Societat

SOCIETAT

FGC restaura un vehicle de l’icònic ‘carrilet’que unia Barcelona i Manresa

Com si fos nou de trinca. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha restaurat un dels trens icònics que van circular durant la segona meitat del segle XX per la línia Llobregat-Anoia, coneguda popularment com a ‘carrilet’. Es tracta de l’automotor elèctric CGFC 5105, pertanyent a la sèrie 5000, que va donar servei entre Barcelona i Manresa entre els anys 1960 i 1999. La unitat restaurada és l’única peça de la sèrie 5000 que es conserva actualment a Catalunya.

Un cop restaurat, Ferrocarrils l’ha incorporat a l’Espai de la Via Mètrica, situat al costat de l’estació de Martorell Central d’FGC. La peça completa la col·lecció de trens històrics que hi ha preservats en aquest espai, inaugurat el març de l’any passat. S’hi exposen la majoria dels vehicles històrics de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils, una vintena en total.

El president d’FGC, Toni Segarra i Barreto, destaca que l’actuació forma part de l’Estratègia de patrimoni històric aprovada l’any 2021 per Ferrocarrils “amb l’objectiu de fer pedagogia i garantir la preservació de tot el material històric de Ferrocarrils”. Tal com afegeix, “és tan important preservar la història com també fer-la accessible a la ciutadania i, especialment, als joves i infants”. “Amb iniciatives com el Tren de l’Ensenyament i les visites a l’Espai de la Via Mètrica, fem que s’apropin i apreciïn encara més aquest mitjà de transport i que, per tant, n’esdevinguin usuaris”, assenyala. L’automotor elèctric CFGC 5105, que va ser conegut amb el nom de ‘Naval’, va ser construït a finals dels anys 50 per la Sociedad Española de Construcción Naval i la Constructora Nacional de Maquinaria Eléctrica, amb l’objectiu de renovar el material dels ferrocarrils suburbans de via estreta. El compartiment de viatgers és únic, amb 56 seients fixos encoixinats, separats per dues plataformes d’accés, amb portes laterals d’accionament pneumàtic. Podia anar a una velocitat màxima de 70 km/h.

En el cas de l’automotor CFGC 5105, va ser construït l’any 1959 i va ser adquirit l’any 1968 al ministeri d’Obres Públiques. L’any 1973 es va posar en circulació a la línia del ‘carrilet’, concretament al servei suburbà entre Barcelona i Martorell i al servei de rodalia entre Barcelona i Manresa. L’any 1999 tota la sèrie 5000 va ser retirada del servei per l’arribada de les noves unitats de tren 213. Posteriorment, la sèrie va ser desballestada, amb l’excepció de l’automotor 5105, que va ser catalogat com a material històric i preservat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Consorci de Solius revisa a l’alça les tarifes per eixugar el dèficit pels tancaments

SANTA CRISTINA d’ARO

La unitat d’hospitalització a domicili del Trueta arriba als 200 pacients atesos en els set mesos

GIRONA

Augment de les franges de protecció d’incendis i del pressupost a Sant Cugat

Sant cugat del Vallès

La Societat Cercle Calongí celebra el seu centenari

CALONGE i ST. ANTONI

La sequera afecta 66.500 hectàrees de boscos, el doble que les del 2022

BRUNYOLA
enogastronomia

Els millors vermuts semidolç i semisec del món són de Lleida

Lleida

Girona fa un pas més per eliminar la simbologia franquista de la via pública

GIRONA
societat

El Fons Català de Cooperació explora vies de finançament europeu al Senegal

Barcelona

Els Mossos van suspendre un any un agent per col·laborar amb Vox

GIRONA