Societat

Les vendes de rebaixes ‘salven’ el sector tèxtil

Catalunya ven per sota de Madrid i Andalusia. L’any 2016 era la primera comunitat

Una quarta part de la roba es compra als hipermercats i supermercats i un 7%, per internet

Catalunya continua tenint el carrer comercial més car de l’Estat i un dels més importants d’Europa, el Portal de l’Àngel de Barcelona, que es paga a preu d’or, a 3.120 euros el metre quadrat, però en canvi, quant a vendes del sector tèxtil, que inclou tot el que és moda, l’any 2017 va baixar de la primera a la tercera posició, darrere Madrid (que factura el 17,13% del total) i Andalusia (16,21%).

Segons l’informe El comerç tèxtil en xifres, de l’Associació Empresarial del Comerç Tèxtil, Complements i Pell (Acotex), Catalunya, que el 2016 era la comunitat que més venia en roba (el 17,66% de tot l’Estat), va tenir l’any passat una forta davallada i les vendes del sector tèxtil van situar-se fins a representar el 15,84% de les vendes a tot l’Estat. La xifra preocupa el sector, que ha passat un any en què la recuperació no es veia.

Afortunadament i després d’una primavera desastrosa –moltes botigues van haver d’avançar les rebaixes per les males vendes atribuïbles, en aquest cas, al mal temps de la primavera–, sembla que aquest principi de juliol està sent molt esperançador, amb un nivell de vendes molt superior fins i tot a les expectatives que s’havien fet. Aquesta “entrada d’aire fresc” no amaga una realitat més àmplia. “El petit comerç s’ho està passant malament, sobretot perquè la venda per internet comença a fer forat. Fixeu-vos que les rebaixes van començar en moltes botigues quinze dies abans de l’1 de juliol!”, s’exclama Àlex Goñi, president de la patronal Pimecomerç.

A finals de juny l’indicador de Comertia (associació catalana de l’empresa familiar del retail) feia un senyal d’alerta assegurant que al mes de maig sectors com ara el de complements havia baixat un 1,5% i el de moda, un 5,5%. Acotex, per la seva banda, situa el descens acumulat de vendes fins al mes de maig d’aquest 2018 en un -6% a l’Estat. La situació aquest juliol s’està revertint, però tot i això no calma el sector. “La sensació és que aquest any desaccelera el creixement i, tot i que en xifres globals encara és positiu, la veritat és que des del mes de gener la tendència ha estat a la baixa”, explica Joan Carles Calbet, president de RetailCat. “Factors? Molts i diversos, des del clima fins al top manta, passant per la venda per internet, i una situació política que, si bé no és determinant, no ajuda. Però més que tot hem notat que el consumidor ha canviat d’hàbits després de la crisi. S’ha imposat més la reflexió. La gent ara prefereix gastar més en oci i lleure”, manté Calbet.

La política de promocions constants, de rebentar preus per diades com el Black Friday, que abarateixen el producte just quan comença la temporada de Nadal, i la competència de les vendes per internet, preocupen els empresaris de la roba, la immensa majoria dels quals a casa nostra són representants de la petita i la mitjana empresa, negocis familiars que no poden competir amb les ferotges polítiques de les grans cadenes internacionals.

El president d’Acotex, Eduardo Zamácola, va dir el dia de la presentació de l’informe, a Madrid, que el tèxtil passa un moment “d’estancament” que, segons ell, “aquest any 2018 tampoc es revertirà”. El problema, per Zamácola, “és que el sector no s’adapta”. Va opinar que “s’ofereixen productes en moments que no s’adapten a la demanda”.

Els botiguers es queixen de moltes coses, però una, que en concret afecta Barcelona i altres ciutats turístiques, són els manters, que els prenen un tant per cent molt elevat de vendes. La venda il·legal no només no s’atura, sinó que creix, i ara amb l’estiu i l’arribada de turistes, que són els principals clients, el temor del sector és que es multipliqui.

A Barcelona s’ha creat una plataforma “d’afectats pel top manta”, que engloba tot el sector i que ja ha donat un ultimàtum a l’Ajuntament perquè solucioni el problema. Però la solució no és fàcil, ni sembla que s’hagi de solucionar a curt termini. “A banda del problema de la competència deslleial, estem parlant d’un problema d’imatge que es dona de la ciutat”, adverteix Àlex Goñi.

El factor turistes

A Catalunya, això sí, és on l’any passat es van registrar la meitat de totes les compres que van fer els turistes que van visitar l’Estat espanyol. Segons les dades facilitades per Tax Free, el 50% de les compres dels turistes es van fer a Catalunya i el 33%, a Madrid. Els xinesos van ser els que van gastar més: van fer quasi un terç de les compres, quasi amb un terç del total.

L’informe El comerç tèxtil en xifres d’Acotex és una bona radiografia del sector tèxtil. Entre altres coses diu, per exemple, on es compra la roba. I on es compra? Doncs a les cadenes especialitzades es compra el 33,1% de la roba, el 24,6% s’adquireix en hipermercats i supermercats, el 19% en botigues multimarca, el 8,4% en grans magatzems i el 14,9% als outlets. Això pel que fa a les botigues físiques, però una de les dades que aporta aquest informe és el creixement de les vendes per internet, en què l’any passat les adquisicions de roba (només de tèxtil) van ser el 7% del total.

Una altra de les dades interessants que aporta aquest informe de la patronal Acotex és la que fa referència als centres comercials. Ja fa mesos que ens arriben notícies que als EUA els centres comercials passen mals moments i que aquesta fórmula, que havia encarnat una forma de vida, està en declivi. També està passant això a l’Estat espanyol. Segons les dades d’Acotex, els centres comercials perden quota de mercat. A Catalunya han baixat un 9%. “El que ha passat als EUA pot passar aquí. La gent anava a un centre comercial a comprar i a passar el dia i ara des de casa i per internet els porten el que volen i ni s’han de moure”, diu el president de Pimecomerç.

La despesa mitjana de cada ciutadà en roba va ser l’any passat de 453,46 euros, xifra semblant a la dels darrers quatre anys. A Catalunya la despesa és superior, de 472 euros per persona i any, però queda lluny de Madrid (550 euros), les Balears (542) i el País Basc (519 euros).

LES FRASES

Després de la crisi, el consumidor s’ha tornat més reflexiu i no gasta tant en roba
Joan Carles Calbet
President de retailcat
El petit comerç s’ho està passant malament perquè la venda per internet comença a fer forat
Àlex Goñi
president pimeC comerç

LES FRASES

Després de la crisi el consumidor s’ha tornat més reflexiu i no gasta tant en roba
Joan Carles Calbet
President de retailcat
El petit comerç s’ho està passant malament perquè la venda per internet comença a fer forat
Àlex Goñi
president pimec Comerç


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]