Opinió

opinió

Fem de la marxa de Nissan una oportunitat

Ha passat una setmana i escaig des que les plantes de Nissan a Barcelona van tancar definitivament posant punt final a 40 anys d’activitat, i amb ell, el llegat de l’antiga Motor Ibérica. Sens dubte és un dels cops més severs que ha patit la indústria en les últimes dècades: 1.400 llocs de treball directes, prop de 3.000 en empreses proveïdores i més de 20.000 d’indirectes i induïts en risc.

La reindustrialització és una prioritat inexcusable, i en aquest sentit, és una bona notícia que s’hagi apostat pel hub d’electromobilitat, un projecte modern de mobilitat que podria aprofitar les línies de producció de la planta de la Zona Franca. Cal esperar, però, que es concreti el pla i que les negociacions arribin a bon port amb l’objectiu de salvar tants llocs de treball com sigui possible.

Per a nosaltres, el tancament de Nissan suposa un punt d’inflexió que ens ha de fer reflexionar sobre el futur industrial del país, i en concret, sobre el futur d’una indústria tan important com és l’automobilística. Un sector que es troba en plena transformació per la irrupció d’una nova manera d’entendre la mobilitat. Les necessitats i les maneres de desplaçar-se estan canviant, i la transformació de la mobilitat està anant molt més enllà que ser elèctrica i sostenible. El sector ha de donar resposta a noves tendències com, per exemple, l’auge dels vehicles de mobilitat personal.

Per tant, la conclusió és clara: cal que la nostra indústria de la mobilitat estigui preparada per adaptar-se a aquest nou escenari que planteja la nova mobilitat i evitar tancaments en el futur que puguin arribar a tenir l’impacte que ha tingut el de Nissan. Aquesta és una missió que ens interpel·la a tots, tant a les administracions públiques com al conjunt del teixit productiu.

Des de la Cambra de Barcelona entenem que el futur de la indústria de la mobilitat passa per la sostenibilitat i la innovació. Per això, l’estiu del 2020 vam llançar el Hub Industrial de Mobilitat Sostenible (HubIMS), un projecte que té per objectiu impulsar i acompanyar projectes empresarials industrials vinculats a la mobilitat sostenible i la innovació a Catalunya i que ja aglutina 33 socis de diferents sectors. Entre ells hi ha la catalana QEV, que lidera el projecte del hub d’electromobilitat per a la reindustrialització de les plantes de Nissan.

Des de llavors ja hem dut a terme dues crides en què hem rebut desenes de propostes –23 en l’última crida– que cobreixen diferents perspectives i segments de la mobilitat sostenible com les tecnologies relacionades amb el desenvolupament de vehicles autònoms, la construcció de vehicles elèctrics, els combustibles alternatius, la mobilitat compartida, la gestió logística de darrera milla o la mobilitat lleugera.

L’endemà de la marxa de Nissan ens vam llevar havent perdut un dels principals pilars de la indústria de l’automòbil al nostre país, però ara tenim l’oportunitat de construir una nova indústria catalana de la mobilitat sostenible, a l’avantguarda de les transformacions tecnològiques, competitiva i amb una forta vocació exportadora i d’internacionalització. Sí, ara és el moment de recuperar la iniciativa industrial a Catalunya.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia