Ciència

La contra

Un colós ecològic sobre l'aigua

Les Drassanes Dalmau d'Arenys de Mar han construït el catamarà propulsat per energies renovables més gran d'Europa destinat a l'ús turístic i amb capacitat per 150 passatgers

Un dels reptes del segle XXI és poder fer compatible la tecnologia amb les energies renovables. Les Drassanes Dalmau d'Arenys de Mar –conjuntament amb l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)– han aconseguit aquesta fita amb la construcció de l'Eco Slim, un catamarà propulsat per energies renovables que és el més gran d'Europa d'aquestes característiques a més de ser el primer de l'Estat que circularà pel mar. I és que al continent hi ha embarcacions similars propulsades amb energia elèctrica, però són de navegació fluvial interior i no tenen la mateixa capacitat. L'Eco Slim disposa d'una eslora de 24 metres, una amplada de 10 metres i mig i pesa 35 tones; està destinat al turisme amb una capacitat per 150 passatgers i pot navegar a una velocitat de fins a 10 nusos. L'embarcació funciona a partir de la combinació de l'energia generada per panells solars, turbines eòliques, piles d'hidrogen i generadors tèrmics dièsel-elèctrics, la qual cosa redueix l'impacte ambiental a l'aire i al medi marí i evita la contaminació acústica.

El catamarà és un 40% més lleuger i un 50% menys resistent a l'avenç que les embarcacions tradicionals, la qual cosa permet utilitzar motors de menys potència per obtenir, a la pràctica, les mateixes prestacions. Això fa reduir el cost i també l'impacte mediambiental. L'altra innovació que ofereix és el disseny i el sistema de construcció del buc. I és que és el primer casc que es construeix a l'Estat mitjançant el sistema d'infusió al buit en diferents parts de la nau. D'aquesta manera s'ha aconseguit reduir el seu pes un 50% respecte dels models convencionals. La construcció del catamarà ha costat 1,1 milió d'euros, dels quals el 75% ha estat finançat per l'Estat.

La gerent de Drassanes Dalmau, Glòria Dalmau, explica que és previst –si tot va bé i després de les proves pertinents– que aquest primer prototip comenci la seva vida útil pels voltants de Setmana Santa fent trajectes turístics al port de Barcelona. La gerent es fixa com a objectiu poder construir més embarcacions com l'Eco Slim i reconeix que les previsions apunten que amb vista a la temporada que ve es puguin fer més catamarans ecològics. “Ara mateix hi ha uns quatre clients interessats” confessa Dalmau, que assenyala que “aquest és només el punt d'inici del trajecte del model Eco Slim”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
turisme

Els paradors de Ponent, l’Alt Pirineu i Aran rebran una inversió de 18 milions durant els pròxims tres anys

LLEIDA
MEDI AMBIENT

Stop Creuers demana un compromís “ferm” a l’Ajuntament de Barcelona per reduir els creueristes

barcelona
MEDI AMBIENT

Santa Coloma de Gramenet acumula 400 patinets elèctrics trucats al dipòsit municipal de vehicles

Santa Coloma de Gramenet
MEDI AMBIENT

El fiscal demana presó per a tres directius de Dictesa per l’incendi de la planta de Montornès

BARCELONA
educació

Niubó promet abordar l’“infrafinançament” de la pública però també de la concertada

barcelona
societat

Martínez promet 6.000 noves places a centres de dia

barcelona
llengua

Recurs al TC de les famílies de l’escola de Canet reclamant que se’ls garanteixi l’immersió

barcelona
salut

Salut incorpora la prova de detecció del virus del papil·loma humà al Barcelonès Nord i Maresme i al Vallès Oriental

BARCELONA
infraestructures

L’estació del Nord de Barcelona es remodela i queda tota a planta baixa

barcelona