El clúster de les indústries creatives entra en acció
Impulsat per l’Ajuntament, l’entitat es materialitzarà durant el primer semestre d’enguany i tindrà la seu a Disseny Hub Barcelona
El sector representa el 13% de l’ocupació de la ciutat
L’anunci d’intencions es va fer públic a l’octubre i, encara no tres mesos després, el clúster de les indústries creatives, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, es materialitza i s’espera que entri en funcionament durant el primer semestre de l’any en curs. Així ho va anunciar ahir Jaume Collboni, tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona.
El dinamisme del sector de les indústries creatives queda palès en el fet que ha estat capaç de crear 43.000 llocs de treball a la ciutat en els darrers sis anys, assolint les 145.819 persones ocupades en aquestes activitats el segon trimestre del 2019 i reduint l’atur en el seu àmbit fins a un 50%. Actualment, l’ocupació total de les indústries creatives representa el 13% del total de Barcelona.
Aquestes dades, elaborades pel Departament d’Estudis de la Gerència d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Barcelona, es van presentar durant la jornada sectorial sobre l’aplicació de la intel·ligència artificial a les indústries creatives, realitzada a finals del novembre i organitzada per Barcelona Activa amb la col·laboració del Sónar+D.
Nou pol econòmic urbà
“Volem impulsar aquesta indústria a la ciutat amb la creació d’un clúster que capti, atregui i retingui talent a Barcelona”, va afirmar Collboni, que va indicar que la seu de l’entitat s’ubicarà a l’edifici Disseny Hub Barcelona, on hi ha també el Museu del Disseny, a la mateixa plaça de les Glòries.
El full de ruta del clúster està pràcticament definit, i tot i que la majoria d’empreses, segons va afirmar Collboni, “responen majoritàriament, a hores d’ara, al perfil d’autònoms o microempreses, l’entitat n’integrarà des de grans fins a petites, amb l’objectiu principal de convertir les indústries creatives en una de les claus del futur econòmic de la ciutat”. Serà un espai que integrarà les diferents manifestacions del disseny i les indústries creatives per facilitar el debat, la recerca i la presentació de nous projectes i continguts a escala local i internacional.
La primera trobada sectorial per a la creació del clúster va tenir lloc al setembre i hi van assistir des de representants de grans firmes, com ara Mediapro, fins a associacions de productors d’audiovisuals, universitats, col·legis professionals i gremis, entre altres actors del sector, “tot un univers creatiu i econòmic que no està articulat i que dona suport a la creació del clúster per articular-se a través d’ell”. La seva ubicació a l’edifici Disseny Hub Barcelona no és casual. Respon, segons Collboni, “a l’interès per potenciar el creixement del districte 22@”.
LA XIFRA
Una ciutat que concentra talent
L’edició digital, els videojocs, l’R&D i la publicitat, és a dir, els subsectors creatius no tradicionals, han anotat un augment en el seu volum de llocs de treball (66,9%), mentre que els tradicionals, en els quals se situen l’art, la cultura i el disseny, encara presentaven l’any passat un nivell d’ocupació inferior (-2,2%) al del 2008, tot i haver creat ocupació a partir del 2013. Tot i això, els sectors no tradicionals van créixer l’any passat un 9,2% i els tradicionals, un 3,9%, assolint un increment global del 6,7%. Barcelona se situa com el centre d’aquestes activitats creatives a Catalunya, concentra un 50,6% de l’ocupació del sector i un 48,6% de les empreses amb professionals dedicats a aquests àmbits. Dins de la ciutat, els districtes de l’Eixample i Sarrià-Sant Gervasi són els que apleguen més empreses del sector i sumen pràcticament la meitat dels negocis dedicats a la indústria creativa.