Societat

Més vulnerables per la Covid

Prop de mig milió de ciutadans demanen ajuda a Creu Roja des de l’inici de la pandèmia i 35.857 persones ho fan ara per primer cop

Un 39% dels demandants s’han quedat sense feina i un 58% tenen fills a càrrec, en una situació d’emergència que es considera “insòlita” i mai vista abans

Dels 7.000 voluntaris, prop de 5.000 són nous i molts d’ells, joves

Una situació d’emergència social “insòlita” i sobrevinguda arran de la pandèmia que no s’havia viscut mai en la història de Creu Roja. El president de l’entitat a Catalunya, Josep Quitet, feia una crida a la solidaritat ciutadana per continuar atenent el prop de mig milió de persones més vulnerables que en plena pandèmia han necessitat ajuda de l’ONG. D’aquestes, 35.857 persones s’hi han acostat per primer cop des del confinament, en un increment que representa un 143% més respecte al mateix període del 2019.

“Tot fa pensar que les coses aniran a pitjor per als més vulnerables, amb una crisi sanitària que no tenim resolta”, indicava el coordinador de Creu Roja a Catalunya, Enric Morist, amb la “incertesa” de no saber com evolucionarà la pandèmia i l’impacte econòmic i social que pot tenir a curt i llarg termini sobre la població. “No hi ha pla B i la nostra prioritat és l’atenció social a l’emergència”, hi afegia Morist, preocupat per unes dades que indiquen que el 39% dels usuaris que han atès han tingut necessitat de demanar ajuda perquè havien perdut la feina. Així ho recull l’Observatori mitjançant les entrevistes fetes entre el juliol i el setembre a 1.314 persones (entre els 18 i els 65 anys) que són població activa. Més de la meitat de les llars han reduït els ingressos a causa de la crisi i el 15,6% dels assalariats s’han ara estan en ERTO. Les xifres indiquen que va ser al mes de maig quan es va notar que hi va haver més demandes d’ajuda, amb un augment de 7.637 persones, gairebé tres vegades més que el mes de maig de l’any passat.

L’informe posa de manifest que un 22% de les famílies no disposen de cap ingrés fix, mentre que el 13% depenen només de l’ajuda de Creu Roja. Unes situacions que permetrien a molts d’ells rebre ajudes com l’ingrés mínim vital. Segons les entrevistes, un 44,3% diuen que no coneixen la prestació estatal, quan molts d’ells hi podrien aspirar. “Falta el suport per ajudar a fer els tràmits i articular millor perquè hi tinguin accés i no creixi la vulnerabilitat”, denunciava el coordinador de Creu Roja.

Entre els col·lectius atesos, l’organització humanitària ha posat especial atenció en el de la gent gran. L’entitat ha fet prop de 160.000 trucades de seguiment, prevenció i promoció de la salut, entre les quals a un 14% de les persones ateses que viuen soles i que en la majoria dels casos no tenen ni suport assistencial ni emocional. “Hi ha persones que s’han contagiat i queden aïllades sense xarxa familiar, i que necessiten que els portem aliments”, remarquen des de l’entitat, que ha fet arribar ajut bàsic i medicació a 50.407 llars.

La responsable de l’informe de Creu Roja, Pilar Millán, assenyala que la pandèmia ha impactat en gran diversitat de perfils, entre els quals destaquen ciutadans d’entre 30 i 44 anys, que han perdut la feina. “Ara no parlem tant de col·lectius vulnerables perquè veiem que la crisi pot tocar a tothom”, hi afegia, sense obviar els qui subsisteixen amb l’economia submergida i que han perdut les feines precàries amb què vivien.

Impacte en la infància

Entre els qui més han patit les conseqüències del confinament i de la crisi s’hi compten els infants i joves. Un impacte que preocupa les entitats com Creu Roja, si es té en compte que un 58% de les persones que han rebut la seva ajuda tenen fills menors a càrrec i el 19% són famílies monoparentals en què la mare és qui se’n fa càrrec en solitari. Cal destacar que el 21% dels nuclis familiars estan integrat per quatre membres.

L’informe també constat que el 43% de les famílies han tingut dificultats perquè els nens poguessin seguir el curs escolar durant el confinament, sigui per les característiques del seu entorn o per la dificultat a l’hora d’accedir a dispositius i recursos tecnològics. Per lluitar contra aquesta bretxa digital, l’entitat ha distribuït 712 tauletes i altes de línia, fent activitats i sessions de reforç educatiu en línia des de l’inici de la crisi.

Segons l’informe, un 5% de les persones ateses per l’entitat durant aquests mesos ha tingut la malaltia. Per la coordinadora provincial de Creu Roja a Tarragona, Anna Sabaté, la malaltia ha afectat emocionalment la població, i un 56,2% de les persones enquestades han reconegut que tenen por del virus i de la incertesa que aquest provoca, i també han confessat que han resultat afectades mentalment pel confinament. L’entitat ha gestionat una línia de suport emocional i ha dut a terme accions de sensibilització i prevenció en l’àmbit de la salut. Així, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya, s’ha impulsat durant els mesos d’agost i setembre una campanya de sensibilització entre els joves per prevenir la Covid-19 als espais d’oci nocturns que ha arribat a 77.356 persones.

