Salut
Salut alerta de l’ús de vapejadors entre els joves
L’1,3% dels majors de 15 anys utilitza cigarretes electròniques i més d’un 60% les combinen amb el tabac tradicional
El nombre de persones fumadores es manté a Catalunya amb un milió i mig
El consum de tabac entre els majors de 15 anys es manté. L’any passat el nombre de persones fumadores es va situar en el 21,4% (un milió i mig de persones), una lleugera disminució 1,2 punts respecte a l’any anterior (22,6%), segons dades del Departament de Salut fetes públiques aquest dilluns. De fet, des de la conselleria alerten de l’ús de vapejadors entre la gent jove.
Segons l’Enquesta de Salut de Catalunya (ESCA), hi ha un 1,13% de la població de 15 anys o més que consumeix cigarretes electròniques i més d’un 60% dels que les utilitzen o les han utilitzat segueixen fumant. A més, hi ha un 5% que les havia utilitzat anteriorment.
El secretari de Salut Pública, Esteve Fernández, ha alertat que tot i que el percentatge de consumidors de vapejadors (1,13%) és baix els preocupa la tendència, ja que poden ser una porta d’entrada al consum de tabac per als joves i ha desmentit que siguin una via per deixar de fumar. Són “una amenaça real” i poden suposar un “fre” a les polítiques antitabaquisme dels últims 40 anys, ha dit.
Fernández ha incidit que tant aquestes cigarretes com altres productes amb nicotina, com poden ser les pipes d’aigua o les bosses de nicotina, són una porta d’entrada dels joves en el consum de tabac. L’ESCA no ofereix dades segregades per edat quant al consum d’aquests productes, però l’any 2023 una altra enquesta, l’ESTUDES, va posar de manifest que un 52,3% dels escolars catalans de 14 a 18 anys havia consumit alguna vegada cigarretes electròniques -50,9% dels nois i 53,7% de les noies), el 44% en els 12 mesos anteriors i el 24,8% en els últims 30 dies.
Així, els resultats de l’ESCA del 2024 mostren que no hi ha canvis significatius en el consum de tabac. Tot i això, sí que es manté la tendència a la baixa. Per exemple, el 2010 fumava un 29,4% de la població i el 2024 ho feia el 21,4%. La prevalença és més alta entre homes (34,2%), que entre dones (16,8%). Per edats, fumen el 28,1% dels homes de 15 a 44 anys i el 17,7% de les dones d’aquesta edat; el 29,3% dels homes de 45 a 64 anys i el 22,9% de les dones d’aquesta franja; i el 24% dels homes d’entre 65 i 74 anys i el 8,5% de les dones de la mateixa edat. Entre els homes, la prevalença del tabaquisme disminueix a mesura que augmenta la classe social.
Pel que fa als fumadors passius, el 7,8% de les persones no fumadores estan exposades al tabac a la llar -8,2% dels homes i 7,5% de les dones-. El 2010 era el 18,1% de la població -14,7% dels homes i 21,1% de les dones-.
En el cas dels infants de 0 a 14 anys, el 6,4% està exposat al fum del tabac a la llar -5,8% dels nens i 6,9% de les nenes. En el període 2010-2011, aquesta xifra era del 22,9% -21,9% dels nens i 24% de les nenes-.
Fernández ha afirmat que si s’observen aquestes comparatives les dades són bones, però ha lamentat que la reducció del consum de tabac no va al ritme que voldrien. “No hem tocat sostre”, ha assegurat.