Política

La C-32 i la C-33 no tindran cap cabina el juny del 2022

El govern aprova demà l’actuació urgent per demolir en sis setmanes les dels trams centrals

El Ministeri de Transports contracta firmes com ara Sacyr i FCC per a les obres de desmuntatge

Els peatges s’acaben, però les casetes encara duraran uns mesos. Algunes menys, ja que l’executiu català aprovarà demà fer d’urgència la demolició de les cabines del tronc central de les autopistes de la seva titularitat, la C-32 nord i la C-33, en un termini de sis setmanes i deixant durant els treballs tres carrils de circulació. Les 36 restants dels accessos i sortides s’eliminaran abans del juny del 2022. Segons va explicar el secretari general de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, s’han vist obligats a fer aprovar l’obra d’urgència perquè hi ha un recurs presentat que ha paralitzat el concurs pel contracte de suport a la conservació integral pluriennal de les dues autopistes que van impulsar el maig passat per 23,7 milions d’euros fins al 2025.

A partir de la matinada de dimecres, s’aixecaran les barreres i es podrà passar lliurement a una velocitat màxima de 30 quilòmetres, com se senyalitzarà a l’entrada i a la sortida. Al tronc central, s’hi deixaran quatre cabines obertes per absorbir el trànsit, però el procés de desmantellament serà laboriós. A partir del gener es començaran a demolir la resta de cabines, infraestructures i senyals ubicats a les entrades i sortides de la C-32, una operació que s’allargarà tot el primer semestre del 2022.

Mentre no es resol el concurs de conservació, se’n contractarà el manteniment, que Font situa en els 6 milions d’euros l’any –senyalització, barreres de seguretat, enllumenat i abalisament–, i les obres per adaptar la infraestructura i eliminar el rastre dels peatges necessitaran una inversió de 7,5 milions. A més, cada 15 anys s’haurà d’invertir al voltant de 15 milions per fer-ne un manteniment extraordinari, que consisteix en un nou asfaltatge.

L’Estat i l’AP-7 i l’AP-2

El procediment seguit fins ara pel govern espanyol en el desmantellament dels seus peatges era que el Ministeri de Foment –de Transports des del gener del 2020– contracti firmes com Sacyr i Fomento de Construcciones y Contratas (FCC). Se’n va veure un primer exemple el març del 2019 i durant l’estiu amb la liberalitzada AP-1 que uneix Madrid i Burgos i que l’1 de desembre del 2018 –sis mesos després de l’arribada a La Moncloa de Pedro Sánchez– va passar a ser gratuïta. Adjudicada a Mantenimiento de Infraestructuras (Matinsa), una filial d’FCC, un cop demolit el que es coneix com a “platja del peatge” a Ameyugo, ja sense funció des del desembre, es va asfaltar el tram en què es trobaven (per unificar-lo amb la resta del trajecte) i s’hi van instal·lar estacions d’aforament per comptabilitzar els vehicles que abans es feien als peatges de Castañares (Burgos) i d’Armiñón (Àlaba). El Ministeri de Transició Ecològica de la vicepresidenta Teresa Ribera –mitjançant la direcció general de Biodiversitat i Qualitat Ambiental– va haver de publicar en el BOE l’informe d’impacte ambiental de la construcció d’un tercer carril.

En el desmuntatge de l’estructura a l’AP-7, liberalitzada l’1 de gener del 2020 entre Alacant i Tarragona, el contracte va correspondre al Grupo Braceli, també filial d’FCC, i va oferir la possibilitat de reciclar residus produïts en l’operació per reduir-ne l’impacte ambiental. Com que el promotor continua sent la Direcció General de Carreteres de Foment (Transports), el ministeri hi fa indicacions sobre qualitat de l’aire, qualitat acústica i impacte en la vegetació i la fauna i preservació del patrimoni cultural de la zona. Així es va fer també a l’AP-4 Sevilla-Cadis amb la demolició de cabines de peatge.

Àrees de servei amb més prestacions a la C-32 i la C-33

El nou contracte de licitació de les àrees de servei de l’autopista C-32 nord i de la C-33, que acaben el període de concessió el 31 d’agost, també està impugnat. Per aquest motiu, el secretari general de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, va explicar que es donarà una autorització a les actuals per continuar oferint servei amb l’objectiu que no tingui cap efecte en l’atenció que ofereixen als usuaris.

El nou contracte que va posar a concurs la Generalitat aposta per un nou model que millori la qualitat en els serveis a les persones usuàries i potenciï especialment el vessant social i el sostenible. Tal com s’explicitava en la posada a licitació de les concessions, els nous serveis incorporaran productes per a celíacs i menús vegans i vegetarians, lavabos inclusius i l’ús de wifi lliure i gratuït en determinades zones. Es preveu també la millora de la seguretat i la posada en marxa d’un portal web al servei de l’usuari en què es trobarà informació en temps real dels serveis oferts en cada àrea. Pel que fa a la sostenibilitat, es vol potenciar la utilització de materials reciclats, la instal·lació de punts de recàrrega elèctrica i la implantació de millores adreçades a l’autosuficiència elèctrica i de reducció de consum hídric.

El Departament de Territori i Sostenibilitat, mitjançant l’empresa pública Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques (Cimalsa), va encetar al maig el procés de licitació de la concessió de la gestió, manteniment i explotació de les àrees de servei de Montcada, del Maresme i de Tordera, a la C-33 i a la C-32 nord, per una durada de cinc anys i un cànon mínim total anual d’1,3 milions d’euros.

Les àrees de servei són sis en total, que es divideixen en tres lots, i cada lot inclou dues àrees, una per sentit de circulació de l’autopista. Els serveis inclosos obligatòriament són els associats a les zones d’estacionament i a la zona de descans, l’estació de servei i el servei de restauració i botiga de conveniència. Així mateix, el plec de condicions inclou que el licitador podrà proposar altres serveis que consideri d’interès per a les persones usuàries, d’acord amb la normativa vigent, com ara plafons amb informació turística.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.