Economia

No plou a gust de tothom

El mal temps d'aquest mes fa que els visitants es desplacin cap a l'interior

La situació econòmica provoca que l'augment del nombre de turistes no es tradueixi en més despesa

Mai no plou a gust de tothom. Així és la dita, i queda demostrat amb la situació que travessa el sector turístic aquest juliol. Està sent un mes atípic a causa del mal temps i això s'ha fet notar, especialment amb un transvasament de turistes de la costa cap a les poblacions de l'interior. En no poder disfrutar del sol i platja, el visitant es desplaça a la recerca d'altres tipus d'atractius, com ara cultura, patrimoni, comerç i artesania. Així, Girona, Figueres, la Bisbal, Besalú, Santa Pau i Ripoll han vist com hi augmentava la presència de visitants.

Malgrat que això sigui una bona notícia per a aquesta part del territori gironí, la situació econòmica fa que no s'hagi traduït en un augment de la despesa del turista. Algun tipus de comerç ha pogut fer l'agost amb la venda de roba de tardor, paraigües o paravents. Així ens ho explica el president de l'agrupació de comerç Girona Centre-Eix Comercial, Josep M. Noguer. També bars, terrasses, gelateries i restaurants han fet una mica més de caixa, però res d'extraordinari. El que dèiem, no plou a gust de tothom.

A la costa, no han deixat d'anar-hi turistes, tot i que es pot haver anul·lat alguna reserva de darrera hora. Per sectors, els apartaments no han perdut gaires clients. Tot i això, “el nivell de satisfacció de l'usuari d'apartaments de la costa quan fa mal temps no és gaire alt”, explica el president de l'Associació Turística d'Apartaments (ATA) de les comarques gironines, Josep Comaposada.

Per la seva banda, a les cases rurals s'ha patit “una davallada irregular de l'ocupació”, segons l'Associació Turisme Rural Girona, un descens que ha tingut una especial incidència a les comarques de muntanya. Les que més han patit aquesta davallada són la Cerdanya i el Ripollès, i les que menys, l'Alt i el Baix Empordà.

El nivell de satisfacció que té l'usuari d'apartaments turístics de la costa quan fa mal temps no és gaire alt
Josep Comaposada.
apartaments turístics de girona
Com més gent a la ciutat, més possibilitats de vendre. Molts turistes han comprat roba d'abric o paraigües a causa del mal temps
Josep M. Noguer.
Girona centre-eix comercial
Aquest any els turistes han contractat el paquet del tot inclòs i no fan gaires despeses fora de l'hotel. La gent té les butxaques tancades
Enric Dotras.
associació d'hotelers de lloret de mar
Figueres

Cues quilomètriques al museu Dalí, pàrquings complets i més vida a la ciutat

Un dia d'estiu ennuvolat és gairebé garantia que la ciutat de Figueres s'omplirà de gent. I així ha estat aquests dies de juliol. A mig matí, els pàrquings municipals ja estaven complets. I al museu Dalí s'hi han registrat cues quilomètriques. Des de la fundació, però, no es veu aquesta situació com a inusual: “Cada any els turistes solen escollir els dies que fa mal temps per venir al museu”. Per la seva part, els comerciants consideren que en altres èpoques, amb aquesta meteorologia, haurien fet més caixa. “Tenim un turista que gasta poc i això es nota sobretot en les botigues”, explica el president de l'associació de comerciants de la ciutat, Jordi Rotllant. En canvi, la percepció és que bars, terrasses, gelateries i botigues de records, entre altres, n'han pogut treure una mica més de pessic de la despesa que han realitzat els visitants. En definitiva, però, tothom coincideix a dir que el més important és que la temporada turística sigui positiva, en general. A partir d'aquí, si algun dia fa mal temps, els de l'interior també en poden treure benefici. Però si fa un xàfec com el d'abans-d'ahir, ningú en treu profit.

a.puig

Càmpings

Els turistes fan la despesa en altres llocs

Les previsions optimistes d'abans d'estrenar la temporada turística no s'han complert aquest juliol en el sector dels càmpings. “El mal temps ens està afectant”, diu el gerent de l'Associació de Càmpings de les comarques de Girona, Ferran Sellabona. El problema és que els dies ennuvolats, els turistes marxen a passar el dia i la despesa la fan fora dels càmpings. També s'han produït cancel·lacions de reserves i, fins i tot, alguns turistes han decidit marxar quan ja eren al càmping. “Això, però, no ha d'afectar l'agost”, diu Sellabona.

a.p.

