Política

El no a Feijóo fa que Sánchez ja apunti a octubre

El president en funcions pensa en una investidura el 17 o el 24 d’octubre i que la urgència de la data pressioni a favor de l’acord amb ERC i Junts

El líder del PP rep un no plurilingüe de 178 vots

Ataca Bildu i albira ja l’amnistia de l’1-O

Junqueras aplega avui els diputats a a Madrid i Rovira des de l’exili

Del no amb veu de tenor de Francesc-Marc Álvaro (ERC) al no ferm de Míriam Nogueras (Junts) passant pel no enèrgic de Pilar Vallugera (ERC) o el teatralitzat de Jordi Salvador (ERC) i l’ez contundent de Joseba Agirretxea (PNB) i el non de Néstor Rego (BNG). L’aspirant a primer inquilí bilingüe de La Moncloa, el popular Alberto Núñez Feijóo, va encaixar ahir el primer no plurilingüe de 178 diputats al Congrés i va comprovar que l’aritmètica és inexorable: el seu sostre és de només 172 vots a favor (PP, Vox, UPN i CC), a quatre de la majoria. Per uns segons, això sí, vivia el miratge d’estar a només tres vots de ser president per l’error del socialista Herminio Rufino Sancho, que va cridar “sí” i després va dissimular l’error dient que el “sí” era per ratificar el seu cognom i que havia dit “Sancho, sí: no”. Constatada l’evidència del rebuig a Feijóo, que demà es repetirà en la segona votació en què necessita majoria simple (més sís que nos), Pedro Sánchez apunta ja a l’octubre i projecta el 17 o el 24 com a dates per al ple de la seva investidura tot confiant que la pressió del termini aplani l’acord amb ERC i Junts.

Després de la jornada inaugural en què confonia la seva investidura amb una moció de censura o un debat de la llei d’amnistia, Feijóo va viure ahir un xoc dur amb el PNB i un duel acarnissat amb EH Bildu.

“Resti primer 33 de Vox”

Com va fer la vigília amb Gabriel Rufián (ERC) i Míriam Nogueras (Junts), als dos portaveus bascos, Aitor Esteban i Mertxe Aizpurua, també els va replicar conjuntament. “Vostè no ha renunciat a la majoria perquè no l’ha tingut. Si és amb el PNB o amb Junts hauria de començar per restar-hi els 33 de Vox”, li va dir Esteban per obrir-li els ulls a qui sent nostàlgia del 1996 i de no tenir un Majestic i una aliança com la de José María Aznar amb Jordi Pujol i amb Xabier Arzalluz parlant basc a la seu del PP a Gènova, 13.

“«Viva Quirlos Canto!»”

Si el dia abans ja ho va fer amb Junts apel·lant al passat de Miquel Roca o Joaquim Molins –“On ha estat aquests anys? Ja sap que CiU s’ha dissolt?”, li va recordar Nogueras–, Feijóo es va adreçar al PNB –que governa en coalició amb el PSE a Ajuria Enea– com si fos el seu amor natural. “Les seves bases socials són les nostres”, va arribar a dir. “Si del que es tracta és d’elegir «o Feijóo o amnistia»... Doncs, plantejat així: Amnistia”, va sentenciar Esteban davant la rialla general. I el portaveu del PNB no va abandonar l’humor per retratar la crida al transfuguisme i al tamayazo amb l’acudit de la companyia de teatre que fitxa un actor pesat a canvi que només hagi de dir una frase a l’escenari –¡viva Carlos Quinto!– i que després de memoritzar-la arriba la funció i crida “¡viva Quirlos Canto!”. “Vostès espera que alguns deixin anar un Quirlos Canto”, es va mofar. Irònicament, el diputat del PSOE per Terol Herminio Rufino Sancho va emular l’actor de l’acudit i li va donar la raó amb un sí de viva veu que volia ser un no.

“«Kleenex» de Sánchez”

En la seva rèplica, Feijóo va despullar que el PP ha regalat la diputació foral de Guipúscoa i l’alcaldia de Vitòria al PNB tot i el triomf de Bildu, i va citar el lament d’Andoni Ortuzar de sentir-se “un kleenex de Sánchez”. “Estic convençut que a mi no m’ho dirien mai. Volen seguir sent el kleenex de Sánchez els propers anys?”, va dir. I es permetia ironitzar amb la ideologia del partit fundat per Sabino Arana amb el lema Juangoikoa eta Lege Zarra (Déu i lleis velles): “Igual que per al PSOE Junts era «el Le Pen de la política espanyola» i «la ultradreta» i ara són puntal progressista d’Espanya, al PNB li pot passar al revés si un dia deixen de ser necessaris. Deu i lleis velles pot no semblar propi del progressisme del PSOE”. “Compte amb les maratons perquè Bildu està començant a guanyar el PNB”, reblava. I va ridiculitzar l’acostament del PNB a Carles Puigdemont: “Creuen que Junts necessita el PNB? És el PNB el que necessita Junts.”