Els responsables de l’entitat no van passar per alt que la resposta davant la pandèmia ha estat possible gràcies a la implicació des d’un primer moment de 7.000 voluntaris, dels quals, tal com va remarcar el coordinador general, Enric Morist, prop de 5.000 han estat noves incorporacions i molts són joves “amb capacitat i salut” per continuar donant un “alt nivell de resposta”.

Per atendre les necessitats més bàsiques, des del maig fins al setembre Creu Roja ha distribuït gairebé 2,5 milions de quilos d’aliments, així com 47.261 equips d’higiene. L’entitat va assumir i coordinar la instal·lació dels albergs on fer els confinaments segurs, en col·laboració amb els municipis, i d’altres que s’han fet a l’estiu per la campanya de temporers, conjuntament amb la Generalitat.

D’altra banda, actualment s’està implantant el projecte de voluntariat Promotor Comunitari de Salut, amb l’objectiu de conscienciar i donar pautes preventives sobre el coronavirus a més de 100.000 persones a tot Catalunya i distribuir fins a 90.000 mascaretes. Des de l’inici de la pandèmia l’entitat ha repartit més de 800.00 mascaretes entre la població.

Ampliar els recursos

El pressupost que s’ha destinat a les accions durant la pandèmia superen els 10 milions d’euros. Una xifra “astronòmica” per l’entitat, com indicava el coordinador general, i que ha estat possible gràcies a les aportacions dels 230.000 socis que té Creu Roja a tot Catalunya. “És impossible que ens en sortim sols amb tot el que ens ve al damunt”, remarcava Enric Morist, agraint la resposta que han tingut per part de particulars i unes 230 empreses, així com de les administracions, que hi aporten el 59% del total per tirar endavant projectes públics que els encarreguen assumir.

LES FRASES

Necessitem la societat catalana per continuar posant recursos i sobretot que no ens falti l’ajuda del voluntariat com fins ara
Tot fa pensar que les coses aniran a pitjor per als més vulnerables amb una crisi sanitària no resolta i la incertesa de no preveure el final
La crisi ens ha fet adonar de la fragilitat humana, estem molt connectats però ens trobem persones molt soles
Josep Quitet
president de creu roja catalunya
Sí l’accés als drets socials no millora, la vulnerabilitat creixerà. No hi ha pla B i la prioritat és atendre l’emergència
Enric Morist
coordinador de creu roja

“No en tenia ni per a una barra de pa, i veient com anava tot em vaig vendre el cotxe”

La Sònia Raya és una usuària de Girona del pla Creu Roja Respon davant la Covid. Per primer cop en la seva vida es va trobar amb la necessitat de demanar ajuda arran de la situació sobrevinguda de la pandèmia. Com a autònoma feia un any que tenia la seva pròpia empresa, però la situació econòmica va empitjorar i va anar perdent clients fins que en ple confinament es va quedar sense feina ni ingressos. “Tots els estalvis que tenia van anar a parar al lloguer”, explica aquesta mare de família amb una filla adolescent a càrrec a qui la crisi va colpejar sense poder comptar amb una xarxa familiar de suport a qui recórrer. “No en tenia ni per comprar una barra de pa, i veient com anava tot vaig decidir vendre’m el cotxe”, explica, recordant un dels pitjors moments que va passar, fins que un amic, veient les dificultats en què es trobava li va donar el telèfon per contactar amb una voluntària de Creu Roja. “Em va sorprendre la rapidesa”, diu la Sònia, que recorda que no podia parar de plorar quan l’animava la veu de la Paula que l’atenia per telèfon. L’endemà mateix li van concedir una de les 18.641 targetes precarregades amb 100 euros que la Creu Roja ha repartit a Catalunya entre les famílies més vulnerables per comprar menjar aquests tres mesos de confinament. “Vaig veure la llum”, diu agraïda pel suport i l’atenció pel seguiment que va rebre durant els mesos que ella i la seva filla estaven confinades a casa.

Mesos després va poder reobrir el negoci i al juny va anar recuperant clients altra vegada per tornar a treballar i remuntar l’empresa, fet que li ha permès recuperar-se econòmicament sense necessitats de dependre de l’ajuda humanitària per menjar. “Ara ja he pogut cobrar, i segur que n’hi ha d’altres que ho necessiten”, diu la Sònia, que ha renunciat a continuar rebent l’ajuda alimentària. L’experiència que han viscut amb la seva filla li ha servit per constatar que “si ens podem ajudar entre tots, es pot remuntar”. Fa broma quan recorda que s’ha quedat sense el cotxe: “No en tinc, però tinc felicitat i puc anar caminant a treballar.” Aquesta emprenedora assegura que vist el que ha superat, li han marxat totes les pors, i confia que a partir d’ara només podrà anar a millor.

El seu testimoni és un més dels molts usuaris que han demanat ajuda a Creu Roja quan han vist que perdien la feina. Un 39% de les persones ateses durant els mesos de juliol i setembre, a partir de l’enquesta que ha fet l’entitat, es trobaven en aquesta mateixa situació, així com un 19% de les famílies que, com en el seu cas, eren monoparentals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.