Política

Forn respon a Fiscalia que els Mossos “mai van rebre ordres polítiques”

El conseller assegura que tenia un “compromís polític” amb l’1-O

Apunta que la policia catalana “va donar compliment” a les instruccions del TSJC i del ministeri públic

El conseller d’Interior Joaquim Forn ha desvinculat el seu “compromís polític” per tirar endavant el referèndum de l’1-O de la tasca que van fer els Mossos d’Esquadra. Forn ha estat el segon dels acusats que han declarat al judici del Tribunal Suprem i, en el seu cas, sí que ha acceptat respondre preguntes de la fiscalia i de l’advocacia de l’Estat. Forn ha volgut desvincular les seves conviccions polítiques de l’acció dels Mossos, tot assegurant que la policia catalana “mai van rebre ordres polítiques”. De fet, Forn ha assegurat que la policia catalana “va donar compliment a totes les instruccions de fiscalia i a la interlocutòria de la magistrada del TSJC”.

Forn, que també és candidat a l’alcaldia de Barcelona per part de JxCat-PDeCAT, ha optat per declarar en castellà perquè el tribunal no ha acceptat que hi hagués traducció simultània, tot i afirmar que té “més fluïdesa” parlant en català i que això li afegia una “dificultat” en l’interrogatori. A diferència de Junqueras, en primer dels 12 acusats que ha declarat, sí que ha optat per respondre a dues de les acusacions, la fiscalia i l’advocacia de l’Estat.

El fiscal Cadena ha preguntat a Forn si coneixia les diferents resolucions del TC suspenen lleis o iniciatives aprovades pel Parlament o el Govern. L’exconseller ha recordat que en alguns casos ho sabia a través dels mitjans de comunicació, ja que no va arribar al Parlament fins que va entrar al Govern el 2017. Forn ha dit reconèixer “l’autoritat” del Constitucional, tot i que ha “posaren dubte” algunes de les seves decisions “des del moment que està composat per membres nomenats pels propis partits i que segueixen consignes dels partits, que d’entrada no és senyal d’imparcialitat”.

Forn ha explicat que va signar el decret de convocatòria del referèndum el 6 de setembre conjuntament amb la resta de membres del Govern perquè volia “reafirmar el compromís polític per tirar endavant el referèndum”. Ha recordat que així constava “en tots els programes electorals que conformaven la majoria parlamentària” i ha remarcat que el decret “no estava suspès” pel TC quan es va signar.

Un cop suspès pel TC, l’exconseller ha assegurat no tenir constància “d’haver fet cap acte de promoció del referèndum des del punt de vista executiu”, tot i que “una altra cosa és des del punt de vista polític”. En aquest sentit, ha assegurat que es va donar “compliment” a les instruccions de fiscalia i la interlocutòria de la magistrada Mercedes de Armas del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

Forn ha explicat que, just abans de ser nomenat conseller, es va reunir amb l’aleshores president, Carles Puigdemont, i li manifesta el seu “desig, voluntat i compromís de tirar endavant el referèndum”, tot i que el va avisar que si hi havia algun requeriment “els Mossos haurien de complir les ordres”. Segons ha dit, Puigdemont li va respondre que no es preocupés.

“Políticament defensava el referèndum, des del punt de vista competencial deixava en mans els mossos el compliment dels ordres judicials”. A més, Forn ha deixat fora de la cúpula política dels Mossos el major Josep Lluís Trapero, limitant-la a ell mateix, l’aleshores secretari general d’Interior, Cèsar Puig, i el director general de la Policia d’aquell moment, Pere Soler.

Forn ha insistit en separar la seva posició política de les “obligacions com a policia judicial” dels Mossos. “No es fa cap activitat des del meu Departament a favor del referèndum”, ha reiterat, i “cap acte dels Mossos va ser contrari a la Constitució, ni el 20-S ni l’1-O”. “És la direcció política qui es compromet amb uns compromisos polítics que emanen del Parlament”, ha reblat.

“Mai se’ns va plantejar escenaris de violència generalitzada”

El conseller també ha sostingut que en reunions policials del 28 de setembre del 2017 no es va plantejar un escenari com el que es va produir. “Mai se’ns van plantejar escenaris de violència generalitzada”, ha manifestat Forn en referència a un informe dels Mossos. Segons el conseller, la policia catalana només va manifestar “preocupació per actes puntuals”. “La informació que teníem era la mateixa que compartíem amb la resta de cossos”, ha afegit. Per a Forn, “hi va haver alguns episodis de violència per actuacions errònies de determinats cossos de seguretat de l’Estat”.

Forn ha recordat que els tres membres del Govern que van sortir de l’executiu mesos abans de l’1-O, Jordi Jané, Neus Munté i Meritxell Ruiz, “van anar a votar” i ha atribuït a una “interpretació” de la fiscalia que van marxa perquè “no estaven d’acord amb la unilateralitat i celebració del referèndum”, en paraules de Cadena.

