Escapades

Els orígens del riu més gironí

Una passejada per la capçalera de l'Onyar permet descobrir tot el seu poder com a element vertebrador del territori i del seu patrimoni

La imatge del riu Onyar creuant el centre de Girona, emmarcat per les cases acolorides de postal, és una de les més conegudes i típiques de la ciutat. Menys conegut és el fet que aquest riu neix de la unió de diversos torrents que drenen els estreps orientals de les Guilleries i els relleus situats a migjorn del municipi de Bescanó. Concretament, l'Onyar, amb 25,1 quilòmetres de llargada, neix al peu del massís de les Guilleries, al terme municipal de Bescanó, i desemboca al Ter a l'altura del barri de Pedret a Girona. Amb un cabal mitjà de 1,82 m²/s, l'Onyar rep aigües de diverses rieres i torrents, i circula en direcció cap a Girona travessant Brunyola, Vilobí d'Onyar, Riudellots de la Selva, Fornells de la Selva i Quart, i entra a Girona pel mig de la ciutat fins a la seva desembocadura a l'aiguabarreig amb el Ter.

L'itinerari presentat, inclòs en les propostes de senderisme guiat de l'Associació de Guies de Natura Gironès, Terra de Passeig, del Consell Comarcal del Gironès, permet passejar pels relleus de la capçalera de l'Onyar, contemplar la imatge d'aquest riu quan encara les seves aigües circulen ràpides i transparents entre les pedres i boscos. La ruta, a més, permet aprofundir en temes com ara la influència del clima en la vegetació, concretament la inversió tèrmica de la plana; els boscos mediterranis, les rouredes i els boscos de ribera; l'aprofitament tradicional de l'aigua a través de rescloses i basses, o els animals del riu. A més, en època de calor, el caminant pot fer una remullada a les aigües de l'Onyar.

L'itinerari, de 6 quilòmetres, molt planers, comença a Estanyol, al quilòmetre 8,7 de la carretera que va de Girona a Santa Coloma. Concretament a la segona pista després de la que porta a Can Caballé, una masia del segle XV restaurada i adaptada per a colònies i envoltada de camps de conreu.

A uns 150 metres de la sortida haurem d'anar a la dreta, entre el bosc i els camps, per la pista principal. Continuarem avançant fins a trobar una plantació d'avellaners, on seguidament girarem a l'esquerra. La pista principal ens endinsarà entre un bosc i la plantació d'eucaliptus. Uns metres més enllà, haurem de trencar a l'esquerra i travessar el riu Onyar.

Just abans d'un revolt molt pronunciat a l'esquerra, on la pista forestal comença a pujar entre grans roures, girarem a l'esquerra deixant la pista i ens endinsarem en una pollancreda per trobar de nou el riu. El seguirem fins a trobar la bassa d'en Borra, i uns metres més enllà, una font abandonada. Continuarem avançant uns quants metres i llavors veurem unes lloses de pedra que ens permetran travessar l'Onyar de nou.

Enfilarem pel marge esquerre d'un camp, travessant un petit canal, que resseguirem, deixant el riu a la nostra esquena. Arribarem a la bassa d'en Turon, i continuarem per la pista forestal que comença allà. Anirem pujant fins que, aproximadament a uns 100 metres, trobarem un encreuament. Continuarem pujant resseguint un revolt cap a l'esquerra, i deixant un altre camí a la dreta. En aquest punt trobarem una plantació d'eucaliptus que haurem de creuar. Girarem a la dreta, sempre entre una plantació i el bosc, fins que trobarem de nou una pista que seguirem fins que sortim del bosc.

Arribarem a una granja i haurem de passar entre la casa i el paller. En el revolt cap a la dreta, cal deixar la pista principal i seguir la que puja entre camps. A l'esquerra deixarem una casa petita.

Des d'aquest punt podrem gaudir d'unes bones vistes panoràmiques: l'aparell volcànic de la Crosa, les Gavarres, i darrere nostre, la plana de la Selva. Si continuem, arribarem a un punt on des d'allà, si volem, podrem enllaçar amb l'itinerari del volcà de la Crosa. Si no, cal tornar a través d'una pista, al mateix punt de sortida.

FITXA DE LA RUTA

Distància. 6 quilòmetres.
Previsió durada. Una hora i quart.
Punt de sortida. Carretera de Girona en direcció a Santa Coloma, quilòmetre 8,7. Estanyol.
Serveis. Guia de natura + documentació de la ruta
Preus. Adults, 3 euros; menors de 12 anys, gratuït.
Reserva. A l'ajuntament on es fa la passejada, al Consell Comarcal del Gironès o a l'Associació de Guies de Natura Gironès, Terra de Passeig.

DADES D'INTERÈS

Consell Comarcal del Gironès. C/Riera de Mus, 1-A Girona. Tel. 972 213 262 www.girones.cat/turisme [email protected]
Associació de Guies de Natura Gironès, Terra de Passeig. Tel. 636 966 705 [email protected]
Ajuntament de Bescanó. Pl. Joan Maragall, 3. Bescanó Tel. 972 44 00 05 www.bescano.org [email protected] Horari d'atenció al públic: de dilluns a dissabte de 10 a 14 h.

Altres passejades

ARIADNA VENTURA

Altres rutes programades per l'Associació de Guies de Natura Gironès, Terra de Passeig són: el puig d'Adri i les gorgues de Canet (26/9), les deveses de Salt i les darreres hortes (31/10), Sant Cristòfol del Bosc (28/11) i el puig de Cadiretes (12/12).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Països nòrdics

Dinamarca ampliarà el dret a l’avortament fins a les 18 setmanes de gestació

barcelona
societat

El SAT Teatre Centre obre una campanya per captar socis

sant joan de les abadesses
policial

Els Mossos desplegaran la Unitat de Medi Ambient al port de Tarragona al juny

TARRAGONA
salut

El Col·legi d’Infermeres exigeix el triple de llevadores a Tarragona i l’Ebre

Infraestructures i serveis

La parada de Glòries del tramvia es posarà en servei dijous

Barcelona
estats units

Mor un segon denunciant de Boeing que havia alertat sobre problemes de qualitat

barcelona
PERPINYÀ

L’EsCat rep sis projectes per optar a ajudes de 2,2 milions d’euros

SOCIETAT

Engeguen un dispositiu de vigilància per combatre el top manta a Cambrils

Cambrils
judicial

Comença el judici a l’acusat de matar un home per segrestar una dona i violar-la