Economia

Rodalies de Catalunya: oportunitat de futur

El recent acord entre diferents partits polítics ha tornat a posar sobre la taula la necessitat d’avançar en solucions per a les infraestructures de mobilitat i, especialment, de la xarxa ferroviària de Catalunya. Des de fa anys, les persones que ens dediquem a la divulgació sobre infraestructures reivindiquem precisament la importància de la mobilitat com un servei públic essencial més, equiparable a la sanitat o l’educació, i clamem que és imprescindible donar-li el valor polític i social que es mereix. Que la mobilitat d’un país formi part del debat social i polític, com la formació d’un govern, més encara en el moment d’emergència climàtica en què ens trobem, hauria de formar part de la normalitat i no ser una excepció.

Per comprendre l’estat actual de la xarxa ferroviària de Rodalies, és important remarcar que des de l’any 2005, paral·lelament a molts altres països de la Unió Europea, el sistema ferroviari es va dividir entre la infraestructura (vies, estacions, gestió) i els trens (vehicles, maquinistes, revisors). Fins avui, al que anomenem la xarxa de Rodalies de Catalunya, cohabiten dues entitats diferents: d’una banda, es troba ADIF (ens públic depenent de l’Estat), el propietari i gestor de la infraestructura i, de l’altra, hi ha Renfe Operadora SA (empresa pública), que disposa els trens i els maquinistes i els fa circular per les vies. Durant dècades, la xarxa ha patit (hem patit) la manca d’inversions econòmiques i les constants retallades de mitjans i personal, la qual cosa ha desembocat en greus dificultats per poder prestar un servei públic que és imprescindible. Fa tres anys es va iniciar un canvi de cicle amb l’aprovació i l’inici de treballs de l’anomenat Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030, un document de destacat perfil tècnic que marca i inicia les inversions necessàries per tornar a donar robustesa i fiabilitat al sistema ferroviari, deixant de banda promeses polítiques faraòniques.

Gestió regional.

Durant els darrers vint anys, les diferents xarxes ferroviàries europees han demostrat que la gestió regional de les infraestructures millora la qualitat del servei i la racionalitat de les inversions; en definitiva, millora el servei de mobilitat pública que rep l’usuari. L’acord polític sobre el futur traspàs de Rodalies (que en realitat seran dos traspassos: un del servei i un altre de la infraestructura) dona solució, en primer lloc, a l’atzucac arrossegat des del no traspàs de l’any 2009 i, en segon lloc, posa negre sobre blanc i reconeix la necessitat urgent de seguir el ritme d’inversions ja iniciades, imprescindible per no veure caure un dels serveis essencials del país. El sistema ferroviari català necessita creixement, i no retallades, per donar el servei de mobilitat que la ciutadania es mereix.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

unió europea

Nou cop de la justícia europea a Espanya

barcelona

Pimec alerta que la sequera ja impacta en 1.500 empreses

girona
economia

La inflació a la zona euro es modera i la situa en el 2,8% al gener

barcelona
economia

Menys hipoteques durant el 2023

barcelona
economia

Estudiaran fórmules per permetre que ACIN compri la Nylstar

blanes
economia

Participació rècord de les empreses catalanes al MWC

Barcelona
economia

Presència catalana a la tensa protesta pagesa de Madrid

barcelona
EMPRESA

Roberlo inverteix 2 milions d’euros en el seu centre de formació

RIUDELLOTS DE LA SELVA
economia

Brussel·les aprova amb condicions la fusió d’Orange i MásMóvil

barcelona