Barcelona farà carrils de 30 km/h de cotxes i bicis
El pla de mobilitat planteja una ciutat on el vianant serà prioritari
El pla de mobilitat per a Barcelona, amb l’horitzó en l’any 2024, preveu l’habilitació de carrils amb limitació de 30 km/h per on podran circular indistintament vehicles de motor i bicicletes. Aquests carrils seran al costat de la vorera de vies considerades avui ràpides, amb tres o més carrils. L’objectiu de l’Ajuntament és treure tots els carrils bici de vorera que encara queden, com a la Meridiana o a la Gran Via, amb l’objectiu de guanyar més espai per als vianants.
El pla posa al centre de les polítiques de mobilitat la persona que es desplaça a peu per Barcelona o amb un sistema de transport sostenible, ja sigui públic o de mobilitat personal. En aquest sentit, amb el pla es preveu guanyar 32 nous quilòmetres de carrers per a vianants, i això farà que, entre altres coses, l’Ajuntament declari la guerra al costum de molts patinets de desplaçar-se per damunt de la vorera.
Tot el que ara és a les voreres es baixarà a l’asfalt, no només els patinets, sinó sobretot les motos quan aparquen, i també els aparcaments de bicicleta, és a dir, els ancoratges en forma d’u a la inversa on es lliguen els cadenats de les bicicletes. A l’asfalt es vol regular el 90% de la superfície, amb la qual cosa l’aparcament lliure serà pràcticament impossible.
El pla representa una inversió de més de 7.000 milions d’euros, bona part dels quals han de ser aportacions de l’Estat i de la Generalitat en la millora del transport. L’Ajuntament confia en els fons europeus anti-Covid.
Calendari incert per al tramvia a la Diagonal
El pla de mobilitat aposta per potenciar el transport públic. Una de les noves obres és la connexió del tramvia a la Diagonal, que es pot dir que ja ha començat amb els treballs de millora del col·lector del subsol, entre els carrers Girona i passeig de Sant Joan. Ara bé, el calendari de finalització del primer tram del tramvia, des de Glòries fins a Verdaguer, ahir no va quedar del tot clar si estarà enllestit el 2024 o més enllà d’aquesta data. Una de les novetats que viurà el futur transport públic és la progressiva extensió de les parades de taxi a la ciutat per posar fi al sistema actual de vehicles buits circulant. Es pretén que els vehicles es reservin a través d’una aplicació del mòbil.