Salut

La dieta del confinament

El caldo de pollastre de tota la vida i les sardines en llauna, els secrets dels experts per afrontar la quarantena

Nutricionistes aconsellen aliments amb vitamina D i Omega 3 i evitar especialment l’excés de sucres i d’estrès

Alerten que cal donar més protagonisme a les verdures i reduir l’aport calòric dels àpats principals

“Cal intentar no atabalar-se: l’estrès perjudica molt la salut”
“Molts dies confinats poden implicar un balanç energètic positiu. En general, el confiament engreixa”

Els nutricionistes confirmen el que molts han començat a experimentar. Sí, el confinament engreixa. “Tal com diu la paraula, engreixar-se és pujar el percentatge de greix i en les circumstàncies en què ens trobem, ja sigui perquè no podem fer activitat o perquè tenim moltes estones mortes i això fa que mengem més, és probable que ens engreixem.” Sandra Baño, de la clínica Caballé Fuguet de Barcelona, considera que s’ha de ser molt disciplinat i “portar-se molt bé” per evitar-ho, ja que la despesa energètica que necessita el cos no és gaire elevada i és molt fàcil de cobrir amb una alimentació normal. “Molts dies confinats poden implicar un balanç energètic positiu diari encara que sigui poc i al final portar a un increment de pes i de greix.” Baño puntualitza que si es disposa d’un gimnàs a casa o es fa molt exercici entre quatre parets és diferent, però “sense entrar en casos especials, en general el confinament engreixa”.

Però no s’ha de desesperar. Hi ha maneres de fer front a aquest efecte col·lateral de la crisi pel coronavirus. Baño recomana moure’s, és clar, pujar i baixar escales, ballar, el que es pugui fer tancat a casa. “És molt difícil i la situació és excepcional, però és molt fàcil caure en la deixadesa i menjar qualsevol cosa; hem d’intentar ser molt forts a nivell mental”, encoratja.

Pel que fa a l’alimentació, suggereix afegir més vegetals a la dieta, perquè el cos no consumeix tanta energia. “Hauríem de mirar de menjar aliments rics en vitamina D, peix blau, llegums, formatge, i en antioxidants, sobretot la vitamina C, els cítrics, les maduixes, el pebrot”, aconsella. Alhora, en temps de confinament, caldria reduir l’aportació calòrica als àpats principals, en què el protagonista hauria de ser el grup vegetal, ja que té molt poques calories i sacia força. “Podem posar molt volum de menjar al plat i al final les calories són reduïdes”, explica. Això no vol dir que s’hagin d’eliminar els hidrats de carboni ni les proteïnes: “Hauríem de fer un plat complet amb les tres coses però donant molt protagonisme a la part vegetal.”

Segons la doctora Pilar Senpau, gran defensora de la dieta mediterrània, el que és millor per combatre el coronavirus és tenir el cos en les millors condicions de salut possibles: “Menjar equilibrat és una manera de tenir-l’hi, vol dir menjar de tot una mica, que és la dieta mediterrània.” Per tenir un estat anímic i físic a punt, Senpau recomana, a part de la vitamina D, per suplir la carència de sol, el caldo de pollastre de sempre: “És un aliment molt beneficiós per a l’organisme i ajuda a tenir el cos en més bones condicions. Jo em basaria molt en els caldos de l’àvia de tota la vida i la vitamina C per pujar l’estat anímic, no només pensant en el cos sinó també pensant en la ment.” La doctora recorda que l’organisme no té rebost per guardar la vitamina C, de manera que cal aportar-la a l’alimentació diàriament. Senpau subratlla que intervé en moltes reaccions químiques lligades al sistema immunològic i al sistema anímic. Els aliments que porten vitamina C són sobretot els de temporada i de proximitat: “Cada dia s’ha de menjar almenys un aliment fresc, que són els que l’aporten; fruites i hortalisses. Cítrics. També pebrots en molta quantitat.”

La doctora advoca per evitar un excés de sucres, però també un excés d’estrès: “Cal intentar no atabalar-se més del compte perquè l’estrès perjudica molt la salut.” Així, els aliments que també posa a la cistella de la compra són els que porten Omega 3, com ara el peix blau, i com que l’Omega 3 no es perd perquè estigui enllaunat, recomana molt les sardines de llauna. “S’ha de prendre com a mínim dos dies a la setmana, perquè intervé en la formació de la membrana de les neurones, que han d’estar en aquests moments tan difícils en bones condicions.

Jo cada dia prenc una sardina o dues.”

La professora dels estudis de ciències de la salut de la UOC Alicia Aguilar adverteix que “cal intentar, tant com es pugui, no buscar en el menjar la solució d’un estat anímic baix i controlar la gana emocional, que porta a menjar de manera impulsiva i a triar aliments llestos per menjar, com ara snacks, xocolata, brioixeria”. Aguilar i la seva companya investigadora del grup FoodLab Anna Bach coincideixen que l’opció més recomanable sobretot per a aquests dies és la dieta mediterrània. I planificar les compres, en què es prioritzin els aliments frescos, locals i de temporada.

El formatge
aporta vitamina D, molt necessària en temps de confinament quan s’està menys temps exposat a la llum solar.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les manifestacions contra el racisme es multipliquen a França per l’efecte Floyd

París

Càritas fa 16.000 atencions durant la crisi de la Covid

GIRONA

Un 6,1% dels catalans ja han generat anticossos contra la Covid-19

barcelona

La universitat serà més barata el curs vinent

Barcelona

A Vilademuls preveuen obrir l’escola dilluns

SANT ESTEVE DE GUIALBES

El síndic denuncia la manca de lideratge i d’informació durant la crisi sanitària

Barcelona
LA CRÒNICA

Gastronomia més emotiva per a després de la Covid

Segona manifestació contra el racisme, a Salt

SALT / OLOT
JORDI XARGAY
ALCALDE DE PALOL DE REVARDIT

“La gent s’ha comportat molt bé”

PALOL DE REVARDIT