“Bildu no és Junts i ERC”

Tot i vantar-se que Bildu “no mereixia resposta”, al final Feijóo va entrar en el cos a cos sense pietat. “No són ni Junts, ni ERC ni el BNG, són una altra cosa. Bildu és l’únic partit al qual se li ha de fer un cordó sanitari”, va defensar el líder d’un partit en què veus com ara la d’Isabel Díaz Ayuso i d’Aznar juguen a lligar Ermua i el Basta ya amb el procés i l’1-O. I dit això va anar a la jugular del passat d’ETA: “Parlen de classe treballadora... Quants treballadors s’han carregat?”. “S’ha de tenir molt poca memòria democràtica per pactar amb qui no condemna l’assassinat dels teus companys de partit, senyors del PSOE”, va dir Feijóo tot desafiant Sánchez amb la mirada i obviant que l’escoltava la diputada socialista basca Rafaela Romero, artífex de la pau al costat de Jesús Eguiguren i que ha plorat assassinats d’amics com Isaías Carrasco, exregidor del PSE a Arrasate-Mondragón (Guipúscoa) abatut el 2008. Combinant el basc i el castellà, Aizpurua va recordar a Feijóo que el País Basc comença a abraçar la “reconciliació sense odi” mentre que ell viu ancorat en “posicions de fa 40 anys”.

Les dates clau d’octubre

La votació sense emoció d’ahir i de demà al Congrés tenen la virtut d’activar el calendari polític per tenir una investidura d’èxit abans del 27 de novembre o bé hi haurà una repetició electoral el 14 de gener. Tan aviat com constati la nova desfeta de Feijóo per 178 vots (PSOE, Sumar, ERC, Junts, PNB, EH Bildu i BNG) a 172 (PP, Vox, UPN i CC), la presidenta del Congrés, Francina Armengol, es desplaçarà a la tarda a La Zarzuela per comunicar al rei Felip VI el fracàs del seu encàrrec, i espera tornar al Congrés amb l’agenda d’una nova ronda de contactes per al dilluns 2 i el dimarts 3 d’octubre, segons fonts parlamentàries. En rebre l’encàrrec formal, segons La Moncloa, el president en funcions sospesa donar la cara posteriorment per explicar quin és el seu full de ruta negociador per a una investidura que no pot ser la setmana de la desfilada militar del 12 d’octubre ni tampoc la del 30 d’octubre perquè el dimarts 31 la princesa Elionor acudeix al Congrés a jurar la Constitució. “Quien calla otorga. I veurem la intensitat del seu silenci i del que atorga i el que li exigeixen [ERC i Junts]. El que no podrem saber mai és si el que donarà als independentistes serà suficient o no”, va denunciar Feijóo donant ja per feta l’amnistia.

Enmig de l’acceleració del calendari, el líder d’ERC, Oriol Junqueras, reuneix avui a Madrid els grups republicans del Congrés i del Senat amb Marta Rovira present per videoconferència des de l’exili per perfilar la lletra de la negociació final amb el PSOE. La ministra d’Educació i portaveu del PSOE, Pilar Alegría, nega que l’elecció del diputat i exalcalde de Valladolid Óscar Puente per donar la rèplica a Feijóo fos motivada pel desig de Sánchez d’esquivar el debat de l’amnistia i no molestar ERC i Junts. “En absolut. No es pot confondre la naturalesa del debat. Això no era una moció de censura ni un debat de política general. Que no es preocupi el PP, que quan Sánchez sigui designat, Sánchez parlarà”, sosté Alegría. Qui també evidencia la pressa és la portaveu de Sumar, Marta Lois: “Interpel·larem com més aviat millor el PSOE i la resta de forces perquè hi hagi un govern de coalició aviat.”

LES FRASES

Veurem la intensitat del seu silenci, senyor Sánchez, i del que atorga i del que [ERC i Junts] li exigeixen
Alberto Núñez Feijóo
president del pp i candidat
Interpel·larem com més aviat millor el PSOE i la resta de forces per tenir aviat el govern de coalició
Marta Lois
portaveu de Sumar al congrés
No era una moció de censura. Que no es preocupi el PP, que quan Sánchez sigui designat, ell parlarà
Pilar Alegría
ministra d’educació
Vostè no renuncia a la majoria perquè no l’ha tingut. Si és amb el PNB o amb Junts, ha de restar-hi Vox
Aitor Esteban
portaveu del pnb al congrés
El que volia dir és que soc Sancho de cognom, sí, i que el meu vot era no. He dit «Sancho, sí: no»
Herminio Rufino Sancho
diputat del psoe per terol
No serviria de molt una amnistia només reparadora, ha d’assentar les bases de la solució: votar
Gabriel Rufián
portaveu d’erc al congrés


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Conflicte bèl·lic al pròxim orient

Israel massacra Gaza després de set dies de treva

Jerusalem

Sánchez anuncia que Barcelona acollirà una cimera internacional sobre la sequera el 2024

barcelona
conflicte bèl·lic al pròxim orient

Israel planeja matar als líders de Hamàs a l’estranger després de la guerra

barcelona

L’Ajuntament de Girona rebutja el recurs del PSC sobre les ordenances

GIRONA
estats units

El Congrés dels EUA expulsa al polèmic legislador republicà George Santos

barcelona
conflicte bèl·lic a l’est d’europa

Ucraïna accelera la construcció de fortificacions per a frenar l’avanç rus

barcelona
amèrica del sud

El TIJ insta Veneçuela a abstenir-se d’agreujar la pugna amb Guyana

barcelona

Primer judici suspès per la tramitació de la llei d’amnistia

girona
rússia

La UE condemna “enèrgicament” que el Suprem rus il·legalitzi el moviment LGTBI

barcelona