Infraestructures i serveis

JORDI VIÑAS

ALCALDE DE SALT

“Havíem de ser responsables i aguantar”

“Passaran encara uns dies abans que tot estigui net, però Salt s’està recuperant”

“Reclamàvem un acord just i assumible en defensa dels interessos dels veïns per no perjudicar el cost municipal”

El municipi de Salt torna a recuperar progressivament la normalitat i els carrers més nets després de 21 dies de vaga dels treballadors del servei de recollida d’escombraries. El conflicte laboral entre el comitè de vaga i l’empresa concessionària, FCC Medio Ambiente, ha posat a prova veïns i Ajuntament. L’alcalde, Jordi Viñas, que encapçala el govern municipal d’ERC i JxCat fa balanç d’una vaga que ha estat una de les més llargues del sector a la demarcació.

Encara es veuen punts amb brossa acumulada. Quants dies passaran abans que tots els carrers estiguin nets?
És difícil, evidentment l’acumulació era molt important. Era evident que els serveis mínims no es complien i l’acumulació també; passaran encara uns dies abans que tot estigui net, no puc dir si serà dimecres o dijous. Del que es tracta és que de mica en mica la ciutat vagi recuperant la normalitat.
Satisfets de com va la cosa d’ençà de dissabte passat?
Sí. Entenem que, un cop aconseguit l’acord, l’empresa es posa a treballar forçant el ritme per intentar recuperar el funcionament normal com més aviat millor. És d’interès per a totes les parts, també per al propi funcionament del servei.
Ha dit que era un acord just i assumible; per a les finances municipals?
Evidentment nosaltres defensàvem els interessos de veïns i veïnes. Podia ser just i assumible un increment d’un 0,9 % però que no fos d’un IPC més 1 punt, per exemple. Els treballadors tenen dret a millorar la seva situació laboral i econòmica en relació amb les pèrdues que hagin pogut tenir. Tot acord que no ens suposés un increment del contracte ens semblava assumible. A més, de cara a la ciutadania és evident que no volem apujar la taxa d’escombraries i volem bonificar els 21 dies sense servei.
Havia d’intervenir directament la Generalitat?
Ho han fet tant Salut com Treball perquè han fet els seus informes a requeriment de l’Ajuntament. El que potser sí que hauríem demanat és una mica més de celeritat. Però bé, com a Ajuntament hem fet el que crèiem que tocava, demanant informes quan vèiem que s’estaven vulnerant els drets dels ciutadans en termes de mobilitat i salut pública. Si la resposta havia de ser més ràpida, podríem parlar-ne.
La pròrroga d’un any ja està decidida, la següent se la pensaran?
Vam fer un replantejament de model i servei quan vam definir aquest nou contracte. El sistema funcionava i ha de tornar a funcionar. Entremig han aparegut aquestes reivindicacions i la vaga, però en tot cas cal veure en aquest any de pròrroga com acaba de funcionar i valorar quines coses es poden incorporar en un nou contracte.
Què sap més greu d’aquests 21 dies, les queixes dels veïns?
No. Les queixes dels veïns són legítimes, només faltaria. El que sap més greu són les molèsties que se’ls han generat. Tots hem patit aquesta situació. Evidentment el seguiment de les negociacions i les mediacions el fèiem també des del consistori i el patíem.
Les sancions a l’empresa?
Vam obrir un expedient, ara el tancarem però allò tindrà el seu recorregut.
És el pitjor tràngol del seu temps a l’alcaldia?
Evidentment no és agradable tenir un servei essencial com la recollida d’escombraries afectat 21 dies amb un problema molt gran per als veïns. Havíem d’actuar de manera responsable i aguantar perquè acabés amb un acord just i assumible.
Què diria als veïns que defensen que el servei hauria de ser municipal?
Són serveis que requereixen un alt grau d’expertesa i especialització, nivells d’inversió i gestió professionalitzada que queden molt lluny de l’àmbit de les competències d’una administració local. Per a l’Ajuntament de Salt assumir-ho directament no és una opció ni viable ni assumible a curt o mitjà termini. Alhora, externalitzar el servei no vol dir en cap cas desentendre-se’n, ans al contrari, implica un seguiment periòdic i una valoració de la seva execució, una fiscalització necessària com a titulars del servei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
societat

Un mort en un accident entre dos camions a l’AP-7 a l’Ametlla de Mar

L’Ametlla de Mar
societat

Ferrocarrils restablirà demà el servei de trens entre Sant Boi i Molí Nou

Barcelona
societat

El govern insta l’Aragó a decidir-se sobre un acord pels JJOO

Barcelona

El 40è Festival Ésdansa recupera el format habitual

LES PRESES

Baixa el nombre de denúncies per LGTBIfòbia el 2021 a Catalunya

Barcelona

La Fundació Dalí liderarà un projecte europeu

BARCELONA
el temps
servei meteorològic de catalunya

Continua la calor

girona

Un projecte estudiarà l’alimentació i l’estat dels pops als golfs de Roses i Pals

ROSES / PALS

Educació xifra en un 2,09% el seguiment de l’aturada parcial als centres educatius públics

Barcelona