La Borsa
Més valors
Economia

Empreses

La potència de ser local

50 anys de Taurus

L'empresa catalana líder en el sector del petit electrodomèstic celebra el mig segle de vida amb l'orgull d'haver innovat per a tres generacions

La companyia d'0liana, amb filials a 10 països i presència a 80, té set fàbriques i set centres d'enginyeria repartits pel món

L'equip de Térmens i Riudalbàs aposta per la internacionalització dels mercats locals

El grup Taurus ha portar a l'extrem l'afirmació que la globalització va posar de moda: “Siguis local per ser global.” I ho ha fet amb un èxit esfereïdor, driblant la crisi, exportant, apostant per la innovació –entesa com a invenció i funcionalitat– i aprofitant qualsevol oportunitat per expandir-se. Enguany, a Taurus, celebren cinquanta anys i ho van celebrar oficialment el 13 de juliol passat a Oliana, a l'Alt Urgell, a la seu del grup des que va néixer.

Tot i ser presents en més de vuitanta països i de tenir filials pròpies a deu més, Àngel Riudalbàs, director executiu del grup, assegura que Taurus “no és una multinacional. Nosaltres som una empresa multilocal”, amb el centre de gravetat a Oliana. “Tenim filials a molts països, fet que ens dóna una gran capacitat de venda, de penetració en els mercats i d'innovació, entre altres avantatges, però alhora som locals perquè les nostres filials tenen autonomia per fer i desfer en funció de les necessitats del país on són”, explica Riudalbàs. Segons ell, aquesta manera d'actuar “és molt més àgil i flexible” que si fossin una multinacional. “Nosaltres donem una plataforma però cada país decideix el que agafa o no del grup, depenent del que li convé”, diu el director executiu.

Taurus és la companyia de referència del petit electrodomèstic al nostre país des del seu naixement, el 1962. A hores d'ara, són ja tres les generacions que han tingut a les seves mans alguna torradora, molinet de cafè, batedora, fregidora o aspiradora de la marca. L'empresa va néixer amb de Francesc Betriu i Jordi Escaler, a Oliana, un poble a tocar dels Pirineus que no arriba a 2.000 habitants i que és conegut pel seu pantà. Als anys setanta van incorporar la marca Turmix però no va ser fins al 1993 que Ramon Térmens i Jorge Tornini la van adquirir.

El nou equip va apostar per la internacionalització i el desenvolupament de productes propis i va marcar un perfil que continua vigent en què s'adapten des del director fins a l'últim treballador: austeritat, feina, compromís, humilitat, prudència i cultura empresarial. Térmens, president del grup i accionista majoritari, reivindica, però, “el dret al fracàs, perquè els èxits comencen pels errors”. Per ell, avui dia s'ha de fer servir, a més de la intel·ligència emocional i racional, “la intel·ligència creativa i, per tant, s'ha d'admetre que qualsevol èxit implica un error previ”.

L'estratègia de Taurus és comprar marques locals, conegudes pels consumidors i ja introduïdes en el mercat, però que es troben en una situació precària o que necessiten una empenta per créixer, però en cap cas no es consideren “fagocitadors de companyies”. “Nosaltres els donem suport perquè es desenvolupin”, explica Riudelbàs. I amb aquesta estratègia de taca d'oli, Taurus ha fet marxar set fàbriques al món –dues a la Xina– i set centres d'enginyeria interconnectats –“de manera que tots saben en què s'està investigant en cada moment”, explica Térmens–, llança 250 productes nous per any i té 450 projectes nous en desenvolupament.

En expansió contínua

El grup també s'ha expandit en línies de negoci. El 2009, va entrar en el bricolatge, amb la compra de Casals; en el d'estris per la llar, amb Monix; i en estètica i perruqueria professional, amb Windsor. Una de les últimes incorporacions ha estat la firma Lavacan, que comercialitza una màquina de rentar gossos i gats per a professionals. “Després d'un any d'investigació, hem reduït les mides de la màquina i hem passat d'un preu de venda de 20.000 a 4.000 euros.” El departament rastrejador de Taurus no descansa. Fa unes setmanes, va incorporar una altra marca sud-africana. “És un pas més en el procés d'expansió”, assegura Térmens. Les marques del grup són setze, però... “ara estem mirant al Perú i Xile, i també a Indonèsia, Tailàndia i Malàisia”, i confessa que “els Estats Units els deixem per una mica més endavant”. A Taurus, els anys no els pesen.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

L’atur es dispara entre els més joves

barcelona

Formació en les feines de la vinya als cellers de la DO Empordà

Figueres

El TSJC tomba l’acord amb l’empresa del 85% de la plantilla d’Acciona a Nissan

barcelona

El Consell de Cambres avala l’acte empresarial per rebutjar els aldarulls i urgeix un Govern “fort i estable”

barcelona

Biboss, per resoldre qualsevol tasca

Barcelona

L’FMI avisa que 15 milions de llocs de feina estan en risc a Europa si no es donen més ajudes de capital a empreses

Brussel·les

Navarro creu que part dels terrenys de Nissan es poden destinar a la logística de l’última milla

Barcelona

La inflació es manté en el 0,9% a l’eurozona al febrer mentre torna a situar-se en negatiu a Espanya

Brussel·les

Eines Pimec renuncia a impugnar als jutjats les eleccions a la patronal

Barcelona