la contra

Pollastres a l'ast postmoderns

Keraam, de Serra de Daró, patenta un aparell de ceràmica amb terra de la Bisbal i fabricat a Breda, ideat com un nou concepte per retornar la terrissa de l'àvia a la cuina dels néts

Keraam és una empresa de deu treballadors especialitzada en la fabricació de testos de terrissa. Un any enrere, aquesta empresa familiar, propietat de Josep Pou, president de l'Associació d'Empresaris i Ceramistes Artesans i Industrials de la Bisbal d'Empordà, va notar que les vendes afluixaven. La baixada no era pas només culpa dels primers símptomes de la crisi; el sector del test travessa una crisi estructural, per causa de la irrupció del plàstic i de les ceràmiques i terrisses orientals, especialment de la Xina i el Vietnam. Calia una reconversió.

«Ideem el concepte de tornar la ceràmica a la cuina, d'una manera nova, moderna. El pare enginya l'aparell i amb l'Adrià Bayó pensem i dissenyem el concepte comercial», explica Montse Pou, de Keraam. Pou recorda el retrocés de la terrissa a la cuina durant el darrer quart del segle XX: recipients de ferro, alumini, acer inoxidable, tefló o silicona, fogons de vitroceràmica i inducció.

Inspirats en la cassola de terrissa de l'àvia, la seva proposta és tornar als orígens: «Menjar a casa i en família i coure en ceràmica.» I sorgeix el seu invent: un rostidor vertical d'aus per anar al forn anomenat Chicken-Sit, joc de paraules que vindria a dir asseure el pollastre o seient de pollastre. És una plata rodona amb un cilindre vertical central on s'hi asseu el pollastre sencer, o qualsevol peça d'aviram, o el conill, o el metre de botifarra vermella. A la base s'hi posa la guarnició, que es cou amb el greix que sua l'ocell enfornat. L'estri permet la cocció uniforme, interior i exterior. La part interior queda cuita perquè aquell ast vertical de ceràmica és buit, i cap a dins hi penetra l'escalfor del forn, que es transmet a la peça de carn que s'hi posa. I ja es pot dur a taula i servir-se des de l'atuell estant.

Precisament, Montse Pou pretén que el Chicken-Sit esdevingui un concepte de menjar de grup tan significatiu com la raclet o la fondue. I el cuiner del Molí de l'Escala, Jordi Jacas, de Joves Cuiners, l'encarregat de les demostracions del nou atuell de ceràmica de Keraam, hi posa cullerada: «Fas un pollastre pijo alhora que recuperes l'acte de compartir a taula. Ferran Adrià diu que conceptualment recorda un tagín del Marroc, però al revés.»

El Chicken-Sit va ser presentat ahir a la premsa a la seu de Prodal, empresa de distribució de productes gastronòmics de Palol de Revardit; dilluns ja hi va ser presentat al Gremi de Carnissers de les Comarques Gironines. «Al començament, volem distribuir el nostre producte a les carnisseries, xarcuteries i botigues gurmet. Ells poden proposar al client la carn més convenient per coure en aquest instrument», comenta Adrià Bayó, que afegeix: «Més endavant i amb un altre disseny distribuirem a botigues de productes de la llar.» El producte ja es troba en algunes carnisseries gironines. Dilluns ja es trobarà a Navarra, a començament de juliol, a Aragó i el País Valencià, però el gran llançament a Catalunya és imminent. El preu recomanat és de 25 euros.

El Chicken-Sit es ven en una capsa etiquetada en anglès, en què es destaca el nou concepte de Keraam: Back to the origins. Porta impresa la recepta de pollastre tradicional en basc, castellà, català i gallec, i, a dins, duu un receptari també en les quatre llengües de l'Estat espanyol, que consideren el seu mercat principal.

I mentre ideen nous productes per coure altres aliments, ja pensen en l'exportació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Anna Pruna
Presidenta d'Indescat

“La inversió en ‘sportech’ és a les beceroles”

barcelona

L'sportech vol superar marques

Barcelona
Xavier Garcia
director del Tech Tourism Cluster de Catalunya (TTC)

“L’impacte del turisme té resposta des de la tecnologia”

Barcelona
LA CRÒNICA

A l’Expocasió, no val a badar

GIRONA

Comença la reforma integral de l’hotel Best Western Premier CMC, amb dos milions d’inversió

girona

Bumerang, l’‘start-up’ que evita 2.500 envasos d’un sol ús al dia

Barcelona

Empatif s’enfoca a guanyar volum, també amb compres

Manresa
ECONOMIA

Compres i milers de visitants a la fira Expocasió de Fornells

fornells de la selva

Continua la Vaga a la multinacional DXC Technology

girona