La Borsa
Més valors
Economia

Les empreses aposten pel bus per atraure treballadors

La plataforma BusUp ofereix la tecnologia per fer accessibles polígons industrials que no tenen transport públic i reduir el nombre de cotxes

Crea aliances amb operadors d’autobusos del territori

La falta de transport públic en molts polígons industrials fa que l’única opció perquè hi puguin accedir els treballadors sigui el vehicle privat. De fet, a les zones suburbanes, el 65% dels treballadors es desplacen en cotxe a la feina, un percentatge que arriba fins al 85% en el cas de pobles petits. L’actual situació d’emergència climàtica obliga a plantejar-se noves opcions més sostenibles. És aquí on la plataforma de busos compartits BusUp, pionera en aquest tipus de serveis a l’Estat, ha trobat una oportunitat de negoci que beneficia empreses i treballadors.

Eva Romagosa, cofundadora de la companyia, assenyala que les empreses troben en el bus sharing un incentiu afegit per atraure treballadors. “Molts joves amb coneixements tècnics i molt capacitats no tenen cotxe o no el volen fer servir en els seus desplaçaments diaris, i a l’hora de buscar feina opten per un lloc de treball ben comunicat amb transport públic. Això fa que les companyies fora dels nuclis urbans perdin talent”, assegura Romagosa. Algunes companyies tenen també el problema afegit de la falta d’espais d’estacionament, que dificulta encara més l’arribada en cotxe. A més, moltes empreses que busquen fórmules per reduir la seva petjada de carboni poden trobar en el bus compartit una bona opció, ja que, segons dades de BusUp, aquesta aposta permet una reducció del 80% de les emissions de CO2.

Pel que fa als treballadors, molts valoren no haver d’agafar el cotxe i poder aprofitar els trajectes per treballar, llegir o simplement descansar. Hi ha molts municipis amb polígons industrials disgregats que no poden assumir els costos de tenir rutes de transport públic ni que siguin a demanda, perquè una part d’aquest servei està subvencionat i té uns costos per a les arques públiques.

Les empreses de més de 500 treballadors allunyades de nuclis urbans disposen de plans de desplaçament d’empresa (PDE), un conjunt de mesures de transport que pretenen racionalitzar els desplaçaments cap al centre de treball i des del centre de treball, amb l’objectiu de reduir l’ús ineficient del vehicle privat. N’hi ha que tenen les seves pròpies rutes d’autobús per als treballadors. En el cas d’empreses més petites, és complicat que aquesta alternativa tingui un cost assumible. Per això, BusUp ofereix solucions en què és possible buscar aliances entre diverses companyies d’un mateix polígon industrial perquè els treballadors puguin compartir ruta. La plataforma tecnològica permet monitorar les necessitats dels treballadors tant pel que fa a rutes de desplaçaments com als horaris, ofereix la millor opció i facilita optimitzar-la en cas que hi hagi canvis. BusUp treballa amb empreses de transport del territori. “Som l’intermediari tecnològic que garanteix la qualitat del servei i ofereix solucions ajustades a les necessitats dels clients”, explica Romagosa. Els treballadors poden accedir al transport a través del web de la seva empresa. “N’hi ha que fan pagar una part del cost als treballadors perquè així valoren més el servei i recorden donar-s’hi de baixa quan no el fan servir; d’aquesta manera, l’empresa pot subcontractar les places vacants”, argumenta la cofundadora de l’empresa. Els usuaris poden saber a través de l’app del servei a quina hora exacta arribarà l’autobús i accedeixen als vehicles amb el codi QR, que poden portar imprès o bé escanejar-lo directament des del mòbil.

Bus compartit al Vallès

L’empresa ofereix des de l’abril el primer servei de bus privat compartit entre empreses. Es tracta de dues rutes entre Barcelona i el polígon industrial de Can Sant Joan, a Sant Cugat del Vallès, que presten servei als treballadors de les empreses DXC Technology, dedicada a la consultoria tecnològica; Grífols, a la indústria farmacèutica, i Roche, a la tecnologia sanitària.

En els vuit mesos que fa que està en funcionament el servei, ja té 250 treballadors registrats i ha evitat prop de 3.000 viatges en cotxe privat, dada que equival a l’emissió de 5 tones de CO2 a l’atmosfera. De fet, per cada bus que s’utilitza s’eliminen aproximadament 33 cotxes a la carretera i es redueixen en 92 quilos les emissions de CO2 a l’atmosfera. Per Eva Romagosa, el servei “no només ha tingut un gran impacte en la qualitat de vida dels treballadors, que fan el trajecte a la feina més descansats i, per tant, són més productius en el seu lloc de treball, sinó també en el medi ambient, ja que suposa prescindir de l’ús de fins a 210 vehicles diaris per fer els desplaçaments a la feina. En matèria de repercussió ambiental, les xifres del servei són contundents”, conclou.

Finançament per poder créixer

BusUp és una start-up catalana que opera una quinzena de rutes a Catalunya, i darrerament ha fet el salt al País Basc i a Madrid, amb una molt bona rebuda. També té presència a Portugal i al Brasil. En el cas de Portugal, ha augmentat un 700% els beneficis i s’ha consolidat com una empresa líder en el sector. A més, té plans per expandir-se al mercat internacional. Per això prepara una ronda de finançament de 5 milions d’euros que li permeti fer el salt als Estats Units i a Mèxic. Busquen inversors privats tant nacionals com estrangers per poder créixer. La plataforma de busos compartits va facturar 1,8 milions el 2019, un 500% més que l’any anterior. La previsió de cara a aquest any és que la facturació s’enfili fins als 9 milions. La cofundadora de l’empresa explica que a Europa no hi ha gaires empreses que siguin competència perquè la mobilitat compartida s’ha centrat més en el cotxe compartit, el que es coneix com a carpooling. “Només hi ha un parell d’empreses a l’Àsia i dues o tres a l’Amèrica del Sud de les mateixes característiques”, explica Eva Romagosa. Els autobusos que presten servei en les rutes que ofereix BusUp són models amb motors Euro 4, Euro 5 i Euro 6, “els de menys emissions”. “Aspirem a ser una empresa que ofereix la mobilitat més sostenible possible”, sosté.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Escrivá, sobre la caiguda d’afiliats: “El que l’any 2008 va passar en 100 dies, ara ha passat en 14”

Madrid

Capital Cell mou 4 milions fins al març

barcelona

La crisi del coronavirus dispara l’increment de l’atur un 5,5% al març

Madrid

La facturació del comerç urbà, en mínims històrics

girona

Escassetat de peix de proximitat al mercat

girona

L’Íbex-35 cau un 3% en la primera sessió del segon trimestre

barcelona

La crisi del coronavirus deixa a l’atur temporal més del 16% de la població ocupada a finals d’any

Barcelona

L’euríbor repunta al març, però es manté en negatiu

barcelona

Paquet de mesures de Caixa d’Enginyers per afrontar l’estat d’alarma

barcelona