Societat

ROMÀ BOULE

FUNDADOR I PRESIDENT DE “BICICLETES SENSE FRONTERES”ENTITAT QUE TREBALLA AL SENEGAL

“La bicicleta és una eina que pot ajudar a generar un canvi social”

L’ONG, que ha convertit la bicicleta en un instrument per millorar la vida de les persones, dona suport als alumnes de Palmarin (regió de Fatik) per impulsar el rendiment escolar

Com va néixer Bicicletes sense Fronteres?
Va néixer d’un nou plantejament de la meva vida i d’una inquietud personal –a la qual es va afegir més gent– de voler ajudar altres persones amb menys igualtat d’oportunitats i fer-ho mitjançant les bicicletes. Teníem el referent del projecte de la Fundació Vicente Ferrer Bicicletas con Poder i vam començar col·laborant amb aquesta entitat i també recollint, reparant i entregant bicicletes a col·lectius propers.
Inicialment a casa nostra?
Sí, els primers lliuraments van ser a persones de l’Empordà, que les necessitaven per moure’s o per anar a treballar. Vam entendre que alhora que la bicicleta pot ser un element integrador de la persona a la societat, també és un instrument molt vàlid per millorar la vida de les persones i una eina que pot ajudar a generar un canvi social.
El primer pas obre camí?
Sense un primer pas, no hi ha camí. El 2013 ens vam unir a la Fundació Utopia i a Plataforma Educativa de Girona, ens vam constituir en fundació i avui som: Fundació Utopia - Bicicletes sense Fronteres. La proposta era treballar tant a casa nostra com a altres parts del món. Les primeres acciones les vam fer amb la Fundació Vicente Ferrer, que tenia el projecte per donar bicis a nenes per anar a l’institut; una de les primeres trameses es va fer a l’Índia i després ja van fer enviaments a Mali, Burkina Faso i Hondures.
Ara han decantat la seva activitat cap al Senegal?
Un projecte en el qual participem en totes les fases (disseny, execució i seguiment). Vam començar a Palmarin, un poble situat a 135 quilòmetres de Dakar, on també hi ha la fundació d’en Lluís Llach, i hem ampliat les accions a tota la regió.
Tenen un pla d’acció?
Tres projectes fonamentals: bicicletes per l’educació, bicicletes per la integració i bicicletes pel desenvolupament.
I...?
Això ens permet treballar de manera ordenada, sense perdre de vista els objectius, però incorporant millores en funció de les demandes que anem rebent. El primer projecte, que es du a terme al Senegal, partia de donar bicis als nens, però ha evolucionat i ara busca facilitar l’accés dels alumnes a l’educació, de manera global i eficient.
I això com es fa?
Les bicicletes es cedeixen a l’institut, que és el responsable d’administrar-les. Construïm infraestructures i busquem la manera de garantir que les bicicletes estiguin en bon estat i funcionant. Primer es construeix un pàrquing i un taller de reparació i després es lliuren les bicis entre els alumnes que viuen més lluny i els que tenen millors resultats en les avaluacions. Les famílies paguen una quota anual de 10.000 CFA (15 €) destinats a finançar les despeses del taller de reparació, el sou del mecànic i els recanvis.
Què guanyen?
Es redueix l’absentisme escolar, els alumnes arriben puntuals a classe, es cansen menys, ja que el consum energètic és cinc vegades menor en bicicleta que caminant, i augmenta el rendiment escolar –el 2017 l’institut de Palmarin, amb un 57%, la mitjana estatal és d’un 31%–, va assolir el major nombre d’aprovats del BAC (accés a la universitat) de tota la regió de Fatik.
Les bicicletes per la integració?
És un programa que es desenvolupa íntegrament a l’Estat espanyol. Intentem establir convenis i acords de col·laboració amb centres juvenils i entitats d’inserció de persones en risc d’exclusió social per dotar-los de bicicletes i que així tinguin un mitjà de transport que els solucioni els problemes de mobilitat i els permeti accedir al treball, al lleure, a l’esport...
I pel desenvolupament?
També es centra al Senegal. Es tracta d’engegar una activitat econòmica que asseguri la continuïtat del projecte i és per això que hem obert alguns punts de lloguer de bicicletes pels petits desplaçaments de la població local, hem signat convenis amb hotels i impulsem la formació de mecànics. Hem engegat el projecte Point Vélo, que és un centre de promoció i foment de la bicicleta. L’any que ve obrirem una fàbrica de bicicletes a Palmarin, d’on sortiran totes les bicis que entreguem en el marc del projecte bicicletes per l’educació. Aquest centre donarà feina a més persones de la zona, a part dels 4 senegalesos que ja treballen pel projecte.
Com es financen?
La major part del nostre pressupost arriba de les donacions privades. Cada vegada hi ha més empreses que ens inclouen en la seva part de RSC i ens fan aportacions de material o econòmiques i també persones que s’engresquen a fer reptes esportius i solidaris i recollir fons pels projectes. També tenim el suport dels ajuntaments de Figueres i de Castell-Platja d’Aro.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Presó sense fiança per al veí del Prat de Llobregat acusat de matar la seva parella

EL PRAT DE LLOBREGAT

A presó 11 dels 28 detinguts en l’operació antidroga desarticulada a Badalona

Badalona

Primera escletxa en la versió policial de les càrregues de l’1-O

L’Hospitalet de Llobregat

El govern espanyol destina 1,3 milions d’euros al supercomputador de Barcelona

barcelona

Desactivat el pla Inuncat un cop passat el front de pluges més intenses

barcelona

La junta de tractament de la presó de Brieva proposa un primer permís per a Urdangarin

Madrid

Trànsit fa una crida a la “moderació” i la “precaució” a la carretera coincidint amb l’operació sortida pel pont

Barcelona

Una dona amb hipotèrmia severa salva la vida després de sis hores amb el cor aturat

Barcelona

Ferit crític un vianant en ser atropellat per una furgoneta a l’A-27 a Tarragona

Tarragona