Les autoescoles Hoy Voy opten pel cotxe elèctric
El grup, que començà a implantar la mesura a Barcelona, creu que en poc temps tots els vehicles amb què fan les pràctiques seran de zero emissions
Les previsions de facturació per a l’any 2023 són arribar als 20 milions d’euros
La cadena d’autoescoles Hoy Voy, amb seu a Barcelona, incorporarà el vehicle elèctric per a les pràctiques de conduir. De moment, començaran amb una flota reduïda que els ha de servir com a prova, i si funciona aniran estenent l’ús el cotxe verd a tots els seus centres. “Som conscients que tenir vehicles de benzina recorrent les ciutats durant moltes hores té un cost mediambiental, i ho volem solucionar”, explica Carlos Duran, director general i cofundador de la cadena. Duran augura que en poc temps tots els vehicles de les seves autoescoles seran elèctrics, però abans hauran de resoldre una limitació legal. Avui dia, la Direcció General de Trànsit (DGT) prohibeix que un conductor que ha passat les proves del carnet de conduir amb un vehicle automàtic condueixi un manual, a no ser que es torni a examinar amb el segon, i ara mateix tots els vehicles elèctrics són automàtics, és a dir que no funcionen amb caixa de canvis manual. Per això, tots els estudiants de les autoescoles opten per fer les pràctiques amb vehicles amb caixes de canvi manuals.
Aquesta normativa té una altra cara i és que posa pals a les rodes a l’adquisició de vehicles elèctrics –i per tant menys contaminants– per part de les autoescoles. Hoy Voy ha decidit començar a invertir en els cotxes elèctrics arran de les veus que preveuen canvis en la normativa sobre conducció de vehicles automàtics.
El pla estratègic d’Hoy Voy té altres aspiracions, com la de convertir-se en una firma de mobilitat que vagi molt més enllà de formar aspirants a conductors. “La mobilitat està canviant molt, i nosaltres volem formar part d’aquesta transformació”, diu Duran
De fet, Hoy Voy ja té acords amb empreses de carsharing (cotxe compartit) o d’assegurances, entre altres serveis del món de la mobilitat, per oferir als seus alumnes ofertes que han d’assentar les bases de la transformació de la companyia. “El món de la mobilitat està canviant molt, i nosaltres no ens en volem quedar al marge”, explica Duran.
El grup d’autoescoles Hoy Voy el van crear l’any 2012 Carlos Duran i Jordi López, i es va convertir en la primera autoescola low cost del moment. Des del primer dia, van incorporar les noves tecnologies no només per a la formació dels estudiants, sinó també per a la gestió empresarial, de manera que mitjançant l’anàlisi d’algoritmes podien maximitzar l’ocupació i optimitzar recursos. De fet, el preu de les seves pràctiques són dinàmics, i canvien tres cops al dia segons la demanda.
Carlos Duran assegura que en aquesta dècada la cadena ha tingut una transició: ha passat de ser identificada com una autoescola low cost a convertir-se en una autoescola smart. “Tots els tràmits, gestions i una part de la formació es fa de manera automatitzada i digital”, explica. De fet, el grup té una plataforma digital pròpia que marca recorreguts de continguts en funció de les necessitats de cada estudiant i que fins i tot identifica quan l’aspirant té més garanties d’aprovar l’examen teòric.
Tota la tecnologia la desenvolupen a la seu que Hoy Voy té al Poble Nou de Barcelona, amb un departament tècnic propi format per sis persones. “Ens resulta més car, però tenim un pla d’expansió ambiciós que ens ajudarà a rendibilitzar la inversió en tecnologia”, diu Duran.
HOY VOY
Vuit autoescoles noves a l’any
El grup d’autoescoles Hoy Voy, té ara mateix una xarxa de quaranta centres –deu dels quals estan fora de Catalunya–, la gran majoria en règim de franquícia.
La firma, a més, té un pla per estendre’s per l’Estat espanyol, on vol prioritzar Andalusia i el País Basc, i s’ha marcat l’objectiu d’inaugurar entre sis i vuit autoescoles noves l’any, almenys en els cinc exercicis següents. “L’obertura d’autoescoles està condicionada a trobar el local que respongui als paràmetres que tenim establerts”, diu Duran.