Els alumnes dels nous instituts escola ja podran plegar després de dinar
Ensenyament iniciarà una racionalització de l’horari per no fer menjar tard l’alumnat de l’ESO
Retirada de concerts a les escoles que segreguen, el 2021
Els alumnes que començaran l’ESO a partir del mes de setembre que ve en els nous 25 instituts escola sortiran després de dinar. Els instituts hauran d’oferir un servei de menjador, segons va confirmar ahir el Departament d’Educació, que va assegurar que comença una tendència cap a un nou model d’horaris més saludables. Ara i pels horaris compactes que fan la majoria d’instituts, la majoria d’alumnes surten a les tres de la tarda de l’institut i, per tant, dinen tard. “És inacceptable que hi hagi alumnes que arribin a les quatre o a quarts de cinc de la tarda a casa sense haver menjat un plat en condicions des de, potser, la nit anterior”, va lamentar ahir Carles Martínez, secretari de Polítiques Educatives del Departament d’Educació.
Precisament fa pocs dies la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica van llançar una nova proposta d’horaris escolars i van aconsellar reduir la pausa al migdia, acabar abans les classes i que les activitats extraescolars acabin, com a molt tard, a les sis de la tarda. Asseguren aquests dos moviments que és un horari més saludable tant per als alumnes com per als professors. A infantil i primària, les dues entitats proposen una entrada flexible entre les vuit i quarts de deu del matí, classes fins a quarts d’una i que l’estona per dinar s’acabi a quarts de tres i les classes de la tarda, a les quatre. A ESO, proposen classes de nou a una, dinar d’una a dues i, alguns dies a la setmana, continuar les classes fins a les quatre.
El govern, va confirmar ahir Carles Martínez, també preveu de cara al curs 2020/2021 eliminar els concerts a les escoles que segreguen per sexe i, també, per motius econòmics. El govern està preparant un decret per eliminar aquests concerts, va dir el secretari de Polítiques Educatives, que hi va afegir que els criteris per decidir quines escoles deixarien de percebre fons públics es basaran en les conclusions de les comissions que estan treballant contra la segregació escolar en el marc del Pacte contra la Segregació impulsat pel Síndic de Greuges.
“És clara l’aposta d’Educació contra la segregació i hi ha la voluntat política que els centres que tenen pràctiques segregadores no estiguin concertats”, va dir, tot i que va matisar que la retirada dels fons públics “serà progressiva”.
LA FRASE
L’os de les llengües
Els resultats de les diferents proves externes d’avaluació de les competències bàsiques (a sisè de primària i quart d’ESO) evidencien una consolidació en la qualitat i en l’equitat dels resultats en acabar els ensenyaments obligatoris, va dir ahir el Departament d’Educació.
Totes les competències avaluades presenten una evolució favorable i mostren la consolidació de l’equitat del sistema, d’acord amb les recomanacions d’Europa per al 2020, que marquen el 15% com a referència per establir el percentatge màxim d’alumnat que no pot assolir una competència. De l’anàlisi dels resultats es desprèn que no hi ha cap competència que presenti un nivell del 16% de no assoliment i que, en la majoria dels casos, se situen entre el 10 i el 14%.A sisè de primària l’alumnat que es troba en el nivell baix d’assoliment és el següent: català (12,8), castellà (14,8), anglès (15,4), matemàtiques (13,0) i medi natural (15,7). I a quart d’ESO és: català (10,0), castellà (9,8), anglès (13,6), matemàtiques (11,6) i competència cientificotecnològica (15,1).