L’ús del català dels docents cau en els cursos de secundària
Un estudi dut a terme en sis escoles i sis instituts del Vallès Oriental mostra l’ús desigual a les aules d’aquests centres
El 87,5% dels mestres de primària fan sevir la llengua catalana, mentre que a secundària l’ús baixa fins al 60,5%
Els docents parlen molt menys català a secundària que a primària. Així ho conclou un treball de fi de grau dut a terme per Berta Relats en sis escoles i sis instituts del Vallès Oriental, una recerca acotada a sis municipis i en la qual han participat 202 docents. Recull, a petita escala, unes conclusions similars a les d’estudis com el que va presentar, fa deu dies, el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu a partir de l’enquesta a 3.205 alumnes. La recerca d’aquesta vallesana, que exerceix de mestra a l’institut de la Bressola de Perpinyà, recull que el 87,5% dels mestres de primària parlen en català amb l’alumnat.
A secundària, els professors empren la llengua molt menys: només ho fa un 60,5% en la comunicació oral. En l’escrita, en canvi, l’ús és superior: el 83,3% dels professors de secundària el fan servir. I això amaga un perill: “Que el català sembli només una llengua acadèmica i que els joves l’associïn a la llengua formal”, explica Relats. Segons la seva conclusió, l’alumnat de secundària no la considera prou col·loquial per utilitzar-la als espais socials.
L’ús del català en la comunicació de l’alumnat cap al professorat cau també molt en el pas de primària a secundària: del 51% al 26% dins de l’aula. Fora de classe és encara més baix: només dos de cada deu estudiants s’adrecen en català als docents. En la comunicació escrita, la desproporció és menor: passa del 58% al 42%.
Relats creu que la notable diferència en el pas de l’escola a l’institut és un reflex del que passa al carrer, ja que el castellà és més present en les extraescolars, les xarxes socials, l’àmbit audiovisual i l’intercanvi social del jovent. Això es trasllada a les aules, “i el professorat s’hi acomoda per acostar-se a l’alumnat, però això no és un favor, sinó un perjudici al català, que a més és llengua vehicular”, afirma la promotora de l’estudi.
LA XIFRA
Correlació amb la realitat social
L’estudi analitza els usos lingüístics del professorat de sis escoles i sis instituts de Granollers, Parets del Vallès, Lliçà d’Amunt, Canovelles, la Garriga i Cardedeu. Hi ha participat el 44,7% dels docents dels dotze centres i de manera equilibrada entre els de primària i secundària. Al Vallès Oriental, el 37,5% de la població té el català com a llengua habitual i un 50,3% hi té el castellà, una proporció similar al del conjunt del Principat, segons l’enquesta d’usos lingüístics de la població.
L’autora de la recerca destaca que “els usos del carrer es traslladen fortament a l’aula”, com mostra el fet que el català a les aules és més present en ciutats amb més catalanoparlants (Cardedeu, la Garriga i Lliçà d’Amunt). És una conclusió que no l’ha sorprès. Ha triat aquest treball de final del grau de llengües aplicades –l’ha titulat El català com a llengua vehicular de l’ensenyament: entre la teoria i la realitat– per la preocupació pel retrocés de l’ús social del català.