Pla per gestionar l’era postpeatges
El conseller Calvet insisteix a defensar el model de vinyeta i proposa desenvolupar a Catalunya un pla pilot
Consens del grup de treball sobre la gestió i el finançament de la xarxa d’autopistes i vies d’alta capacitat pel que fa al model que ha de substituir els peatges. Les barreres de pagament a l’autopista caduquen entre el 2019 i el 2021 i la principal conclusió és que el nou pla hauria de tenir dues etapes, una d’inicial en què s’establiria una tarifa plana temporal per, llavors, donar pas a un sistema més complex de pagament per distància.
Durant la sessió, duta a terme al Departament de Territori, també es va acordar oferir Catalunya per desenvolupar-hi el pla pilot d’un model de vinyeta que, progressivament, ha de ser el mateix per a totes les autopistes de l’Estat espanyol.
La vinyeta copia el model que es fa servir a Suïssa i a Àustria, i consisteix a pagar una tarifa plana anual que dona dret a portar enganxada al parabrisa del cotxe un petit adhesiu (vinyeta) que permet circular per la xarxa viària d’alta capacitat.
De moment, no hi ha concrecions de preu ni de calendari d’implementació d’aquest model, tots dos, aspectes que depenen del govern estatal, que tradicionalment s’ha mostrat poc procliu a adoptar aquest model. Per detallar el camí a seguir, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha demanat al Ministeri de Foment que s’avingui a dialogar.
Problemes amb el tren
Territori defensa que el nou model de gestió de la xarxa viària beneficiaria la mobilitat. Una mobilitat que va ser complicada ahir degut a la jornada de vaga convocada a rodalies de Renfe pel sindicat CGT. L’aturada va ser intermitent, des de les 12 del migdia fins a les quatre de la tarda, i, llavors, a partir de les vuit del vespre, i va suposar la cancel·lació de trens. Renfe va xifrar en un 2,9% el seguiment.