Societat

El sector del taxi presentarà demandes i querelles contra els responsables de les VTC i l’Estat

Élite confia que la Generalitat acabarà incloent la precontractació en el servei

El portaveu de l’associació de Taxistes Élite, Alberto ‘Tito’ Álvarez, i l’advocat de la Plataforma Integral del Taxi i assessor d’Élite, Elpidio José Silva, han anunciat aquest dimarts que aquesta setmana presentaran una demanda civil per competència deslleial a Uber i Cabify; una querella criminal per possibles delictes de manipulació del peu mitjançant l’engany, el blanqueig de capitals, frau de llei i estafa massiva al llarg d’aquest mes contra els responsables d’aquestes companyies i a mig termini una altra per possibles danys patrimonials contra l’Estat per “omissió essencial” en el control de l’activitat de les dues empreses. D’altra banda, Alberto Álvarez s’ha mostrat confiat que la Generalitat acabi incloent la precontractació i Silva ha avisat que els taxistes no acceptaran que aquesta sigui inferior a les 24 hores.

Segons ha explicat Álvarez en una roda de premsa al Col·legi de Periodistes, “hi ha proves” que Uber i Cabify han “muntat una trama” i que “hi ha gent darrera que està impulsant que es liquidi un sector protegir per les directives europees”. En aquest sentit, tant el portaveu d’Élite com Elpidio Silva han recordat que una directiva europea –directiva Bolkestien, de l’any 2006- prohibeix liberalitzar el sector del taxi, les ambulàncies i el transport urbà. “Aquí hi ha administracions que haurien d’haver regulat el transport urbà i no ho han fet”, s’ha queixat Álvarez.

Silva, per la seva banda, ha anat més enllà i ha culpabilitzat el Ministeri de Foment per haver donat llicències, a priori per fer transports de viatgers entre comunitats autònomes i que després no només s’han utilitzat dins d’aquestes sinó dins de les ciutats fent competència al taxi. Per això, l’advocat i exmagistrat calcula que “com a mínim” l’Estat podria haver de fer front a uns 25.000 milions d’euros d’indemnització per “reintegrar els danys causats”.

Per Silva “s’ha vulnerat de manera sistemàtica el marc competencial espanyol i en el cas de Catalunya la competència exclusiva en matèria de transports”, que ha afegit, “va ser dels pocs preceptes de l’Estatut que no va ser impugnat pel PP”. L’advocat també s’ha referit a la normativa Bokstein, que especifica que el transport urbà, el taxi i les ambulàncies queden fora de les liberalitzacions. “Ja n’hi ha prou de prendre el pèl a la gent. Hi ha 60.000 famílies, està en joc la nostra forma de viure”, ha comentat.

La demanda per danys contra el patrimoni que planeja presentat a Plataforma Integral del Taxi s’haurà de fer de manera individual, segons ha explicat l’advocat. De moment, formen part de l’entitat 1.500 taxistes de Barcelona, Madrid, Màlaga i Sevilla, entre d’altres.

A banda, ha carregat contra el fet que Uber i Cabify treballi amb algoritmes secrets, una pràctica que està prohibida a la Unió Europea, ha denunciat. “Un usuari quan arriba a l’Aeroport ha de saber quant pagarà. Una cosa és la liberalització, l’altra és que no sàpiga la tarifa del servei que se’m prestarà”, ha continuat Silva, que ha acusat el govern del PP d’haver “abandonat als voltors un sector com el taxi”, un servei, ha dit, “d’’interès general” en un país turístic on aquest sector “no pot quedar descontrolat”.

Per la seva banda, el president del sindicat del taxi de Catalunya, Luis Berbel, ha criticat que les VTC estiguin “fent de taxi” i ha recordat que l’origen de les VTC era per prestar serveis molt “particulars i provats com enterraments, bodes o serveis de gerència”. “I actualment és el que no fan”, ha lamentat, ja que són serveis que han de ser precontractats per diferenciar-los dels taxis i sense que puguin captar passatge, tal com ha assegurat que està passant.

Berbel també ha explicat que l’objectiu és que aquests serveis quedin definitivament regulats després del decret Ábalos i ha advertit que aquests anys s’ha produït un “immens negoci especulatiu” després de detectar que algunes empreses han concentrat la gran part de les 3.000 llicències concedides entre el 2013 i el 2015 per vendre-les posteriorment a Uber i Cabify.

En la roda de premsa, el portaveu d’Élite també ha insistit en la necessitat que la Generalitat inclogui en el decret que prepara sobre el sector l’obligatorietat a les empreses VTC de contractar el servei amb almenys 24 hores d’antelació. Álvarez ha afirmat que confia que aquesta mesura s’aprovarà i ha deixat clar que a hores d’ara “només és una qüestió de voluntat política”. “No pot ser que una empresa om Uber o Cabify sigui qui digui com s’ha d’ordenar el transport en una comunitat autònoma o ajuntament”, ha assenyalat el portaveu d’Élite.

Silva s’ha mostrat més rotund i ha assegurat que el sector no acceptarà una precontractació inferior a les 24 hores, però ha deixat a les mans dels taxistes perquè decideixin en assemblea si acceptarien que el període fos inferior.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’Associació d’Empreses de Noves Tecnologies de Girona trasllada la seva seu

GIRONA
SOCIETAT

Trànsit preveu que 460.000 cotxes sortiran de l’àrea de Barcelona en un pont de la Mercè marcat per la pluja

BARCELONA
ciència

La UB i el VHIR s’alien per crear pell humana bioimpresa

Barcelona

L’Ajuntament fomentarà la salut i la mobilitat sostenible a la Sea Otter

GIRONA

Reparen el passadís i el vestíbul d’entrada de l’Escola Montjuïc

GIRONA

Parc Tramuntana vol impulsar la col·laboració amb els empresaris gironins

Girona

La Cambra de la Propietat defensa els contractes d’habitatge de temporada

GIRONA
Societat

Troben a Cervera una nova espècie de planta fòssil de la família de la vinya

Cervera
medi ambient

Argentona vol reduir a la meitat la població de coloms

Argentona