Opinió

L’SOS de les universitats

Els rectors de les universitats públiques catalanes han llançat un crit d’alerta per denunciar la situació precària en què es troben arran de les retallades pressupostàries de la crisi, que no han estat revertides, i per demanar a la Generalitat que hi posi remei abans que la situació afecti negativament la qualitat de l’ensenyament, el volum de recerca que s’hi fa i les bones qualificacions que encara manté. El clam està justificat en tant que una societat que es vol avançada i de progrés com la catalana ha d’invertir en una formació de qualitat –i això passa per l’escola, l’FP i la universitat– i en un bon nivell de recerca.

També és cert que el finançament no és l’únic problema greu que tenen les universitats públiques. També ho és el seu propi sistema d’organització i funcionament, que és arcaic i sovint ineficient; que no afavoreix la regeneració del personal docent, ni avalua tot el que caldria l’actualització i qualitat de l’activitat docent; que genera enormes desequilibris entre el professorat, i tampoc facilita l’optimització dels recursos públics que des del govern es destinen a la universitat.

Si Catalunya vol una universitat pública de qualitat, tan necessari és, doncs, racionalitzar i fer més eficient el funcionament intern de les universitats, com recuperar el nivell d’inversió pública previ a la crisi i, si és possible, apujar l’aposta per facilitar una reducció raonable de les taxes. Naturalment, això no serà possible sense superar la situació actual de pròrroga pressupostària. Cal exigir, doncs, als partits que donen suport al govern i a aquells que estiguin disposats a parlar de polítiques per als ciutadans i la societat catalana que facin el màxim esforç per aprovar uns nous pressupostos que permetin avançar en aquesta direcció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.