Economia

JOAN DOMÈNECH

PRESIDENT DE FIRA D’IGUALADA

“Les tres fires professionals que fem són úniques a l’Estat espanyol”

Fira d’Igualada és l’entitat privada sense ànim de lucre que organitza les fires a la capital de l’Anoia. Domènech n’és president des del 2013, quan es va renovar la junta

En quin moment està el sector firal a Igualada?
Les tres fires professionals que fem a Igualada, i que tenen rellevància internacional, són úniques a l’Estat. Són l’Aerosport, Bstim i Maqpaper. No n’hi ha cap més de nàutica esportiva, no n’hi ha cap més de producció de punt i no n’hi ha cap més de paper. Som referents i hem aconseguit tenir un nom. Pel que fa a les fires més locals, tenim fires potents com la FirAnoia i la d’antiguitats –la fira d’antiguitats més important de Catalunya.
S’organitzen una desena de fires en total...
Sí, distingim entre les fires més locals o d’àmbit comarcal i les professionals, que són més de prestigi i a nivell nacional i internacional. A nivell local, la més important és FirAnoia. Quan vam entrar li vam canviar el nom, es deia Fira Multisectorial d’Igualada, per aquest caràcter comarcal que volem que tingui. La vam treure d’un espai tancat i la vam tornar al centre de la ciutat com ho està fent Vilafranca o Vilanova i la Geltrú, per exemple. Quan s’havia fet a l’exterior es feia al passeig d’Igualada, que és el més llarg que hi ha, el que vam fer és ocupar tot el centre de la ciutat, amb activitats com ara el TastAnoia. És la més coneguda a nivell local. Però també tenim la Fira de Reis, que funciona sola i omple sempre. I com deia, la que està agafant molt vol és la fira d’antiguitats i brocanters, que vam canviar d’espai fa dos anys. Això ha fet que haguem doblat els expositors i una assistència de públic molt alta. Som la fira d’antiguitats més important de Catalunya i doblem el nombre d’expositors del següent de la llista. Volem potenciar molt aquesta fira perquè realment són 1.600 metres de fira i cada cop venen més expositors. També fem la Fira de Nadal, Automercat, on en dos dies podem vendre cent vehicles, i el Saló Nuvis.
I pel que fa a les professionals?
El segon tipus de fira són les professionals. Aquí hi ha l’Aerosoport l’any passat vam fer 25 anys i vam recuperar el festival aeri que s’havia hagut de deixar de fer per la crisi. Va tenir una repercussió molt important. Vam triplicar els habitants habituals i vam tenir un 25% d’expositors. Aquest any es tornarà a fer festival. És l’única fira de tot l’estat espanyol d’aeronàutica esportiva. Ens ve visitar gent d’Espanya, Portugal i sud de França. En aquest apartat també hi ha el Maqpaper i Energètica i Bstim, dedicada al punt. Aquesta última va ser creació de la junta nova. Vam trobar un nínxol de mercat que no existia en el qual l’expositor és el productor de la peça i el visitant és la marca. Normalment és al revés. Situa Igualada com a punt fort del punt dins l’Estat i també dona negoci al sector. És una fira internacional perquè el visitant ve d’arreu. No hi ha cap més fira especialitzada amb el tema de punt en tot Europa.
Fira d’Igualada té projectes nous al cap? L’objectiu és ampliar el nombre de fires?
D’una banda, hi ha un procés de millora molt important en organització, en comunicació, en xarxes socials... Estem en constant millora. A la vegada sempre estem pensant projectes nous. Aquest any estem mirant de crear Anoia Juga, que és una fira de joc no electrònic. Es farà a l’època de Nadal per incentivar la venda. Hem de vigilar on poses les coses, què fas, què deixes de fer. I analitzar molt els resultats. El dia a dia t’obliga a millorar cada dia.
Quanta gent atrauen aquestes fires a Igualada i a l’Anoia?
Hi ha fires en què és molt complicat o gairebé impossible calcular-ho, pel fet de ser exteriors. Sí que puc dir que des que FirAnoia ha tornat a l’exterior hem triplicat el nombre de visitants i hem crescut en expositors. El que veiem és que hi ha una alegria més gran que anys enrere. La satisfacció dels expositors és més alta. Globalment el balanç és positiu perquè millorem en visitants i en expositors.
Quin impacte econòmic té el sector firal a la comarca?
Aquí hi ha tot el tema de restauració, botigues, hotels, visites i de donar a conèixer la ciutat, que és important. Té un retorn directe. L’oferta hotelera no és gaire gran però l’omplim tota. Per tant, té un retorn immediat en botigues, restaurants, hotels... Però, a més, donem a conèixer la ciutat a gent de fora que tornen un altre dia. Encara que només torni un 10% de la gent que ha vingut de fora, ja és un èxit. Per a nosaltres és important la relació amb l’Ajuntament perquè si no anéssim plegats seria molt complicat. I també creiem molt en la col·laboració amb altres entitats.
Igualada ha de ser més forta en el sector firal?
Comptant que per mi la raó de Fira és un prestigi per a la ciutat i un tema de retorn econòmic, tot el que sigui aconseguir fires és important, i ho volem fer. Tot i això, crec que el volum de fires que toquem és ampli i ocupa moltes èpoques a la ciutat. Igualada és una de les ciutats que tenen més activitats durant l’any. L’oferta és molt gran. Però sempre que trobem un segment que pugui aportar un benefici per a la ciutat, ho fem.
Una de les fires a les quals s’ha referit, Maqpaper, obre les portes el 7 de març. Quina importància té la fira per al sector, tenint en compte la presència d’empreses papereres a l’Anoia?
La frase que m’agrada dir de Maqpaper és que no és una fira només. Maqpaper s’ha convertit en punt de reunió del sector paperer a tot l’Estat espanyol, Portugal i el sud de França. En aquesta fira ja no es tracta de comprar o vendre només, la importància és que tot el sector es troba aquí. Ser punt de referència biennal de l’Estat dona una força a la ciutat i a la comarca dins del sector. És l’única fira de l’Estat i punt de referència obligat per al sector. El fet que hi hagi només 200 papereres a l’Estat fa que tinguis aquí gairebé el 100% del sector. La fira va lligada a una sèrie de xerrades de professionals que presenten tendències.
Es trasllada a l’Escorxador. Hi ha una aposta de Fira d’Igualada per aquest emplaçament?
Nosaltres hem apostat de forma molt potent per l’Escorxador. És una cosa que vam decidir conjuntament amb l’Ajuntament. De fet, és un espai de l’Ajuntament. El que estem fent és dinamitzar l’espai. Però no només per a fires; el que no volem és que es digui espai firal. L’Escorxador és un espai polivalent en el qual es fan les fires. Però una manera de donar a conèixer l’espai i d’obrir-lo a tothom són les fires. Maqpaper és l’única fira que encara no havíem pogut fer aquí per un problema d’espai, però aquest any hem recuperat espai i això ens ha permès portar la fira cap aquí. Podem dir que totes les fires interiors que fa Fira d’Igualada es fan a l’Escorxador, que s’està recuperant.
Energètica es fa els mateixos dies i al mateix espai...
Sí, Energètica va néixer perquè una de les preocupacions del sector paperer és l’energia. És el cost més gran que tenen. Per tant, tot el que sigui modernitzar i abaixar costos és important. Aprofitem els dos dies de fira per tenir primeres espases dins del sector energètic. Es parlarà de reciclatge, estalvi energètic, economia circular perquè creiem que afecta tant el sector del paper com la resta de sectors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

ECONOMIA

Les exportacions gironines creixen un 10% durant el gener

GIRONA

Salsa Jeans i la Casa de las carcasas obren al Gran Jonquera

la jonquera

MUNICH i Rituals se sumen a l’oferta comercial de l’Espai Gironès

salt
economia

Comença el saló Alimentaria&Hostelco més ambiciós i amb més presència internacional

L’hospitalet de llobregat
PALAFRUGELL

Oohx!gen, l’associació de comerciants de Palafrugell, renova junta

PALAFRUGELL

El B-Travel compleix les expectatives i supera els 26.000 assistents

barcelona
Tribuna

Només el set per cent?

Professor d’innovació a EADA Business School

La Xina: el soci, i competidor, inevitable

barcelona

Suara vol captar capital per finançar la innovació

Barcelona