Política

ABDELWAHAB EL-AFFENDI

PRESIDENT I RECTOR DEL DOHA INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES I EXPERT EN POLÍTICA SUDANESA

“L’exèrcit guanyarà al Sudan més d’hora que tard”

“La milícia no pot sobreviure terroritzant la capital”

“No crec que el conflicte es desbordi cap als estats veïns, almenys per ara”

Els violents enfrontaments entre l’exèrcit i la milícia RSF del Sudan han revifat a la capital, Khartum, després de la ruptura de l’última treva. La guerra ha provocat més d’un milió de desplaçats, dins del país i cap a estats veïns, i ha compromès el fràgil procés democràtic iniciat després de la revolució que va deposar el dictador Omar al-Baixir, el 2019. L’acadèmic sudanès Abdelwahab El-Affendi, que va ser el mes passat a l’Institut Europeu de la Mediterrània de Barcelona, analitza la situació al país.

Com hem arribat fins aquí?
El que va passar és que, durant el període de transició que es va obrir després de la caiguda d’Al-Baixir, no es va arribar a un consens i es va produir una polarització molt gran entre islamistes i laics i, després, entre els mateixos laics. La situació econòmica també es va deteriorar i va créixer la desconfiança entre les forces civils revolucionàries i les militars, de manera que els civils van donar a l’RSF més diners, més influència, més poder perquè els protegís de l’exèrcit. La milícia havia de ser una branca de l’exèrcit, però al final es va convertir en un rival independent i més poderós.
Hi ha perill que el conflicte es desbordi cap a països veïns?
No ho crec, almenys per ara. No interessa ningú i, a més, els dos bàndols no tenen influència fora de Khartum.
Com evolucionarà la situació?
El conflicte acabarà més d’hora que tard amb la victòria de l’exèrcit. Aquest és el meu vaticini. Ja no estem en un període revolucionari, el govern ha deixat de finançar la milícia i la milícia no podrà sobreviure simplement saquejant i terroritzant la capital. També dependrà dels suports que arribin de l’exterior i de la pressió que faci la comunitat internacional sobre les parts per la qüestió humanitària.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

estats units

Els republicans posen en marxa un judici polític a Biden sense possibilitat de prosperar

barcelona

Presas i Cañigueral continuaran encapçalant l’executiva d’ERC a les comarques gironines

GIRONA

Acords de mínims sobre el referèndum i l’amnistia al Parlament per collar el PSOE

barcelona
conflicte bèl·lic a l’est d’europa

L’OTAN desplega avions AWACS a Lituània per vigilar les activitats militars russes

barcelona
guerra al Caucas

Bakú exigeix a Erevan no obstaculitzar la integració del Karabakh i centrar-se en l’acord de pau

barcelona

Albares diu que l’oficialitat del català a la UE es tornarà a tractar el 24 d’octubre

barcelona

El PSOE de Madrid vota per l’amnistia i contra la moció del PP que la condemna

madrid
polònia

Polònia reforça el control a les fronteres amb Eslovàquia i la República Txeca

barcelona

Junqueras: “L’acord passa perquè l’amnistia sigui quan abans millor”

barcelona