Figueres perd el tren
A Figueres el problema ja no és el pas a nivell, ara volen les vies i el tren fora, lluny del centre de la ciutat
Mai ningú s’hauria imaginat que després de més de cinquanta anys de queixes i protestes dels figuerencs perquè es tregui el pas a nivell del centre de la ciutat la solució fos la més cara i radical: treure l’estació i les vies del tren. D’aquesta manera, a banda de resoldre el tema del pas a nivell s’alliberarien els terrenys que ocupen les vies, cosa que comportaria una colossal i llaminera operació urbanística en aquesta part de la ciutat. El preu és que Figueres es quedaria sense estació i sense trens. Es traslladaria l’estació del tren convencional a Vilafant, al costat de l’estació de l’alta velocitat, lluny del centre de la capital empordanesa i de l’actual estació d’autobusos. No faré cap repàs exhaustiu de les propostes, idees i promeses que s’han fet al llarg dels anys per treure el pas a nivell, això ja ho va fer el periodista Joan Puntí, fa unes setmanes, però sí que vull recordar que un figuerenc, Ramon Boixadós, mentre va ser president de Renfe, entre els anys 1983 i 1985, s’havia preocupat pel tema, i va oferir fer passar la carretera de Roses (avinguda Vilallonga) per sota de la via, com a solució possible i ràpida. La idea de Boixadós no va agradar a l’Ajuntament figuerenc, que apostava pel cobriment de les vies, i així estem. Ara, la cosa ha evolucionat, el problema ja no és el pas a nivell, ara volen les vies i el tren fora, lluny del centre de la ciutat. Una idea que xoca amb la filosofia del tren com a servei públic, que, com passa en la majoria de ciutats del món, manté les estacions ferroviàries en els centres urbans. Però per a l’actual govern municipal el tema és salvar la ciutat de la nosa del tren, i traslladar-ho tot a Vilafant. És la proposta que els de Madrid diuen que estan disposats a pagar. És a dir, Madrid defensa la solució més cara, en una línia de tren regional, molt utilitzada, però on no s’inverteix des de fa anys, tampoc es promociona, i alguns ja en pronostiquen la desaparició. D’alguna manera el trasllat de l’estació suposaria la fi del servei de viatgers entre Figueres, Llançà, Colera, Portbou i el Rosselló. El debat està servit i preparat per a la campanya electoral, com passa cada quatre anys, i després, res es mou. El tren genera polèmica, no hi ha consens i cap consistori s’ha atrevit a fer la consulta popular que es va demanar fa quinze anys, per un tema tan sensible i que tant afecta la mobilitat de les persones, no tan sols de Figueres, sinó de tota la comarca.