L’alemanya OGE s’uneix al projecte del corredor d’hidrogen H2Med
Responsables de l’operadora consideren que “simbolitza un pont poderós cap a un futur sostenible”
L’operadora alemanya OGE s’ha afegit al projecte de l’H2Med, la canonada submarina que ha de transportar hidrogen verd entre Barcelona i Marsella i que disposarà també d’una connexió terrestre entre Celorico de Beira (Portugal) i Zamora. Segons informa l’ACN, l’anunci es va fer dimecres al vespre a l’ambaixada d’Espanya a Berlín.
El director financer d’OGE, Frank Reiners, ha apuntat que l’H2Med suposa “alguna cosa més que un corredor vital per a la importació d’hidrogen, simbolitza un poderós pont cap a un futur sostenible”. El finançament per fer els estudis i la construcció de l’obra podria esclarir-se al novembre, quan la Comissió Europea resolgui si l’inclou com un dels seus Projectes d’Interès Comú.
Reiners ha destacat que l’acord “uneix aquests països en una fita comuna: assolir l’objectiu europeu de neutralitat climàtica el 2050”. L’entrada d’OGE se suma a les operadores Enagás (Espanya), GRTgaz i Teréga (França) i REN (Portugal), que es van unir el desembre de 2022 per rebre fons europeus.
Per la seva banda, el conseller delegat d’Enagás, Arturo Gonzalo, ha qualificat de “clau” la incorporació d’OGE per fer “realitat” el projecte.
El tram entre Portugal i Zamora serà d’uns 250 quilòmetres amb un cost de 350 milions d’euros, i trigarà quatre anys a estar acabat i amb els permisos a punt. Pel que fa a la connexió submarina entre Barcelona i Marsella, la seva longitud serà de més de 450 quilòmetres, costarà al voltant de 2.500 milions d’euros i també caldrà esperar uns quatre anys per que estigui operativa.
La directora general adjunta d’Energia de la Comissió Europea, Mechthild Wörsdörfer, ha assenyalat que l’hidrogen “és una prioritat absoluta per a la Unió Europea”. En aquest sentit, si l’organisme europeu donés suport al projecte permetria que comencessin les obres a partir de 2026 i podria entrar en funcionament el 2030.
Un cop s’activés l’H2Med transportaria dos milions de tones a Alemanya i altres països europeus des de Portugal i Espanya, cosa que representa el 10% de l’objectiu de consum total per a Europa que fixa REPowerUE.