Un nou curs i dos grans reptes
Els centres educatius de Catalunya van encetar ahir el nou curs escolar, que comptarà amb un total d’1.567.316 alumnes, un increment de 690 docents i dos grans reptes al davant. El primer, el més important i el que ens interessa com a societat, és seguir millorant la qualitat de l’ensenyament que es dona als nens i joves al nostre país. Els estudis del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, així com l’últim informe PISA, situen els resultats del model d’escola catalana en trajectòria ascendent. Els indicadors diuen que el model funciona tant pel que fa al nivell acadèmic (competències per sobre de la mitjana espanyola i europea) com pel que fa al coneixement de català i castellà (pràcticament idèntics) i a l’índex d’inclusió del nombrós alumnat d’origen estranger com a element clau de cohesió social. El punt de partida és bo, però el debat sobre la qualitat del model està obert, a Catalunya hi ha iniciatives pioneres en marxa en aquest sentit. I d’altra banda, el vertiginós avenç de les tecnologies també genera noves maneres d’ensenyar que cal assimilar.
L’altre gran repte del curs és fer aquest procés superant tots els pals a les rodes que per interessos polítics partidistes apareixen en el camí. Principalment, les acusacions d’adoctrinament polític a les escoles, que no només són infundades, sinó malintencionades, però que condicionen el col·lectiu dels mestres; o els atacs sistemàtics al model d’immersió lingüística, igualment injustificats; o, per exemple, el greu perjudici derivat de l’aplicació de l’article 155 l’hivern passat, que va paralitzar entre moltes altres coses la licitació de desenes de projectes d’obres i que obligaran 21 escoles a començar el curs amb treballs pendents.