Educació

El benestar dels docents, clau per a la millora educativa

La fundació Jaume Bofill denuncia que Educació implanta reformes sense l’acompanyament ni els recursos necessaris

Defensa unes plantilles més estables i formades amb més poder de decisió

El sistema educatiu té nombrosos reptes per afrontar, com l’abandonament escolar, l’equitat i la inclusió de tot l’alumnat, i el Departament d’Educació tracta d’abordar-los amb l’aprovació de decrets i reformes educatives. Però aquests decrets pensats per crear millores sovint “generen cert malestar, angoixa i incertesa als docents”, segons va assegurar ahir la investigadora de sociologia de l’educació i directora de l’anuari 2022 de la fundació Jaume Bofill, Aina Tarabini –l’anuari ha estat elaborat per 12 expertes–. “El problema no està en el què es fa sinó en el com s’apliquen les reformes”, hi va afegir, referint-se al dèficit en els recursos però sobretot en l’acompanyament dels docents. “Les reformes no tenen en compte el paper del professorat”, va afirmar, quan justament és clau en la posada en pràctica de les reformes.

Per aquest motiu l’anuari proposa cinc eixos que haurien d’orientar la política educativa. Defensa unes millors condicions d’escolarització en escoles i instituts, i la proposta de la fundació és un finançament segons les necessitats de cada centre amb l’equitat com a objectiu. Les reformes han d’anar acompanyades d’una organització racional, amb una burocràcia més simple i flexible sobretot als centres més complexos. Calen claustres cohesionats i estables, amb plantilles més estables. També cal replantejar l’horari lectiu dels docents –a partir del gener es redueix una hora lectiva– perquè tinguin més temps per dissenyar projectes transformadors. La formació permanent de mestres i professors és també important per aprofundir en el coneixement de la didàctica i la justícia educativa, segons Tarabini, que va defensar una mena de MIR educatiu d’un any perquè els docents aterrin als centres amb l’acompanyament d’un mentor. I millorar la participació els docents en les decisions dels centres, “perquè genera malestar assabentar-se de polítiques educatives quan ja s’estan aplicant”, segons la investigadora.

92.500 vacants per falta de titulats d’FP

Rosa M. Bravo

L’anuari 2022 de la Jaume Bofill identifica també onze de les anomenades palanques que poden tenir una gran incidència en la millora del sistema, sobretot en l’equitat. Una és l’aposta per una FP d’alta qualitat i professionalitzadora. Ahir precisament, CaixaBank Dualiza feia públic un informe en què alertava que la falta de professionals qualificats amb titulació d’FP que donin resposta a les demandes del mercat deixarà 92.500 oportunitats de treball sense cobrir fins al 2030.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Protecció Civil activa l’alerta del pla Ventcat

Barcelona
estat espanyol

Renfe cessa un gestor de material i Adif a un cap d’Inspecció

Madrid

El pressupost de Salut preveu 100 milions per reduir llistes d’espera

Barcelona
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Neu, pluja i temporal marítim

Barcelona

ERC d’Olot fa una bona valoració dels pressupostos 2023

olot

Inventarien el patrimoni cultural del Parc Natural del Montgrí, les illes Medes i el Baix Ter

torroella de montgrí

Prop 500 persones participen en l’enquesta sobre punts insegurs per a dones a Girona

girona
mediterrani

El terratrèmol de Turquia i Síria deixa més de 1.500 morts

Ankara
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Núvols al litoral i algunes pluges

Barcelona