Economia

La “joventut” de Nissan sent Bosuga

Els terrenys on hi ha ara la planta de Nissan els van comprar a finals dels anys cinquanta tres socis catalans, Bonet, Sunyer i Garriga, per instal·lar-hi la Bosuga

S’hi feien cabines de camions com el Pegaso Comet

Va treballar a l’empresa durant 47 anys, entre el 1961 i el 2008, primer com a delineant, més tard reconvertit en projectista de matrius, i prejubilat com a cap d’enginyeria de producció d’estampació. Així doncs, va passar per Bosuga, Motor Ibérica i Nissan Motor Ibérica, i ara veu com el final de Nissan és gairebé inevitable. Francisco Soriano explica que va entrar a treballar a la Bosuga –empresa de planxisteria que va rebre el nom dels socis fundadors: Bonet, Sunyer i Garriga– l’any 1961. En aquella època era una empresa auxiliar del motor que treballava per a la Pegaso. S’hi feien peces de planxisteria per a les cabines dels camions de la marca Hispano Suiza, Enasa i Pegaso, entre ells el Pegaso Comet. També per a Motor Ibérica i els seus camions de la marca Ebro. D’aquella època, Soriano explica que la producció era totalment artesanal. “Els components es feien a mà, calia molts homes treballant. Per fer la porta d’un camió es necessitaven entre tres i quatre persones que coneguessin bé l’ofici de planxista”, relata. En aquella època, Bosuga donava feina a uns 400 treballadors. Encara no es fabricaven les cabines senceres, només alguns components.

L’any 1965, quan Motor Ibérica es desvincula de Ford, acaba comprant Bosuga, i un dels fundadors, Jaume Bonet, marxa per fundar una altra gran companyia: Estampacions Sabadell. Llavors la companyia ja ocupa vora 800 persones i amb l’entrada de Nissan Motors Company l’any 1979 les plantes catalanes agafen embranzida. “Amb Nissan es va fer una millora tecnològica espectacular. De planxisteria va passar a ser una fàbrica d’estampació mecanitzada que ja no necessitava tanta mà d’obra”, explica. Però aquesta no va ser la seva perdició. “El problema va arribar amb l’entrada de Renault al grup Nissan i l’interès per salvar les plantes de la marca”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

economia

ERC, Comuns i la CUP es comprometen a convalidar la regulació dels lloguers de temporada

barcelona
Economia

El turisme internacional s’enfila fins als 3,3 milions el primer trimestre de 2024

Barcelona
CONFLICTE LABORAL

Els treballadors de Llansà en vaga reben el suport de transportistes de Roca

GIRONA
OCDE

L’OCDE eleva tres dècimes la previsió de creixement del PIB espanyol

economia

Banc Sabadell puja a borsa mentre el País Valencià veu perillar la seva seu

barcelona
economia

Els llocs de treball al Vallès Oriental van a l’alça el primer trimestre de 2024

GRANOLLERS
estats units

La Fed no cedeix i manté els tipus en el seu nivell més alt dels darrers vint anys

barcelona
CONFLICTE LABORAL

La plantilla de Llansà talla la N-260 i manté la vaga en defensa dels acords

LLANÇÀ

Roses rep el primer dels nou creuers que hi passaran aquesta temporada

roses