Educació

L’ús del català dels docents cau en els cursos de secundària

Un estudi dut a terme en sis escoles i sis instituts del Vallès Oriental mostra l’ús desigual a les aules d’aquests centres

El 87,5% dels mestres de primària fan sevir la llengua catalana, mentre que a secundària l’ús baixa fins al 60,5%

Els docents parlen molt menys català a secundària que a primària. Així ho conclou un treball de fi de grau dut a terme per Berta Relats en sis escoles i sis instituts del Vallès Oriental, una recerca acotada a sis municipis i en la qual han participat 202 docents. Recull, a petita escala, unes conclusions similars a les d’estudis com el que va presentar, fa deu dies, el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu a partir de l’enquesta a 3.205 alumnes. La recerca d’aquesta vallesana, que exerceix de mestra a l’institut de la Bressola de Perpinyà, recull que el 87,5% dels mestres de primària parlen en català amb l’alumnat.

A secundària, els professors empren la llengua molt menys: només ho fa un 60,5% en la comunicació oral. En l’escrita, en canvi, l’ús és superior: el 83,3% dels professors de secundària el fan servir. I això amaga un perill: “Que el català sembli només una llengua acadèmica i que els joves l’associïn a la llengua formal”, explica Relats. Segons la seva conclusió, l’alumnat de secundària no la considera prou col·loquial per utilitzar-la als espais socials.

L’ús del català en la comunicació de l’alumnat cap al professorat cau també molt en el pas de primària a secundària: del 51% al 26% dins de l’aula. Fora de classe és encara més baix: només dos de cada deu estudiants s’adrecen en català als docents. En la comunicació escrita, la desproporció és menor: passa del 58% al 42%.

Relats creu que la notable diferència en el pas de l’escola a l’institut és un reflex del que passa al carrer, ja que el castellà és més present en les extraescolars, les xarxes socials, l’àmbit audiovisual i l’intercanvi social del jovent. Això es trasllada a les aules, “i el professorat s’hi acomoda per acostar-se a l’alumnat, però això no és un favor, sinó un perjudici al català, que a més és llengua vehicular”, afirma la promotora de l’estudi.

LA XIFRA

60,5
per cent
del professorat de secundària fa servir el català en la comunicació oral amb l’alumnat.

Correlació amb la realitat social

L’estudi analitza els usos lingüístics del professorat de sis escoles i sis instituts de Granollers, Parets del Vallès, Lliçà d’Amunt, Canovelles, la Garriga i Cardedeu. Hi ha participat el 44,7% dels docents dels dotze centres i de manera equilibrada entre els de primària i secundària. Al Vallès Oriental, el 37,5% de la població té el català com a llengua habitual i un 50,3% hi té el castellà, una proporció similar al del conjunt del Principat, segons l’enquesta d’usos lingüístics de la població.

L’autora de la recerca destaca que “els usos del carrer es traslladen fortament a l’aula”, com mostra el fet que el català a les aules és més present en ciutats amb més catalanoparlants (Cardedeu, la Garriga i Lliçà d’Amunt). És una conclusió que no l’ha sorprès. Ha triat aquest treball de final del grau de llengües aplicades –l’ha titulat El català com a llengua vehicular de l’ensenyament: entre la teoria i la realitat– per la preocupació pel retrocés de l’ús social del català.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia