Empreses

És temps de tornar a la terra

La Vall de Cabiscol s'encarrega de la venda directa de la producció agrícola i ramadera

El projecte és possible gràcies a la crisi, que fa que molta gent canvie el xip

Tornar a l'agricultura i la ramaderia tradicionals, aconseguir que una finca agrària sigui totalment autosuficient i es converteixi en una iniciativa empresarial rendible. Aquests són els objectius de l'empresa ampostina La Vall de Cabiscol, que va començar el seu projecte fa vuit anys amb l'adquisició d'una finca de 320 jornals a la falda de la serra del Montsià i que actualment té dos botigues a Barcelona, Temps de Terra, on comercialitza la seua producció. Tot i que inicialment la família Franch pretenia dedicar la finca a la producció d'oli arbequí i al turisme, ràpidament es va adonar de les potencialitats del paratge i va modificar el seu projecte empresarial. “Tenim un dels pocs masos que hi ha al Montsià; antigament aquesta finca era autosuficient, i això és el que busquem, tornar als orígens de l'agricultura i la ramaderia, on cada peça té la seua funció i tot és aprofitable”, explica Francesc Franch, que juntament amb el seu germà i el seu pare porta el negoci. Així, La Vall de Cabiscol produeix una àmplia varietat de fruites, verdures i hortalisses, això sí, de temporada. “Els nostres clients coneixen el cicle productiu i s'estranyen si els servim pebrots fora de temporada, tot i que de vegades el temps fa que n'hi hagi”, assenyala Franch.

Cavalls, ovelles, cabres, gallines, bous i porcs es crien a l'aire lliure i s'alimenten de farratge, cereals i de les restes que genera la cadena de producció de la finca. “No tenim cap certificació ecològica, però fem les coses de forma tradicional, els animals no estan estabulats”, diu el propietari de La Vall de Cabiscol. Així, l'empresa fa productes secundaris, com ara melmelades, sucs, conserves i purés. També disposa d'un obrador a les botigues on elabora menjar per emportar-se. “Els clients donen un valor als nostres productes, saben on es produeixen i es deixen aconsellar, hi ha una relació de confiança”, manifesta Franch. Una relació que fa possible el funcionament del projecte empresarial, que seria inviable si la comercialització es realitzés a través d'intermediaris.

A més de les botigues a la capital catalana, en cap de setmana es fa un mercat a la finca, on els clients poden comprar, fer un àpat i gaudir de l'entorn. “Organitzem tallers de tasques tradicionals al camp”, informa Franch, que sosté que el projecte agrícola es complementa amb el turístic. De fet, l'empresa ha començat la rehabilitació d'un mas de la finca, que es convertirà en un petit hotel rural. “Hem nascut amb la crisi econòmica, però el cert és que és precisament aquesta crisi el que dóna sentit al nostre projecte. La gent ha començat a canviar el xip i a valorar més les coses, ara és temps de tornar a la terra”, manifesta Franch. A més, la mateixa crisi fa que els propietaris de La Vall de Cabiscol diversifiquen i intensifiquen les línies de negoci perquè “necessitem que funcione”.

A més de la reforma del mas de la finca, l'empresa ampostina projecta l'obertura d'una altra botiga, en aquest cas a Sitges, que complementaria la baixada de clients els mesos d'estiu als establiments de Sarrià i Sant Gervasi. “Durant el mes d'agost vam tancar perquè no hi havia ningú”, diu Franch. De moment, no es plantegen fer les vendes per internet però sí que es poden fer les comandes telefònicament i ofereixen servei de repartiment a domicili. Diàriament les botigues de Temps de Terra atenen cap a dos-cents clients.

La Vall de Cabiscol té una vintena de treballadors i recentment ha rebut el premi a la innovació agroalimentària de la Generalitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró
unió europea

Anul·len una multa a Google per pràctiques abusives en publicitat

barcelona

El Consorci de les Gavarres augmenta un 14,36 % el pressupost 2025

monells

El Girocamping PRO presentarà noves eines per potenciar la sostenibilitat

SANT PERE PESCADOR
Economia

El BBVA no apujarà l’oferta de l’opa al Sabadell perquè ja és “molt atractiva” pels accionistes

barcelona
economia

Nous ajuts per impulsar el comerç de Mataró

mataró

L’ampliació de l’Outlet Gran Jonquera s’obrirà el mes d’octubre

LA JONQUERA