Economia

De Pontons a Londres

La densitat comercial tan baixa de Londres té un preu. De fet, un preu immobiliari. Com que hi ha tan pocs locals en relació a la demanda comercial, arreu de la ciutat els eixos comercials freguen l’ocupació plena. Trobar un local a Londres és complicat, i molt car. Això fa que el comerç independent en molts casos no es pugui permetre un lloguer de totxo. Llavors es torna setmanal i itinerant. A Londres hi ha més de 100 mercats setmanals itinerants. A Barcelona, només 5

A finals del 2023 el Consell Comarcal de l’Alt Penedès, amb el suport de la Diputació de Barcelona, ens va demanar si podríem fer un informe per analitzar l’oferta comercial de tres municipis de la comarca: Sant Pere de Riudebitlles, El Pla del Penedès, Pontons.

Tots tres municipis sumen gairebé 100 establiments comercials. Sant Pere de Riudebitlles, 58. El Pla del Penedès, 27. Pontons, 9. En total, l’àrea urbana consolidada de tots tres municipis suma 0,7 quilòmetres quadrats. Això vol dir que, de mitjana, hi trobem 120 establiments per quilòmetre quadrat.

Analitzant la composició comercial vam veure que tots tres municipis tenien una presència més elevada de l’hostaleria i el quotidià alimentari, dels serveis comercials en el cas de Sant Pere de Riudebitlles, i una presència simbòlica del no-quotidià: cap botiga de roba ni sabateria, una botiga de làmpades, un basar, una ferreteria, i poca cosa més. Fins aquí, tot força normal, els habitants de tots tres municipis, quan volen comprar articles de no-quotidià, van a Vilafranca del Penedès.

Sorprenentment, entre l’oferta de no-quotidià on trobem carnisseries, fruiteries, pastisseries i forns de pa, no hi ha una peixateria a cap dels tres municipis. Resulta, però, que sí que n’hi ha una, que és itinerant. Uns peixaters de la comarca passen un dia de la setmana amb una camioneta carregada de peix per vendre. És a dir que l’oferta comercial itinerant, sempre independent, omple els buits que deixa, de tant en tant, l’oferta de botigues de totxo.

Aquest escenari recorda Londres, ciutat que hem tingut ocasió d’analitzar recentment per un informe encarregat per la Direcció General de Comerç de la Generalitat. A Londres trobem una de les densitats comercials més baixes d’Europa, al voltant de 140 establiments per quilòmetre quadrat, propers als 142 que trobem al Pla del Penedès, lleugerament per sota dels 166 de Sant Pere de Riudebitlles, i gairebé tres vegades més elevada que a Pontons o Múnic, que tenen una densitat mitjana de 50 establiments per quilòmetre quadrat. Molt lluny dels més de 1.000 establiments per quilòmetre quadrat que trobem a Barcelona, o dels més de 500 que trobem, de mitjana, als municipis catalans de més de 20mil habitants.

Si mirem el nombre d’establiments per habitant, la cosa varia notablement. Tots tres municipis de l’Alt Penedès tenen al voltant de 2 establiments per cada 100 habitants. Londres en té 0,6. La tercera part.

Plena ocupació.

Aquesta densitat tan baixa de Londres té un preu. De fet, un preu immobiliari. Com que hi ha tan pocs locals en relació a la demanda comercial, arreu de la ciutat els eixos comercials freguen l’ocupació plena. Trobar un local a Londres és complicat, i molt car. Això fa que el comerç independent en molts casos no es pugui permetre un lloguer de totxo. Llavors es torna setmanal i itinerant. A Londres hi ha més de 100 mercats setmanals itinerants. A Barcelona, només 5.

Resumint, l’oferta comercial independent, itinerant o de totxo, és important perquè tapa forats de l’oferta comercial que, altrament, quedaria insatisfeta. Que sigui una oferta itinerant o que sigui una botiga de totxo depèn de factors diversos, com hem vist. Quan la població és dispersa i hi ha poca demanda en una localització concreta, la itinerància pot ser una bona opció. Quan hi ha demanda però el totxo és massa car, la itinerància és forçosa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

El turisme toca sostre el 2024

Barcelona
José Antonio Donaire
Professor de la Universitat de Girona (UdG)

“Un client d’un hotel de cinc estrelles gasta quatre cops més aigua que el d’una”

Barcelona
Jordi Clos
President de Turisme de Barcelona i del Gremi d’Hotels de Barcelona (GHB)

“Volem millorar el turisme que tenim”

Barcelona
ECONOMIA

El turisme de negocis i convencions, en el punt de mira del Maresme

Santa Susanna
ECONOMIA

Atraure turisme de bicicleta, objectiu del Vallès Oriental

Granollers
uNIÓ eUROPEA

La CE anuncia aranzels de fins al 38,1% als cotxes elèctrics xinesos

Barcelona
ECONOMIA

Calella fraccionarà en dos anys la pujada del 80% de la taxa de les terrasses

Calella

Sony obrirà a Barcelona un centre de desenvolupament d’IA

Barcelona

Lloret i Palafrugell, entre les ciutats catalanes amb les pensions més baixes

LLORET DE MAR / PALAFRUGELL