Economia

La “joventut” de Nissan sent Bosuga

Els terrenys on hi ha ara la planta de Nissan els van comprar a finals dels anys cinquanta tres socis catalans, Bonet, Sunyer i Garriga, per instal·lar-hi la Bosuga

S’hi feien cabines de camions com el Pegaso Comet

Va treballar a l’empresa durant 47 anys, entre el 1961 i el 2008, primer com a delineant, més tard reconvertit en projectista de matrius, i prejubilat com a cap d’enginyeria de producció d’estampació. Així doncs, va passar per Bosuga, Motor Ibérica i Nissan Motor Ibérica, i ara veu com el final de Nissan és gairebé inevitable. Francisco Soriano explica que va entrar a treballar a la Bosuga –empresa de planxisteria que va rebre el nom dels socis fundadors: Bonet, Sunyer i Garriga– l’any 1961. En aquella època era una empresa auxiliar del motor que treballava per a la Pegaso. S’hi feien peces de planxisteria per a les cabines dels camions de la marca Hispano Suiza, Enasa i Pegaso, entre ells el Pegaso Comet. També per a Motor Ibérica i els seus camions de la marca Ebro. D’aquella època, Soriano explica que la producció era totalment artesanal. “Els components es feien a mà, calia molts homes treballant. Per fer la porta d’un camió es necessitaven entre tres i quatre persones que coneguessin bé l’ofici de planxista”, relata. En aquella època, Bosuga donava feina a uns 400 treballadors. Encara no es fabricaven les cabines senceres, només alguns components.

L’any 1965, quan Motor Ibérica es desvincula de Ford, acaba comprant Bosuga, i un dels fundadors, Jaume Bonet, marxa per fundar una altra gran companyia: Estampacions Sabadell. Llavors la companyia ja ocupa vora 800 persones i amb l’entrada de Nissan Motors Company l’any 1979 les plantes catalanes agafen embranzida. “Amb Nissan es va fer una millora tecnològica espectacular. De planxisteria va passar a ser una fàbrica d’estampació mecanitzada que ja no necessitava tanta mà d’obra”, explica. Però aquesta no va ser la seva perdició. “El problema va arribar amb l’entrada de Renault al grup Nissan i l’interès per salvar les plantes de la marca”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

L’Opa del BBVA al Sabadell s’alenteix

barcelona
unió europea

La CE veta l’ús d’un agent químic present en caixes de pizza

barcelona
regne unit

El Banc d’Anglaterra no es deixa arrossegar per la Fed i manté els tipus en el 5%

barcelona

Girona és una de les demarcacions de l’Estat amb més hotels a la venda

GIRONA
Tribuna

Un equip de 3 estrelles

Soci-Director de H&B Human and Business, conferenciant i formador
economia

Ajuntament, empreses i institucions acadèmiques impulsen l’Aliança per a la Innovació BIVA

SANT CUGAT DEL VALLÈS
Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró