L’Empordà es reinventa
El sector turístic, els ajuntaments i el Consell Regulador de la DO Empordà exploren estratègies per revitalitzar l’economia i planificar el futur
Les conseqüències econòmiques de la pandèmia són incalculables. De l’actitud proactiva de gestors, ajuntaments, consells comarcals i agrupacions empresarials, n’han sortit estratègies per mantenir-se vius en el nou escenari, i els planejaments de futur alimenten l’optimisme en un panorama pessimista.
Així, les iniciatives durant el confinament han servit per mantenir el producte prop del consumidor. El Consell Regulador de la DO Empordà i els cellers que el constitueixen han programat una desena de tastos a través del seu canal d’Instagram que han registrat un gran seguiment, amb un total de 8.000 espectadors. Els tastos s’han celebrat els dissabtes al matí i els dilluns al vespre a través del canal d’Instagram de la DO Empordà i hi han participat sommeliers i restauradors de tot Catalunya, entre els quals hi ha Carme Ruscalleda, Josep Roca, Jaume Subirós, Oriol Rovira, Miquel Aldana, Pep Nogué, Audrey Doré i Gerard Geli. La desena de tastos han estat seguits en directe per uns 800 espectadors de mitjana. Les sessions han registrat un seguiment mitjà en el mateix moment de 120 espectadors, amb pics de 160. A les persones que han seguit els directes, cal afegir-hi més d’un miler de visualitzacions dels vídeos d’aquests tastos, que es poden veure al canal IGTV. Vist l’èxit, el consell regulador i els cellers de l’Empordà estudien tornar a programar tastos online passat l’estiu.
Mantenir la flama encesa és important, tant com treballar per al futur. Els consells comarcals de l’Alt Empordà i el Baix Empordà, juntament amb l’Associació Alt Empordà Turisme i la Comissió Turística del Baix Empordà, inicien una acció promocional conjunta per incentivar el turisme de proximitat. L’objectiu d’aquesta campanya, que va començar ahir i acabarà a finals de juliol, és atraure el màxim nombre de visitants a la zona; posicionar l’Empordà com una destinació turística segura, de proximitat i sostenible, i allargar la temporada més enllà dels mesos d’estiu. Les imatges que acompanyen la iniciativa mostren el patrimoni i el paisatge de l’Empordà, i evidencien que les dues comarques tenen molts racons per descobrir per al visitant. Es tracta, a més, d’una campanya ideada per a un públic que coneix l’Empordà, que el té a prop i que s’hi pot desplaçar amb vehicle particular. D’aquesta idea va sorgir el lema central de la campanya, Jo em planto a l’Empordà. És una acció promocional optimista, que posa l’accent en la natura i el patrimoni. S’emetrà tant a la premsa, la ràdio i la televisió com als mitjans digitals. La creativitat de la campanya l’ha liderat la productora Visual13.
L’estratègia futura implica també la planificació. El Consell Comarcal de l’Alt Empordà serà l’administració encarregada de coordinar l’elaboració del pla de reactivació socioeconòmica de la comarca i de donar-hi l’impuls per posar-lo en marxa. A l’Alt Empordà, es desenvoluparà un pla per a tota la comarca en la línia de l’acord estratègic de concertació territorial per al desenvolupament econòmic local i de l’ocupació. El pla de treball que preveu aquest acord, que es va adoptar a finals d’abril en una trobada telemàtica, es va consensuar amb l’objectiu de potenciar la creació d’activitat econòmica, especialment en sectors emergents com ara la logística, la indústria, el turisme sostenible, la salut i les TIC. L’acord inicial preveia crear una estructura conjunta de concertació territorial que permetés implementar totes les accions incloses en l’estratègia i que ajudés a incrementar els recursos destinats al desenvolupament econòmic del territori.