“L’1-O va ser l’operatiu més important de la història dels Mossos”

Preguntat sobre si era suficient enviar dos agents a cada punt de votació, Forn ha al·legat que com a conseller no participava de l’elaboració dels operatius, tot i que reconeix que li va donar el “vistiplau”. Ha defensat, a més, que va ser l’operatiu més important del cos. “Va representar la mobilització més important de tota la història dels Mossos”, ha valorat. De fet, ha dit que després de valoracions de fiscalia i el coronel coordinador de l’operatiu, Diego Pérez de los Cobos, el van incrementar en 750 per arribar als 8.000 agents.

El fiscal li ha retret que per a les eleccions del 21-D s’arribessin als 12.000. I Forn ho ha justificat. Segons ha dit, l’1-O els efectius van fer 92.000 hores i, en canvi, el dia de les eleccions convocades pel 155 van fer-ne 84.000 ja que calia donar quatre hores de permís a cada agent per anar a votar. D’aquí que sostingui que va ser l’operatiu “més important de la història del cos”.

Sobre els fets del 20-S, ha acusat la fiscalia de “construir un relat pel·liculero”. Ha assegurat que va ser la lletrada de l’administració de Justícia la que va demanar un lloc “segur” perquè no volia sortir per la porta ni aprofitar el passadís que havien obert voluntaris de l’ANC. Ha relatat que els Mossos van optar per ofer-li la “alternativa” de sortir a través de l’edifici del costat, el cinema Coliseum. “No va haver de pujar pels teulats com diu vostè sinó que va haver de saltar un mur de metre i mig”, ha replicat al fiscal Fidel Cadena.

També ha dit que és “erroni” considerar que la concentració del 20-S fos “un atac a Espanya”. “Jo no m’he expressat mai en aquests termes”, ha afirmat.

Durant l’interrogatori, hi ha hagut dos moments en què Cadena i Forn han discrepat sobre xifres. D’una banda, el fiscal ha afirmat que el 20-S hi va haver danys en 7 vehicles de la Guàrdia Civil, xifra que Forn ha rebaixat a dos. De l’altra, sobre quantes vegades van parlar Jordi Sànchez i Forn aquell dia. El fiscal ha afirmat que Forn va trucar fins a 18 vegades el llavors líder de l’ANC.El que va ser responsable d’Interior ha interromput al fiscal Cadena per dir-li que no va parlar-hi tants cops i que, com a molt, van mantenir quatre o cinc converses. “És com quan truco a la meva dona, una cosa és quantes vegades la truco i una altra quantes vegades me l’agafa”, ha manifestat.

En un moment de l’interrogatori, el fiscal Cadena ha preguntat a Forn per una reunió amb el “delegat de l’Estat”. Forn creia que es referia a Enric Millo, però el fiscal l’ha corregit afirmant que “el delegat de l’Estat a Catalunya és el senyor Puigdemont”, apel·lant al fet que l’Estatut afirmi que el president de la Generalitat és el màxim representant de l’Estat a Catalunya.

El president del tribunal, Manuel Marchena, ha cridat l’atenció a les persones presents dins de la sala durant l’interrogatori de Forn i ha recordat que estan prohibits els “riures o les desaprovacions”. Per això, ha demanat mantenir “el respecte” a l’interrogatori.

I per part de la defensa, l’advocat de Forn, Xavier Melero, ha emès una queixa al tribunal per les “valoracions” que considera que fa el fiscal, tot preguntant-se si era Cadena qui estava declarant.

  • 18:16 El jutge Marchena dona per acabat l'interrogatori a Joaquim Forn. El #judici1O s'aixeca fins dimarts vinent
  • 18:14 Forn es queixa que la Fiscalia hagi extret només una part d'una entrevista perquè sembli que promovia l'enfrontament entre cossos de seguretat
  • 18:12 Forn explica que la Policía Nacional espanyola i la Guàrdia Civil van tancar 106 col·legis de l'1-O i els Mossos en van tancar 297
  • 18:09 Forn constata que amb posterioritat d'haver parlat amb el delegat del govern espanyol va baixar la intensitat de les actuacions però no pot establir cap relació causal
  • 18:07 Forn demanar a Millo que s'havia "d'aturar aquell tipus d'actuacions perquè estaven arribant a la violència extrema" i ell li va respondre que faria unes "gestions"
  • 18:06 Forn explica que el matí de l'1-O va enviar un missatge al delegat del govern espanyol amb una imatge d'una imatge de les càrregues i li va preguntar si "això era donar compliment a l'ordre de la jutge"
  • 18:00 Forn: "A les 10 del matí, quan estava convocada la primera reunió de coordinació, els Mossos van assistir i els van dir que s'havia suspès"
  • 17:57 Forn: "El secretari d'Estat va valorar en una entrevista que calien 90.000 efectius per portar a terme el dispositiu de l'1-O com entenia, i en van enviar 6.000"
  • 17:56 Forn: "No cal ser molt llest per saber que vol dir fer un radi de seguretat de 100 m al voltant dels locals, i això òbviament va generar preocupació per com portar-ho a terme"
  • 17:45 Forn: "La demanda de fer la mobilització que vam fer per a l'1-O requeria una gran despesa en hores extraordinàries, per això se'm va enviar l'informe"
  • 17:38 Forn: "Es contemplava el risc d'actuació de grups minoritaris [l'1-O] tal com es feia amb les grans manifestacions o partits de futbol"
  • 17:34 Forn: "Sempre vam dir que compliríem amb la legalitat i les instruccions de la magistrada"
  • 17:25 Forn: "No només no hi va haver oposició [del govern] a què els Mossos exercissin les seves funcions l'1-O sinó que se'ls va alentar"
  • 17:21 Forn defensa que els funcionaris de la Generalitat no van manifestar cap resistència a l'aplicació del 155 més enllà dels pertinents recursos
  • 17:19 Forn explica que va tornar de Brussel·les per declarar a l'Audiencia Nacional perquè està convençut que no va cometre "cap delicte"
  • 17:16 Forn: "Les resolucions [del 27-O] no es van publicar ni al Diari Oficial de la Generalitat ni al del Parlament"
  • 17:16 Forn recorda que Puigdemont no va intervenir a l'inici del ple del 27-O perquè era un acte parlamentari i no de govern
  • 17:14 Forn: "Es van intentar una mediació i quan es va veure que no era possible va ser quan es va convocar el ple del 27-O"
  • 17:13 Forn va explicar al seu departament que hi havia dues opcions: "La convocatòria d'eleccions o una declaració d'independència que comportaria el 155 i el cessament"
  • 17:10 Forn: "Ningú va demanar que s'actués segons les lleis de desconnexió"
  • 17:07 Forn assegura que els observadors de l'1-O no van suposar cap cost al govern
  • 17:04 Forn explica que va trucar al ministre d'Interior per saber si s'elevaria el nivell d'alerta antiterrorista de 4 a 5 perquè hi havia especulacions en aquest sentit després dels atemptats del 17-A i Zoido li va respondre que "no estava previst"
  • 17:02 Forn precisa que només va rebre un requeriment del TC, al setembre de 2017
  • 16:59 Joaquim Forn respon ara a les preguntes de les defenses
  • 16:59 Forn: "El marge de despesa de qualsevol conselleria era mínim perquè el control era molt gran"
  • 16:57 Forn: "Estàvem sotmesos a un control molt exhaustiu de les finances de la Generalitat pel ministeri d'Hisenda"
  • 16:56 Forn: "L'objectiu del cens universal era que es pogués votar a qualsevol col·legi electoral i evitar així cap tensió si es tancaven"
  • 16:55 Forn afirma que va tenir coneixement del cens universal el matí de l'1-O
  • 16:53 Forn assegura que les mesures previstes pels Mossos l'1-O estaven al pla d'actuació que es va lliurar a la magistrada, "que no va posar cap objecció"
  • 16:50 Forn: "Quan tens dos mossos a un col·legi electoral i dues-centes persones que volen votar és molt difícil actuar d'una altra manera"
  • 16:48 Forn: "La comitiva judicial va poder fer la seva feina. No hi havia manifestants a l'interior de la conselleria d'Economia"
  • 16:48 Forn: "La comitiva judicial va demanar una sortida alternativa [del departament d'Economia] i els Mossos la van buscar"
  • 16:45 Forn: "A totes les manifestacions es demana als convocants que tinguin un servei d'ordre i algú amb qui interlocutar"
  • 16:42 Forn: "Les instruccions van ser les de sempre, protegir persones i béns"
  • 16:42 Forn reitera que no va "dirigir l'operatiu" i no coneix el detall de totes les actuacions que es van dur a terme el 20-S
  • 16:39 Forn considera que va donar compliment de la suspensió del TC: "Des del meu departament no es va dictar cap ordre [per implementar el referèndum] "
  • 16:36 Forn: "No hi ha cap instrucció política del conseller d'Interior o del president de la Generalitat que demanin [als Mossos] que s'incompleixi la llei"
  • 16:35 Recorda que va dir als Mossos que havien d'actuar d'acord amb les instruccions de la Fiscalia
  • 16:34 Forn insisteix que ell estava d'"acord políticament" amb el referèndum però no va utilitzar els mecanismes del departament d'Interior per implementar-lo
  • 16:31 Forn respon ara a les preguntes de l'Advocada de l'Estat, Rosa María Seoane
  • 16:19 Forn: "Els Mossos van anar a complir les ordres de la Fiscalia i la jutge, que el govern tingués una altra política és una cosa a banda"
  • 16:18 Forn recorda que una instrucció de la Secretaria d'Estat deia que s'havia de prioritzar la seguretat dels ciutadans i la convivència per damunt de l'eficiàcia
  • 16:17 Forn defensa l'actuació dels Mossos l'1 d'Octubre i recorda que no es va ordenar que canviessin la seva manera de fer
  • 16:10 Es reprèn el #judici1O amb l'interrogatori a Joaquim Forn
  • 14:36 La sessió queda interrompuda fins les quatre de la tarda
  • 14:35 Joaquim Forn: "Vam demanar no posar contra les cordes a la policia catalana"
  • 14:34 Joaquim Forn: "Quan el 19 de juliol vaig dir que els mossos permetrien el vot durant el referèndum no hi havia cap requeriment judicial"
  • 14:33 Joaquim Forn: "Els Mossos van complir la llei"
  • 14:29 El president del tribunal demana al fiscal per segona vegada que formuli preguntes concretes
  • 14:28 Joaquim Forn al fiscal: "Si vostè vol deduir que hi havia una certesa que hi hauria una violència generalitzada el dia del referèndum, no hi estic d'acord"
  • 14:26 Joaquim Forn: "L'1-O hi va haver violència per actuacions errònies de cossos de seguretat de l'Estat"
  • 14:22 Confusió entre el president del tribunal i el fiscal sobre el document impugnat per la defensa per una mala traducció del català
  • 14:19 L'advocat de Forn Xavier Melero assegura que el document en litigi està a disposició en català i en castella amb una traducció avalada per l'IEC
  • 14:18 Joaquim Forn assegura que hi ha documents que la fiscalia ha traduït malament del català
  • 14:16 Joaquim Forn: "En cap moment se'ns va plantejar que hi hauria escenaris de violència generalitzada el dia del referèndum"
  • 14:16 Joaquim Forn: "Els Mossos ens van dir en tot moment que complirien les instruccions de la fiscalia i els jutges"
  • 14:13 Joaquim Forn: "La comunitat educativa va mantenir els col·legis oberts el dia abans de l'1-O i això crec que no és il·legal"
  • 14:09 Joaquim Forn: "Els Mossos van fer 92.000 hores el dia del referèndum"
  • 14:08 Joaquim Forn: "Donar compliment al requeriment de la fiscalia ens va costar molts diners. No teniem prou cotxes i van haver de llogar-ne"
  • 14:06 Joaquim Forn: "No es pot parlar d'inactivitat dels Mossos d'Esquadra davant dels requeriments contra el referèndum. Els dies previs es van aixecar més de 6.000 actes"
  • 14:04 Joaquim Forn: "El 19 de setembre el fiscal demana un pla d'actuació pels tres cossos policials. Demana que es presentin el dia 21. Els Mossos ho van presentar"
  • 14:02 Joaquim Forn: "La interlocutòria també demanava actuar defensant la convivència ciutadana l'1-O, és un punt molt important que s'obvia"
  • 14:01 Forn ha decidit que no respondrà les preguntes de Vox
  • 14:01 Marchena demana al fiscal formular preguntes concretes
  • 13:57 Joaquim Forn: "La instrucció de retirar el material per evitar el referèndum anava dirigida als Mossos i a totes les forces de seguretat"
  • 13:56 Joaquim Forn: "Abans de l'1-O els Mossos no van incautar cap material"
  • 13:53 Joaquim Forn: "Segur que els Mossos van actuar per protegir les accions de les diferents comitives judicials"
  • 13:53 Joaquim Forn: "Mossos d'Esquadra no teníem informació que es farien aquestes operacions judicials. Crec que hauria estat més fàcil tenir-ne coneixement"
  • 13:51 Joaquim Forn: "La voluntat era protestar per unes detencions i uns registres que s'estaven fent en més de 20 punts de la ciutat"
  • 13:51 Joaquim Forn: "El motiu de la manifestació no va ser impedir la feina de la comitiva judicial"
  • 13:49 Joaquim Forn: "Tots hem vist les imatges dels Jordis pujats als cotxes per poder-se dirigir i donar consignes"
  • 13:48 Joaquim Forn: "La fiscalia construeix uns relats una mica de pel·lícula sobre com va sortir la comitiva judicial"
  • 13:47 Joaquim Forn: "Vaig condemnar les destrosses als cotxes de la policia"
  • 13:46 Joaquim Forn: "Els voluntaris de l'ANC van obrir un passadís perquè sortissin els detinguts després dels escorcolls de la conselleria"
  • 13:45 Joaquim Forn: "Vaig demanar a Trapero que parlés amb Jordi Sànchez per rebaixar la tensió"
  • 13:44 Joaquim Forn, en relació amb el paper de Jordi Sànchez: "Una qüestió és l'actuació policial i l'altra una persona que col·labora amb una mediació"
  • 13:42 Joaquim Forn: "Manifestar-se en contra de les decisions judicials, que jo sàpiga, no és inconstitucional"
  • 13:41 Joaquim Forn: "El major Trapero i jo vam tenir una comunicació fluïda"
  • 13:40 Joaquim Forn: "No vam rebre cap comunicació de la Guàrdia civil"
  • 13:38 Joaquim Forn: "Tots vam rebre el mateix requeriment. Tots vam adquirir el nostre compromís polític"
  • 13:37 Joaquim Forn: "Vaig donar compliment a tots els requeriments de la fiscalia"
  • 13:36 Joaquim Forn nega haver format part de cap Comitè Estratègic
  • 13:35 Joaquim Forn sobre el document Enfocats: "El vaig conèixer quan ja estava a la presó. Tot el que sé és el que he llegit als mitjans"
  • 13:34 Joaquim Forn: "No vaig participar en el full de ruta de l'ANC i Òmnium"
  • 13:33 Joaquim Forn: "Sí, sóc soci d'Òmnium i de la ANC. Però mai hi he participat"
  • 13:32 Joaquim Forn: "Mai no van rebre ordres polítiques del Govern"
  • 13:30 Joaquim Forn: "Una cosa és el meu compromís polític i l'altra les competències que exercia"
  • 13:30 Joaquim Forn: "Cap acte dels Mossos va ser contrari a la Constitució"
  • 13:29 Joaquim Forn: "Políticament defensava el referèndum. Però a nivell competencial posava en mans dels Mossos el compliment dels requeriments"
  • 13:28 Joaquim Forn: "Des del meu departament no es va fer cap acció a favor del referèndum, per temes competencials"
  • 13:27 Joaquim Forn: "De la mateixa manera que políticament defensava el referèndum, deixava en mans dels Mossos totes les interlocutòries que arribaven"
  • 13:27 Joaquim Forn: "Li vaig comentar al president que la col·laboració entre les forces policials es mantindria com fins llavors"
  • 13:26 Joaquim Forn: "Puigdemont em va oferir ocupar la conselleria d'Interior. Vaig dir que compartia el compromís de tirar endavant el referèndum"
  • 13:25 Joaquim Forn: "Vaig deixar clar al president Puigdemont que els Mossos havien de complir les ordres judicials"
  • 13:24 Joaquim Forn: "També les ordres dictades pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya"
  • 13:23 Joaquim Forn: "Es van donar compliment a totes les ordres de fiscalia"
  • 13:22 Marchena recorda que riure està prohibit a la sala i amenaça amb desallotjar la sala
  • 13:21 Joaquim Forn: "Des de la posició que ocupava al govern, la meva funció era donar compliment a les instruccions de fiscalia"
  • 13:20 Joaquim Forn: "A partir de la suspensió, no tinc constància d'haver fet cap acte de promoció del referèndum des del punt de vista executiu. Una altra cosa és des del punt de vista polític"
  • 13:19 Joaquim Forn en relació al TC: "Qüestiono la imparcialitat dels seus membres, nomenats pels partits polítics"
  • 13:17 Joaquim Forn reconeix l'autoritat del Tribunal Constitucional
  • 13:17 Joaquim Forn: "No s'ha dut a la pràctica el que posava en aquella comissió"
  • 13:15 Joaquim Forn: "La comissió d'estudi del Parlament era acadèmica"
  • 13:13 Forn va ser detingut l'any 1986 per intentar entrar una bandera a l'estadi Olímpic. "Vaig ser absolt", aclareix
  • 13:12 Joaquim Forn: "He participat en moltes manifestacions per defensar la independència"
  • 13:11 Pregunta el fiscal Fidel Cadena
  • 13:11 Forn diu que contestarà les preguntes del ministeri fiscal i les de l'advocacia de l'Estat
  • 13:10 Comença l'interrogatori de Joaquim Forn
  • 13:09 El president de la sala declina la petició
  • 13:08 Vox demana poder fer les preguntes que tenia preparades. Junqueras no està obligat a respondre les preguntes de l'acusació
  • 13:07 Van den Eynde diu que no té més preguntes
  • 13:07 Oriol Junqueras: "No és delicte votar en un referèndum, ni és delicte defensar pacíficament la independència. No ho és i no ho pot ser"
  • 13:05 Oriol Junqueras: "Vaig assumir la responsabilitat d'anar a la presó i passar u n any i mig sense poder parlar"
  • 13:04 Oriol Junqueras: "Assumeixo tota la responsabilitat política. No la penal"
  • 13:03 Oriol Junqueras: "La solució política ha de ser avalada pel vot dels ciutadans, i aquest vot ha de ser respectat"
  • 13:02 Oriol Junqueras: "Sempre he defensat la multilateralitat. Això s'ha de resoldre entre Catalunya, Espanya i la comunitat internacional"
  • 13:01 Oriol Junqueras: "El resultat de l'1-O va ser aclaparador a favor de la independència"
  • 12:58 Oriol Junqueras: "Era impossible preveure que alguns agents de la GC i la PN actuessin amb aquesta violència"
  • 12:56 Oriol Junqueras: "Mai no s'ha fomentat una actitud violenta. No hi pot haver cap dubte que mai no hem avalat un comportament que no fos pacífic"
  • 12:55 Oriol Junqueras: "Era impossible d'imaginar que hi hagués una intervenció policial d'aquell tipus. Tot el que havia passat fins aquell moment era un comportament cívic i exemplar""
  • 12:53 Oriol Junqueras: "Van fer servir material que estava prohibit per la llei, com les pilotes de goma. Hi va haver una violència injustificada que contradeia el mandat judicial"
  • 12:52 Oriol Junqueras: "Tothom va poder veure la violència d'alguns policies. Ho va veure tot el món"
  • 12:50 Oriol Junqueras: "Vaig anar a votar al meu col·legi habitual. No vaig poder votar en aquell local perquè els Mossos no deixaven fer-ho. I vaig anar a un altre local per poder votar. Hi havia un cens universal"
  • 12:49 Oriol Junqueras: "Votar no és un delicte i insisteixo, per contra, impedir per la força que la gent ho pugui fer, sí que ho és"
  • 12:48 Oriol Junqueras sobre l'1-O: "La nostra obligació és protegir el dret a vot"
  • 12:46 Oriol Junqueras: "No es van destinar fons públics pel referèndum. Ho ha dit tothom. Fins i tot el ministre d'Hisenda i Rajoy""
  • 12:44 Oriol Junqueras: "La Llei de pressupostos preveia una partida destinada a processos participatius. Aquesta partida mai es destinar al referèndum. Mai no es va gastar" "
  • 12:42 Oriol Junqueras: "No coneixia res sobre el document 'Enfocats'. El vaig conèixer el dia que es va ordenar la nostra presó i em va semblar extravagant"
  • 12:41 Oriol Junqueras: "La gent cantava el Vorolai, que en una estrofa diu que la Mare de Déu de Montserrat és la Verge dels espanyols"
  • 12:40 Oriol Junqueras: "En cap moment vaig interrompre el registre i em vaig mostrar educat amb els policies"
  • 12:39 Continua declarant Oriol Junqueras que assegura que no se li va notificar el registre a la seva Conselleria
  • 12:38 Es reprèn la sessió del judici
  • 12:12 Arrimadas creu que es pot mantenir el judici de l'1-O si coincideix amb la campanya electoral
  • 12:00 Es suspèn la sessió durant mitja hora
  • 12:00 Oriol Junqueras: "A la presidenta del Parlament se li exigia prohibir debats, quan és evident que la mesa no pot anar contra la llibertat del debats"
  • 11:58 Oriol Junqueras: "La Constitució s'obliga a incorporar els tractats internacionals que recullen que l'autodeterminació és un dret fonamental"
  • 11:54 Oriol Junqueras: "Estem davant una situació de persecució política"
  • 11:53 Oriol Junqueras: "Si poso massa passió a les meves intervencions és perquè porto un any i mig sense poder-me expressar"
  • 11:52 Oriol Junqueras: "A les democràcies occidentals es reconeix el dret a l'autodeterminació"
  • 11:51 Oriol Junqueras: "La Constitució espanyola s'obliga a reconèixer els tractats internacionals"
  • 11:49 Oriol Junqueras: "El dret a l'autodeterminació és irrenunciable. El Parlament ja s'havia pronunciat en moltes ocasions a favor del dret a l'autodeterminació"
  • 11:48 Oriol Junqueras: "No està escrit enlloc que treballar per aconseguir la independència sigui un delicte"
  • 11:46 Oriol Junqueras: "La nostra activitat política sempre ha estat legítima. No se'ns pot acusar d'haver fet res de forma poc transparent"
  • 11:43 Oriol Junqueras: "En veure que la consulta del 9-N no va servir perquè algú vingués a negociar, vam buscar un altre mecanisme de referèndum democràtic: les eleccions del 27 de setembre de 2015"
  • 11:41 Oriol JUnqueras: "Votar no és delicte. Impedir-ho, sí"
  • 11:40 Oriol Junqueras: "Si en un futur perdem acceptarem la derrota"
  • 11:39 Oriol Junqueras: "En moltes ocasions he dit que estimo Espanya i la seva gent. Estic convençut que només podrem garantir la convivència si hi ha un reconeixement d'igual a igual"
  • 11:35 Oriol Junqueras: "El Tribunal Constitucional no pot impedir el debat d'idees en un Parlament. No es pot qüestionar ni limitar el dret d'opinió. No es pot castigar el debat"
  • 11:34 Oriol Junqueras: "Apel·lem al principi democràtic perquè es doni resposta a les reclamacions pacífiques d'una bona part d'una societat"
  • 11:31 Oriol Junqueras: "Si l'any 2010 els diputats independentistes al Parlament érem 10 com és que ara som més de 70? Alguna resposta tindrà això"
  • 11:30 Oriol Junqueras: "ERC sempre havia plantejat consultar i preguntar els ciutadans a través d'una consulta popular"
  • 11:29 Oriol Junqueras: "Hi ha agents polítics que impedeixen que les normes votades al Parlament s'apliquin"
  • 11:27 Oriol Junqueras: "Fins i tot quan ens van imposar unes eleccions el 21-D vam mantenir una majoria independentista al Parlament. Està clar que aquest tema no es resol posant gent a la presó"
  • 11:26 Oriol Junqueras: " La premsa internacional sempre ha dit que les mobilitzacions catalanes són exemplars"
  • 11:25 Oriol Junqueras: "Les mobilitzacions que hi ha hagut a Catalunya des del 2010, amb milions de persones, han estat sempre exemplars, sense cap incident. Respectuoses i cíviques"
  • 11:22 Oriol Junqueras: "Nosaltres intentem seure en una taula de diàleg on la cadira que tenim davant sempre està buida. Aquesta cadira trasllada la seva responsabilitat política als tribunals"
  • 11:21 Oriol Junqueras: "El PP va iniciar una campanya contra l'estatut. Deien que recollien firmes contra Catalunya, no contra l'estatut"
  • 11:21 Oriol Junqueras recorda que ERC va votar contra aquell Estatut per insuficient
  • 11:20 Oriol Junqueras recorda l'Estatut retallat pel TC: "El Parlament, en un 90%, es va posar d'acord en una proposta estatutària, vàlida també al Congrés i al Senat"
  • 11:16 Oriol Junqueras: "Si res del que hem fet és delicte, és evident que els arguments de l'acusació no es sustenten"
  • 11:16 Oriol Junqueras: "Res del que hem fet i del que se'ns atribueix és delicte"
  • 11:15 Oriol Junqueras: "Estic convençut que els valors es preserven democràticament a través d'una República"
  • 11:14 Oriol Junqueras: "Si algú volgués fer ús de la violència ens desvinculariem d'aquests procés"
  • 11:13 Oriol Junqueras: "Mai, mai, mai ens hem plantejat l'ús de la violència"
  • 11:12 Oriol Junqueras: "No som enemics de res ni de ningú"
  • 11:12 Oriol Junqueras: "Ens volem explicar i volem intentar convèncer i construir majories democràtiques"
  • 11:11 Oriol Junqueras: "Abans que independentistes som republicans, i abans que republicans som demòcrates"
  • 11:10 Oriol Junqueras: "Abans que res som bones persones"
  • 11:09 Oriol Junqueras: "L'objectiu de l'autodeterminació ha estat sempre als nostres programes electorals. Nosaltres ho hem intentat, ho intentem i ho seguirem fent sigui quin sigui el resultat d'aquest procés"
  • 11:08 Oriol Junqueras posa en evidència que el dret a l'autodeterminació s'ha aplicat en nombroses ocasions i cita als EUA, Suècia, Dinamarca i el Regne Unit
  • 11:07 Oriol Junqueras posa com exemple els referèndums del Canadà
  • 11:06 Oriol Junqueras: "El dret a l'autodeterminació s'ha aplicat en innombrables ocasions en democràcies consolidades"
  • 11:04 Oriol Junqueras: "Em regeixo pels principis d'igualtat, llibertat i fraternitat"
  • 11:03 Oriol Junqueras: "ERC defensa una República catalana que doni oportunitats a tots els catalans. Som un partit amb 88 anys d'història i cap cas de corrupció"
  • 11:02 Oriol Junqueras: "Vaig ser nomenat videpresident del Govern de Catalunya i vaig ser cessat pel 155"
  • 11:00 Junqueras: "Em considero un pres polític"
  • 10:59 Junqueras respon les preguntes del seu advocat, Andreu Van den Eynde
  • 10:59 Oriol Junqueras: "És un judici polític, per això renuncio a contestar les preguntes de les acusacions"
  • 10:58 Es queixa de no tenir traducció simultània al català, tot i afirmant que per ell és un honor poder adreçar-se en castellà als espanyols
  • 10:57 Oriol Junquera afirma que se l'acusa per les seves idees i considera que es troba davant un judici polític
  • 10:51 Oriol Junqueras només respondrà les preguntes de la defensa
  • 10:50 Comença la declaració d'Oriol Junqueras
  • 10:47 Els testimonis "només podran parlar del que van percebre a través dels seus sentits"
  • 10:46 La sala "només admetrà preguntes sobre fets de coneixement cert, no admetrem preguntes sobre valoracions personals"
  • 10:45 Marchena diu que "la sala no té la capacitat d'investigar els perfils a les xarxes de certs testimonis" tal i com havien demanat les defenses
  • 10:43 La defensa de Forcadell va demanar que es traduís tota la documentació. Marchena no ho admet però assegura que si cal una traducció d'un document concret, es farà
  • 10:40 Marchena: "No es permetran debats ideològics en els interrogatoris"
  • 10:36 Marchena sobre el testimoni de Puigdemont i Rovira: "En un procediment penal no es pot ser processat i testimoni"
  • 10:35 Es protegirà la identitat dels agents que van al·legar lesions
  • 10:34 Es donarà accés als informes mèdics d'alguns agents de policia que van al·legar lesions a causa de l'1-O
  • 10:33 Marchena: "No hi ha indefensió, s'han subsanat totes les dificultats tècniques. Si alguna de les defenses té problemes per accedir a algun document, que el demani"
