Societat

Les zones verda i blava recapten un 30% menys el 2020 a Girona

S’ha passat d’ingressar quasi 2,5 milions a 1,7, en caure l’ocupació del 81% al 65%

La gratuïtat durant el confinament estricte n’és el principal motiu, però després tampoc no s’ha recuperat la recaptació d’abans

Les ampliacions per als vianants van fer reduir les places un 10,8%

La recaptació de les zones blava i verda d’aparcament a la ciutat de Girona va caure un 29,4% l’any passat. La principal causa va ser els gairebé dos mesos que va ser gratuïta durant el confinament estricte de la primavera, tot i que els mesos posteriors no s’ha recuperat mai els ingressos anteriors a la pandèmia. Cal tenir en compte, a més, la reducció del 10,8% de les places que hi va haver (de 1.971 a 1.758), sobretot per tal d’ampliar espais per als vianants en la desescalada.

La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, opina que les dades de les zones blava i verda i també d’altres, com les de la Girocleta, deixen clar que la pandèmia ha fet reduir la mobilitat: “Ens movem menys, ja sigui per les restriccions o per altres qüestions, sobretot pel teletreball, que crec que hi té un paper important.”

Només 1,7 milions

En concret, segons dades de l’Ajuntament de Girona, l’ocupació de les places de zones blava i verda va passar d’una mitjana del 81,42% del 2019 a només el 65,37% l’any passat, cosa que va fer que només s’ingressessin 1.733.093 euros, 723.000 euros menys que els 2.456.109,91 recaptats per aquest concepte el 2019. Així, la pandèmia va suposar una caiguda dràstica dels ingressos (-29,4%) després de dos anys d’auge (un 5,9% el 2018 i un 1,8% el 2019).

Les xifres de l’any passat són de molt les més baixa des que l’1 de gener del 2015 va entrar en servei la municipalització de les zones d’aparcament de pagament a Girona.Fins ara les més baixes havien estat el 2017 amb una ocupació del 75,54% i 2.278.484,05 euros en ingressos.

Anàlisi per mesos

Els dos primers mesos del 2020 es va ingressar uns 200.000 euros, amb ocupacions que s’acostaven al 80%. Després va esclatar la pandèmia i va passar a ser gratuït des de la declaració de l’estat d’alarma, el 15 de març, fins al 10 de maig. Això va fer que al març les dades caiguessin a la meitat, que a l’abril la xifra recaptada –i també l’ocupació, calculada a partir dels pagaments– fos zero i que al maig, en què va començar una primera fase de desescalada encara tot fos molt minso (uns 77.000 euros).

Després mai més les recaptacions mensuals es van tornar a acostar als 200.000 euros. Al setembre l’ocupació mitjana va ser similar a principis d’any, però els ingressos, menors. Això s’explica per la reducció de places. La resta de mesos les ocupacions es van moure entre el 61,26% de l’agost i el 76,59% del desembre.

Zones i menys places

La caiguda d’ingressos és gairebé idèntica en global a la zona blava (-29,5%) que a la verda (-29,4%). En el cas de la verda, és major a les Pedreres (-34,6%) que al Güell (-28,9%). L’ocupació també continua sent molt inferior a les Pedreres que al Güell. En zona blava, els tècnics municipals en separen l’àrea de Sant Narcís, que també té una ocupació molt menor (28,28%) –la meitat– que el global (64,04%).

Pel que fa a la reducció de places (bàsicament per ampliar espais per als vianants), va afectar sobretot la zona blava, que en va perdre 171 (passant de 1.057 a 886). En la zona verda la reducció va ser de 42 places (de 914 a 872). Mirant-ho per àrees de la ciutat, destaca el Centre-Eixample, on es van perdre 158 places de zona blava (de 718 a 560). A més de les eliminades arran de la Covid, hi destaquen les 46 perdudes en la reforma del carrer de la Creu.

LES XIFRES

29,4
per cent
han disminuït els ingressos anuals: de gairebé 2,5 milions d’euros el 2019 a 1,7 l’any passat
16
punts
percentuals va caure l’ocupació mitjana de les places: del 81,4% del 2019 al 65,4% el 2020
10,8
per cent
és la reducció de places de zones blava i verda que hi va haver el 2020: es va passar de 1.971 a 1.758

Noves zones a finals d’any

L’Ajuntament de Girona treballa amb la idea de poder posar en marxa alguna nova zona d’aparcament de pagament aquest any. Sureda explica que hi ha diversos barris interessats, sobretot en zones verdes: “Tothom vol zona verda. Molts barris ho demanen, com Pedret, Sant Ponç, Sant Narcís, Pedreres...” La idea del consistori és fer un mapa de zones susceptibles, treballat amb les entitats veïnals de cada barri i buscant equilibri amb mobilitat sostenible: “Estem promovent l’ús racional del vehicle privat i la zona verda facilita que puguis fer sortides en cotxe, cal buscar un equilibri.” Un cop fet el mapa, es posarà en marxa zones a mesura que es pugui.

Abans d’engegar-ne cap de nova, però, també cal tenir a punt una anàlisi econòmica que avali que la millor gestió per a les zones blava i verda és la pública per tal d’“establir el servei”. A Girona la gestió és pública des del 2015 però els falta aquest tràmit per poder ampliar zones, explica la regidora, que preveu encarregar-lo al març o a l’abril.

Cada vegada es paga més per mòbil i amb targeta

Lurdes Artigas

Els pagaments en efectiu continuen sent el mètode de pagament més comú a les zones blava i verda d’aparcament de Girona, però cada vegada ho són menys. L’any passat es van pagar en efectiu ja només el 51% dels ingressos que hi va haver, cinc punts menys que el 2019 i divuit menys que només quatre anys abans, el 2016 (69%). Això es deu sobretot al creixent ús de l’aplicació mòbil i en menor mesura a l’augment dels pagaments amb targeta. Així, al 2020 els pagaments per mòbil van ser ja el 28%, quatre punts més que un any abans, i la targeta va pujar un punt més, del 19% al 20%. El 2016 els ingressos per pagaments per mòbil suposaven només un 12% del total, mentre que per targeta eren un 18%.

La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, destaca que tots els mètodes “que no siguin efectiu són més segurs”, tant per als usuaris com sobretot per als recaptadors, que s’ocupen de recollir dos cops per setmana totes les monedes dels parquímetres per fer transferències.

Nova aplicació

L’any passat es va introduir una nova aplicació mòbil, l’Easy-Park, per rellevar l’E-park, la que hi ha hagut els darrers anys. “S’està fent una migració progressiva d’E-park a Easypark”, explica Sureda. La nova aplicació es va introduir al maig i ha anat guanyant pes mes a mes, tot i que encara és minoritària respecte a l’E-park. Al desembre els ingressos per l’Easy-Park van suposar el 41% dels pagats per aplicació mòbil i l’E-park el 59%. En el global de l’any, el 91% dels 502.720,75 recaptats per mòbil van ser per E-park i el 9% per Easy-Park.

Abonaments per a veïns

Pel que fa als abonaments trimestrals que paguen els veïns de la zona verda, continuen suposant un 1% del total d’ingressos. Cal destacar la remuntada després de la desescalada. Al tercer trimestre encara van ser menors de l’habitual però en el quart ja es va estar fins i tot per sobre d’abans de la pandèmia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]