Crisi a Sabadell per la compra d’Artèxtil
Els Mossos investiguen com es va adquirir la nau per 500.000 euros i es va vendre al consistori per 3,2 milions
L’obertura d’una investigació per part dels Mossos d’Esquadra sobre una operació urbanística a Sabadell en què un membre del clan Jodorovich i la constructora Suenty Premium haurien comprat part d’una emblemàtica fàbrica tèxtil, Artèxtil, per 500.000 euros i un any i mig després l’haurien venut a l’Ajuntament per 3,2 milions ha obert una crisi a la ciutat vallesana. La doble operació es va fer entre els anys 2017 i 2018 quan governava a la ciutat una coalició de quatre partits en què la Crida i ERC es repartien l’alcaldia i ara totes les mirades s’han dirigit als màxims dirigents dels dos partits, Maties Serracant (la Crida) i Juli Fernàndez (ERC). I no només les mirades. També les preguntes. Per què van pagar tant per part d’un equipament que havia estat adquirit només per 500.000 euros? Ho sabien? Podrien haver comprat la nau abans i per menys diners? No es van informar prou bé a l’hora de tancar l’operació?
El consistori actual, governat pel PSC amb el suport de Podem, va convocar ahir la comissió informativa de transparència per tractar de trobar respostes. Hi van assistir Serracant i Fernàndez, que es van queixar que la comissió no hagués convidat també els tècnics que van participar en l’operació, així com el secretari de l’Ajuntament, que va presentar un informe en què concloïa que tant el procediment administratiu de la compra com la taxació de la nau s’havien fet de manera correcta i per sota del preu de la taxació encarregada pels mateixos tècnics, que havia estat de 3,68 milions d’euros. I sobre els 500.000 euros? “El secretari ha dit que l’Ajuntament podria haver tingut mecanismes per conèixer-ho, però que en tot cas era una dada irrellevant per a la compra”, va explicar Fernàndez.
Tant ell com Serracant es van escudar en els serveis tècnics i van assegurar que desconeixien qualsevol detall anterior de l’operació. “Si la casa ho sabia jo no ho sabia. Els responsables polítics no participen en la negociació econòmica. Sí que vam dir: «Mireu de negociar a la baixa sobre el preu taxat», perquè la nostra voluntat era tancar la compra”, va afirmar Serracant, que va acusar l’actual equip de govern d’estar fent “una utilització partidista de la comissió”.
Fernàndez, que era alcalde quan es va tancar l’operació el setembre del 2018, va mostrar “plena confiança en el procediment administratiu i en els tècnics”, va assegurar que “ningú” li havia dit res sobre la compra anterior i la va qüestionar: “El focus s’ha de posar en l’adquisició prèvia per 500.000 euros i l’operació de blanqueig de capital. És molt difícil de creure que es comprés per aquesta quantitat i per tant la tesi pot ser falsa.” Fernàndez també va carregar contra el PSC per “la utilització partidista” de la comissió: “Ells no han participat mai i tenen un alcalde condemnat [amb referència a Manuel Bustos].”
El primer tinent d’alcaldia, el socialista Pol Gibert, va lamentar que la comissió “no hagués aportat gaire llum” i es va mostrar “sorprès” perquè tant Serracant com Fernàndez “haguessin derivat qualsevol responsabilitat cap als tècnics”.