Girona

Els hotels de Girona passen un dels pitjors estius de la seva història

Els hotels de la ciutat de Girona tenen un dels juliols pitjors de la seva història. El president de l'Associació d'Hostaleria de Girona i Radial, Xavier Nicolazzi, va assegurar ahir que els hotels estan al 50% de la seva ocupació. El temps és evident que influeix en aquest descens, però Nicolazzi també en culpa la disminució dels vols a l'aeroport de Girona “ja que als hotels s'hi allotgen molts turistes que arriben a la ciutat a través dels vols de la companyia Ryanair” i també la crisi. En canvi, i contràriament al que passa a la costa, els bars i restaurants de la ciutat, sí que tenen clients. “Girona és un lloc que el turista visita quan fa mal temps, malgrat que s'allotgi als hotels de la Costa Brava. Quan el turista ve, visita, fa despesa a la ciutat i s'hi queda a menjar”, va dir.

La catedral de Girona és un altre dels indrets de la ciutat que noten l'augment del turista els dies que fa mal temps. Segons va assegurar ahir Jaume Julià, president del capítol de la catedral, un dia d'estiu, les visites sovintegen al llarg del matí, però els dies que no hi ha sol o que plou, “hi ha visites tant al matí com a la tarda”.

i.b.

Lloret de Mar

Es perd el turisme de proximitat i d'última hora

El temps ha provocat que el turisme d'última hora i de proximitat –el català, de l'Estat espanyol i el del sud de França– hagi optat per no anar aquest any a Lloret i buscar altres destinacions per passar les seves vacances. Malgrat això, els hotelers de Lloret no s'han vist excessivament perjudicats pel mal temps, ja que aquest any “han augmentat les reserves que s'han fet a través dels majoristes de viatges i ho tenen resolt”, segons va explicar ahir Enric Dotras, president de l'Associació d'Hostaleria de Lloret de Mar. Si bé els hotels tenen una bona ocupació, els restaurants i bars de la zona ho passen més malament: “Aquest any els turistes han contractat el paquet del tot inclòs i no fan gaires despeses fora de l'hotel. La gent té les butxaques tancades”.

i.b.

GARROTXA I RIPOLLÈS

Les comarques d'interior es beneficien del temporal de pluges

Mentre als pobles costaners el nivell de turistes disminueix per les precipitacions, les localitats d'interior experimenten una reacció contrària. La Garrotxa i el Ripollès s'han beneficiat perquè centren el seu turisme en activitats culturals o esports de muntanya; un ventall d'activitats més variades que no a la costa. A Besalú, els carrers s'han omplert de gent i l'afluència de visites al centre històric ha augmentat; sobretot a les esglésies de Sant Vicenç i Sant Pere. El poble de Santa Pau està rebent aquests dies més turistes nacionals i internacionals que visiten els volcans, la Fageda o els salts d'aigua. Destaquen que els visitants estrangers estan acostumats als xàfecs així que acaben els itineraris plogui o no i afegeixen que, tot i que la majoria no s'allotgen a la vila, l'ocupació hotelera actual és del 90%. La capital del Ripollès té un tipus de turisme familiar, així que visites guiades al monestir o al museu de la ciutat no s'han vist afectades pel temps; com tampoc la Ruta del Ferro. Camprodon no valora tan positivament la pluja, ha perdut gent perquè el senderisme i altres esports de risc són la principal font d'ingressos.

N.L.

Ceramistes de la Bisbal

Tenir més clients no suposa fer més caixa

Les darreres setmanes la Bisbal ha registrat un increment de visitants. “Som un atractiu per als turistes quan no poden anar a la platja”, sosté Jaume Rulduà, president de la Unió de Comerciants de la Bisbal i tresorer de l'Associació d'Empresaris Artesans Ceramistes. Però l'increment de clients no s'ha traduït de la mateixa manera en el calaix dels comerciants. “El turista ve amb un pressupost ajustat i els extres, com la ceràmica, és un afegit que no sempre es permeten”, diu Rulduà.

a.p.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
economia

El BBVA guanya 2.200 milions d’euros el primer trimestre de 2024

barcelona

Els economistes insten a assolir grans consensos per reactivar el país

Barcelona

Falta talent i sobra paperassa

Barcelona

Un nou marc per a l’ocupació

Barcelona

CCOO convoca diverses jornades de vaga a Llansà

girona
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar