Societat

JORDI-AGUSTÍ PIQUÉ

MONJO DE MONTSERRAT. DIRECTOR ARTÍSTIC DEL FESTIVAL INTERNACIONAL ORGUE DE MONTSERRAT

“El festival de Montserrat és de referència a Europa”

“Dels dos concerts de l’agost, en destacaria l’originalitat de la música del mestre Naji Hakim, el dia 11, i la frescor de la música nord-americana de Katelyn Emerson, el dia 25”

“El fet de poder oferir els concerts amb entrada lliure respon a la voluntat de l’abadia de ser un centre cultural i de generar cultura a l’abast de tothom”

Passió
El pare Jordi-Agustí Piqué, monjo de Montserrat, és consultor de la Congregació de les Causes dels Sants, l’organisme vaticà que estudia les causes de beatificació i canonització que es tramiten a la Santa Seu. Degà president del Pontifici Institut Litúrgic de Roma (PIL), la seva passió és l’orgue. És professor superior d’orgue instrument i de solfeig i doctor en teologia dogmàtica per la Pontifícia Universitat Gregoriana de Roma. Del 1997 al 2001 va ser mestre de capella i director de l’Escolania de Montserrat. Com a concertista d’orgue, ha actuat en diversos països. Va ser Premi d’Honor de Fi de Grau Superior d’Orgue.
La gran quantitat de públic és la millor valoració que es pot fer dels concerts celebrats fins ara

Amb el concert d’Eberhard Lauer, director de música sacra de la catedral de Santa Maria d’Hamburg, que es va fer el 21 de juliol, el VIII Festival Internacional Orgue de Montserrat. Abat Cassià M. Just, In Memoriam va arribar a l’equador. Havia començat el dia 16 de juny amb peces de Mozart i Poulenc interpretades per l’organista titular de la basílica de la Sagrada Família, Juan de la Rubia, i el cor Francesc Valls amb l’Orquestra Simfònica Camera Musicae. El 2018 és, novament, un homenatge a la memòria del P. Abat Cassià M. Just, i els concerts, que són gratuïts, es fan a la basílica de Santa Maria.

Queden dos concerts d’aquesta vuitena edició del festival d’orgue. Què en destacaria?
Dels concerts que ja s’han realitzat, l’alta qualitat interpretativa, el goig de poder fer el concert de Poulenc per a orgue i orquestra, i haver gaudit de la música de Bach amb el mestre Eberhard Lauer. Dels dos concerts de l’agost, en destacaria l’originalitat de la música del mestre Naji Hakim, el dia 11, i la frescor de la música nord-americana de Katelyn Emerson, el dia 25.
I els dos concerts que ja s’han fet, com van anar?
La gran quantitat de públic és la millor valoració que es pot fer dels concerts celebrats fins ara. I la satisfacció dels intèrprets, que han pogut mostrar el seu treball davant d’un auditori variat i entusiasta.
Una bona oportunitat per poder disfrutar de l’orgue Blancafort.
Sí. Els concerts del festival són una bona ocasió per conèixer les veritables dimensions de l’orgue de Montserrat. Però també per gaudir de Montserrat mateix, dels vespres d’estiu, de la bona música i d’un espai singular de silenci i natura.
L’orgue, aquest gran instrument de música religiosa que s’està intentant recuperar.
L’orgue és un instrument litúrgic, però, com es pot veure en el festival, també és un element cultural de primera magnitud. De fet, el festival de Montserrat ja ha trobat un lloc entre els grans festivals d’orgue que s’organitzen per tot Europa. Per tant, estem entrant en una etapa de maduresa del festival, que ja ha permès crear un públic fidel i captar-ne de nou.
Aquest any l’hem vist implicat en la inauguració de la restauració de l’orgue de la basílica dels Sants Just i Pastor.
Sí, vaig tenir l’oportunitat de col·laborar en el projecte de restauració i el goig d’executar la música durant la litúrgia de benedicció d’aquest orgue. L’orgue de Sant Just ve a completar aquest àmbit de recuperació d’aquests instruments, que alhora generen una recuperació cultural del lloc on estan ubicats. La inauguració va ser un moment de descobriment per a molts de la singularitat de la basílica de Sant Just, i de les sonoritats de l’orgue recuperat.
Durant la Guerra Civil es van destruir pràcticament tots.
La Guerra Civil va ser realment incivil pel que fa a la pèrdua de patrimoni cultural. En les últimes dècades s’ha recuperat bona part del que no havia estat destruït i ara s’està entrant en una època de creació i construcció de nous instruments que portin a una normalitat en la vida musical del camp organístic.
Com valora aquest festival?
El Festival Internacional Orgue de Montserrat s’ha consolidat en aquests vuit anys com una proposta d’alta qualitat musical, però alhora amb un vessant popular pel que fa al públic molt remarcable, en l’àmbit dels concerts d’orgue. Això ha permès que el festival hagi pogut i pugui innovar en l’oferta i explorar noves formacions i nous formats per a aquesta mena de concerts. En el món professional, és un punt de referència i molts organistes adeqüen la seva agenda per poder participar en el nostre festival. El fet de poder oferir els concerts amb entrada lliure respon a la voluntat de l’abadia de ser un centre cultural i de generar cultura a l’abast de tothom.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Espanya registra 3.031 nous casos de Covid-19 i 100 defuncions des de dimecres

Madrid
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Poques complicacions

Barcelona

Els vehicles amb etiqueta ambiental groga podran circular sense restriccions per les ZBE de Barcelona tot el 2022

barcelona

La síndica d’Aran demana tornar a limitar el pas de camions a l’N-230 durant la temporada d’hivern

Vielha

Aragonès afirma que els pressupostos seran “l’oportunitat per avançar” i garantir l’accés a la universitat

Girona

Brussel·les proposa crear un carregador universal per a mòbils i dispositius electrònics a la UE

Brussel·les

Els vols regulars des de l’aeroport d’Andorra–la Seu d’Urgell començaran aquest mateix hivern

Andorra la Vella
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Tarda més estable

Barcelona

Toc d’atenció de Brussel·les a Sánchez per no informar sobre els seus plans per aplicar la nova directiva audiovisual

Brussel·les