Què en pensa, el professorat, dels nous models d’examen?

La percepció sobre els nous exàmens depèn dels docents consultats i de les matèries, però en general creuen que el principal problema és el temps, ja que tot just ara s’han publicat exemples de com seran les proves. Com que desapareix l’optativitat (ampliada l’any de la pandèmia), professorat i alumnat es veuen obligats a fer tot el currículum de batxillerat. Abans, “si s’anava just de temps, es descartaven alguns temes o es tractaven molt per sobre i se centraven en uns altres per assegurar-se un bon resultat” a la selectivitat. També pronostiquen que les notes, en general, baixaran, i fins i tot en el cas d’història, per exemple, creuen que serà complicat aprovar. “Aquest any els alumnes s’hauran de preparar tots els temes i, per tant, l’examen serà molt més difícil que altres anys”, reconeix un professor d’història. Dos docents de matemàtiques, una matèria que creuen que no canvia tant com història o les llengües, veuen bé el canvi introduït, perquè consideren que s’ha d’arribar a la universitat amb els conceptes necessaris. Tant l’Anna –d’un centre de màxima complexitat a Barcelona– com l’Ovidi –d’un institut del Baix Montseny– indiquen que la principal dificultat serà acabar el temari, perquè s’ha introduït l’estadística i la probabilitat, que fins ara no entraven en les proves: “Haurem de fer malabars.” Creuen que els més perjudicats seran els alumnes amb menys recursos –no es poden pagar classes de reforç– i d’entorns culturalment menys desenvolupats, ja que ara, en general, es demana més interpretació, més opinió i més coherència en la resposta. I, tal com han evidenciat avaluacions com PISA o competències bàsiques, l’alumnat arrossega problemes de comprensió lectora i matemàtiques. Pel que fa a llengua i literatura catalanes, l’examen serà “bastant més llarg”, ja que s’hi introdueix la dialectologia i un apartat de competències literàries que caldrà repassar. Un professor de català veu problemes de “temps i planificació” per acabar el temari –“anirem escanyats”– i recorda que hi ha el “problema endèmic”, també a castellà, que només es fan dues hores setmanals. “Aprovar l’examen no serà complicat, però treure bona nota ho serà més”, remarca. Pensa que les noves PAU es podrien haver plantejat en clau de promoció, és a dir, si es volien introduir canvis el 2025, caldria haver començat a preparar-ho tot el curs anterior, a primer de batxillerat.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]