Societat

BINTA I MARTA

UNA JOVE DISSENYADORA I UNA VETERANA EXPERTA EN DINAMITZACIÓ COMERCIAL

“A totes dues ens agrada molt deixar volar la imaginació”

Binta Jadama Dibba i Marta Julià Bosch s’han trobat al mercat municipal de Salt, on la primera ha confeccionat els models d’una desfilada única a Catalunya que la segona promociona

Vostè, Marta, porta l’esperit del comerç a la sang.
És un món que m’apassiona, hi estic vinculada des que l’any 1986 vaig posar una petita botiga a Anglès. A partir d’aquí em vaig anar introduint en el sector, formant-me en temes específics de dinamització i de gestió d’associacions que m’han portat a ocupar diferents responsabilitats, com ara la presidència de la Federació de Comerç de la Selva, la direcció de comerç de les comarques gironines dins de Pimec i la gerència del mercat municipal de Salt.
Quin és el secret per a una bona dinamització comercial?
Conèixer bé el territori perquè el comerç és una activitat social i per obtenir els millors resultats s’ha de valorar la realitat de l’entorn i el públic a qui et dirigeixes. I, després, construir model de baix cap a dalt, perquè si els grans plans estratègics no arriben a la base no funcionen. Amb una bona direcció i propostes adaptades a les necessitats de cada poble s’ha d’acompanyar els comerços a desenvolupar les seves potencialitats i reeixir en els seus objectius.
En què s’hauria de millorar?
A fer més formació que arribi fàcilment, píndoles curtes molt concretes que siguin útils per adaptar-se als nous temps i aplicar als negocis. El comerciant passa moltes hores a la botiga i si no li dones aquest suport se sent sol. Cada comerç ha de poder afinar al màxim en allò que l’ajuda a fer calaix.
Després de l’impacte provocat per les grans superfícies d’un temps ençà es torna a valorar el comerç de proximitat.
Sí, en aquest sentit el petit comerç té avantatge perquè és el principal referent per al producte de proximitat i de qualitat, respectuós amb el medi ambient i que contribueix a fer salut. Estem passant de les ciutats obertes amb les macrosuperfícies a l’exterior a ciutats més connectades amb el veïnatge on la proximitat és un valor en si. Hem d’aprofitar aquesta oportunitat, adaptar el producte al servei i generar activitats i experiències atractives que ens portin gent.
Com per exemple la desfilada El Mercat és Moda, organitzada per l’Associació de Comerciants de Salt? L’edició d’aquest any ha estat espectacular.
Sí, el mercat és com una plaça pública, un lloc ideal pel contacte social, la relació, la convivència, i les desfilades de models solen agradar molt a tothom; per tant hem trobat una bona fórmula de promoció. Però, és clar, aconseguir originalitat i glamur amb productes frescos encara té més mèrit, és tot un art, atribuïble aquest any a la dissenyadora Binta Jadama Dibba, que ha deixat el llistó molt alt (la desfilada va tenir lloc el dissabte 20 de juliol al matí).
Binta, vostè mai no havia utilitzat per als seus dissenys matèries primeres com ara carn, peix, flors, verdures, llegums, pa, llaminadures. Devia ser un repte molt gran!
Va ser una gran sorpresa quan m’ho van proposar i la idea em va atreure molt, perquè quan dissenyo no em poso límits i aquesta desfilada em permetia fer volar la imaginació. Ho vaig trobar molt interessant i no va ser difícil dibuixar les propostes per a cada un dels productes, en canvi el procés tècnic per aconseguir plasmar la idea en el vestit ja va ser més complex. Però estic contenta del resultat i estic agraïda a tothom que en els últims dies em va donar un cop de mà per aconseguir arribar a l’hora perquè en treballar amb producte fresc no ho pots tenir preparat amb antelació.
Quants models va dissenyar?
Disset, va ser una autèntica carrera. Estic contenta, vaig rebre moltes felicitacions i fins i tot em van dir que com ho faria l’any que ve per superar-me.
Hi està d’acord, Marta?
I tant, els comerciants i el públic van gaudir molt. Aquesta desfilada, única a Catalunya, ja està consolidada i aquest any a més hi vam introduir tallers infantils i alguns nens van sortir a la passarel·la. Iniciatives com aquesta són molt positives per a la imatge del municipi perquè el mercat és un gran pol dinamitzador per al conjunt de Salt.
Quins plans tenen per al futur? Marta?
Jo, com la Binta, soc de les que sempre deixo volar la imaginació amb idees i propostes noves. Soc sòcia fundadora de la Red Circular, una entitat d’àmbit estatal d’economia circular en diferents sectors; participo en el projecte Comerç 21 de la Diputació de Barcelona, no m’acabo mai la feina, abans me’n busco de nova!
Binta?
Ara estic preparant una nova desfilada per a la Festa del Comerç de Sant Hilari Sacalm, que tindrà lloc el 31 d’agost a les vuit de la tarda a la plaça del Doctor Gravalosa. Aquesta vegada seran vestits de nit confeccionats també amb detalls d’alimentació però amb una idea molt diferent de la que em va inspirar a Salt.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Les agressions homòfobes es disparen

barcelona
Castells

L’Arboç estel·lar

L’Arboç

Més del 94% de les platges catalanes té una excel·lent qualitat de l’aigua

barcelona
PACO MURIANA
FUNDADOR DEL PROJECTE XEVI UNA ONG DE DESENVOLUPAMENT A LA BAIXA CASAMANCE

“Convidem els socis a conèixer la Casamance en bicicleta”

La Bisbal d’Empordà

L’helicòpter medicalitzat del SEM ja vola de nit

barcelona

El TSJC encara anul·la sancions a entitats financeres pels pisos buits

barcelona
societat

Els trasplantaments creixen del 17% enguany a Catalunya

EUGENI RODRÍGUEZ
PRESIDENT DE L’OBSERVATORI CONTRA L’HOMOFÒBIA

“És trist, els atacs ens fan visibles”

barcelona

Més de sis-centes persones a la Festa del Roser de Lliurona

Albanyà