està en contra del funcionament estàndard de les galeries d'art.
Hi ha moltes galeries que no cerquen nous talents, que només són fàbriques de pagar factures i punt. Estic en contra d'això.
Com un bon dia decideix arraconar, en part, l'ebenisteria?
Em revelo contra aquest encasellament que imposa el no poder sortir de la norma. Els meus professors d'ebenisteria m'han inculcat que les coses es fan d'una manera molt determinada, molt tancada. Fins no fa gaire una taula havia de tenir quatre potes i era una tauleta si en tenia tres. Per què no pots fer una taula de vuit potes? Al món de l'ebenisteria no ho entenen, per
això ho exploro des de l'art.
Besalú té una certa màgia: és per la gent o per les pedres?
Per les pedres i per la història.
Vol canviar les façanes de Besalú.
La major part de la gent que ha vingut a Besalú ho ha fet per la història i les pedres. M'agradaria que així com ara algú veu la meva cadira per accident, perquè ve a veure una església del segle XI, passés al revés i la gent vingués primer per l'art.


Kel Domènech Creador d'art, ebenista i restaurador


manel lladó


Kel Domènech (1971) és un creador d'art, molt més que un escultor. Des dels 80
ha treballat com a profes- sional de l'ebenisteria
i la restaura- ció, ofici que manté, i també ha estat anti- quari. Tot plegat li
ha donat
un ampli coneixement d'uns mate- rials que ara transforma en art des del
seu refugi de Besalú, on lidera un projecte per posar peces d'art a les façanes, algunes en forma de cadira.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
CULTURA

La nova seu del Museu Morera de Lleida, inaugurada oficialment

lleida
CULTURA

Visites al campanar de Sant Fèlix de Sabadell per celebrar el tricentenari

sabadell
CULTURA

Durro enceta la festa del foc al Pirineu amb la baixada de falles

Durro
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva