cultura

art

Valvi redescobreix Sibecas amb una mostra antològica

L'exposició reuneix un centenar d'obres, la majoria procedents dels fons familiars i entre les quals es troben moltes peces inèdites

La inauguració té lloc avui i es podrà visitar fins al 2 de novembre

La figura de Joan Sibecas (Vilanant, 1928 - Avinyonet de Puigventós, 1969), reconeguda pels crítics i tan desconeguda pel gran públic, torna a relluir vint anys després de la darrera exposició antològica –que va tenir lloc a la Fontana d'Or– gràcies a la mostra que avui s'inaugura a la Fundació Valvi de Girona (20 h). Comissariada per la directora de la fundació, Maguí Noguer, i impulsada pels hereus familiars de l'artista empordanès, l'exposició reuneix prop de cent obres procedents dels fons familiars i també d'algunes col·leccions particulars d'amics íntims seus.

Aquesta antològica, que es podrà visitar fins al 2 de novembre, permetrà a molts descobrir i a d'altres redescobrir un pintor que es va passar mitja vida dedicada íntegrament a l'art. Concretament, vint-i-un anys –va morir prematurament als 41 anys arran d'un atac de cor–, que van des la seva primera exposició amb només 18 anys a la sala Fortunet i el 1968 a la sala Goya, totes dues a Figueres. Sibecas: Ordre en llibertat aplega molta obra inèdita, té una manifesta intenció de defugir de tòpics i entre els seus objectius prioritaris hi ha establir una nova perspectiva d'estudi d'un artista que no ho va poder acabar de dir tot en la seva pintura.

La vida i obra de Joan Sibecas s'inscriu en l'intens ambient cultural de la postguerra de la Figueres dels anys cinquanta i seixanta, de la qual també van sorgir literats de la talla de Carles Fages de Climent, Evarist Vallès i Montserrat Vayreda, tots ells amics i relacionats a la fonda Roca, punt de trobada d'agitadors de les lletres i dels pinzells.

Allunyat dels ‘-ismes'

Maguí Noguer, la directora de la Fundació Valvi, declara que la seva “és una pintura impetuosa que neix per l'innat foc interior i que s'expressa sense acotaments i amb anarquia en els extensos espais de la llibertat”. L'art de Sibecas, destaca Noguer, no s'inscriu en cap corrent, escola ni moda i, per tant, no depèn de cap -isme. Malgrat que va flirtejar amb l'abstracció i el cubisme, mai es va casar amb ningú, per poder continuar explorant a la seva manera, anàrquicament, l'inabastable terreny del nou figurativisme.

Ell mateix, en una entrevista publicada pel seu bon amic Narcís Pijoan a Los Sitios (1959), va declarar que la seva concepció d'artista ideal condensaria “la simplificació contemporània de Picasso, el color i la tècnica de Roualt i l'estil de Cézanne”.

LA XIFRA

41
anys és l'edat a la qual va morir arran d'un atac de cor que va tenir tornant d'Olot de classe de gravat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
SÓNAR 2024

Entre clàssics gals i transgressors kenyans

BARCELONA

Revista centenària

Banyoles
Lluïsa Julià i Capdevila
Directora de la “Revista de Catalunya”

“Volem fer més visible la «Revista de Catalunya»”

Banyoles
“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”
Josep M. Roig Rosich
Historiador

“La ‘Revista de Catalunya’ sempre ha estat fidel als seus principis”

Banyoles
Joan Villarroya Font
Historiador i autor del llibre “Mussolini contra Barcelona”

“Al darrere del bombardeig del 17 de març del 1938 hi havia Mussolini”

Badalona
música

Aire, el nou projecte dels cassanencs Anna Pérez i Xevi Vallès, estrena el seu primer disc

cassà de la selva
cultura solidària

El 19è festival El Patio de La Penyora arribarà dimarts al centre penitenciari de Wad-Ras

girona

Manrique salva el primer curs al Lliure amb un cartell molt popular

BARCELONA
ART

Clara Oliveras honora l’exili de l’avi al Mume a través d’una pala

La Jonquera