  • 10:32 Coixet sobre el judici de l’1-O: “Espero que els absolguin, seria el millor per a la convivència”
  • 10:31 S'accepta com a prova un pendrive amb imatges de l'1-O
  • 10:30 No s'accepta el vídeo on Irene Lozano es refereix als presos com a "condemnats"
  • 10:29 Els processats podran seure al costat dels seus advocats. Si els presos decideixen quedar-se on són ja no es podran moure dels bancs del centre de la sala
  • 10:26 Es denega la petició de llibertat provisional durant el judici
  • 10:25 Marchena: "Estem oberts a la possibilitat que si passat el temps de l'interrogatori falten documents, obrirem un segon moment d'interrogatori "
  • 10:24 Hi haurà dos traductors al català per si els acusats l'utilitzen. No serà traducció simultània, sinó "consecutiva"
  • 10:15 Marchena explica que l'Estatut diu que els catalans tenen el dret explícit d'expressar-se en català per escrit
  • 10:12 Junqueras no respondrà a la fiscalia, l'advocacia de l'Estat i Vox
  • 10:10 Marchena: "Portem un any i quatre mesos de procés en castellà i no s'ha reivindicat fer-ho en català fins ara"
  • 10:10 Segons el president del tribunal la Carta Europea de les Llengües Regionals i Minoritàries no obliga el tribunal a acceptar lús del català. Tanmateix, deixa llibertat als acusat a respondre en català
  • 10:06 Tampoc es permetrà que les defenses facin les preguntes en català
  • 10:05 No s'accepta traducció simultània perquè "no tots tenen auriculars"
  • 10:04 No es permetrà la traducció simultània al català
  • 10:04 Les al·legacions sobre drets fonamentals es resoldran en sentència extensament
  • 10:03 Comença la sessió del judici amb la resolució de les qüestions prèvies
  • 09:46 El primer secretari del PSC @miqueliceta a @maticatradio: "A la política catalana no està clar qui mana"
  • 09:42 El primer secretari del PSC @miqueliceta a @maticatradio: "Hem de fer un esforç per reconciliar Espanya amb ella mateixa"
  • 09:41 Iceta, sobre l'independentisme a @maticatradio: "Ha faltat intel·ligència política"
  • 09:19 Jordi Sànchez: "O encenen la foguera de Torquemada o resolen el conflicte civil amb Catalunya per l'exercici del dret a l’autodeterminació"
  • 09:11 Puigdemont: "A partir d'avui veuran i sentiran el que és veritablement una muralla democràtica"
  • 09:08 El vicepresident Pere Aragonès: "Avui amb la força de centenars de milers de vots darrere, ERC reafirma el seu compromís amb ideals de llibertat i justícia. El futur de Catalunya no el decidirà el Suprem"
  • 09:07 El vicepresident Pere Aragonès: "Els dirigents d'ERC han patit la repressió de l'Estat espanyol. Avui Oriol Junqueres s'afegeix a la llista"
  • 09:00 Jaume Alonso Cuevillas a @elmonarac1: "Si el Suprem ha dit que es pot portar un llaç groc, veurem que passa a la resta de casos. Suposo que ara es podran portar a tots els jutjats"
  • 08:55 Joan Ignasi Elena, portaveu dels presos d'ERC al @matícatradio: "Seria més fàcil fer un calendari per saber qui declara quan, així els familiars podrien organitzar-se. És una vergonya com els han tractat"
  • 08:50 Neus Bramona, dona de Junqueras, a @maticatradio: "El primer dia, quan vam sortir, hi havia uns de Vox que ens anaven fent comentaris"
  • 08:45 Neus Bramona, dona de Junqueras, a @maticatradio: "Els nens troben a faltar moltíssim el seu pare. Però estan prou bé"
  • 08:44 Neus Bramona, dona de Junqueras, a @maticatradio: "L'Oriol estava bé, tranquil. Té ganes de declarar, d'explicar-se"
  • 08:43 Neus Bramona, dona de Junqueras, a @maticatradio: "Ahir em va poder trucar. Però quan les jornades s'allarguen se'ls passa l'hora de trucar"
  • 08:40 Neus Bramona, dona de Junqueras, a @maticatradio: "Estic una mica nerviosa per la situació però sé que ho farà molt bé"


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

estats units

Impliquen Trump en els esforços per no veure’s perjudicat en les eleccions

barcelona

El ple aprova el reglament del Consell de la Gent Gran

cassà de la selva

Paneque i Puga obren la campanya fent una defensa de la democràcia

l’escala
política

Arrenca la cursa per guanyar i, sobretot, sumar una majoria

barcelona
política

Illa se solidaritza amb Sánchez i fa una crida a la “resistència col·lectiva”

sabadell
haití

Dimiteix el primer ministre i es constitueix el Consell de Transició

barcelona

ERC diu que és l’única que treballa per la llibertat de Catalunya i la millora de la gent

girona

Vergés: “Amb el lideratge de Puigdemont recuperarem el bon govern”

girona
estats units

Més universitaris detinguts a Los Angeles en protestes propalestines

barcelona