Més de dos anys d’obres per pacificar la Via Laietana
Els treballs per transformar aquesta artèria del centre de Barcelona començaran l’1 de març
Janet Sanz defensa un urbanisme modern vertebrat en les persones i no en els cotxes
La Via Laietana de Barcelona es prepara per submergir-se a partir de l’1 de març en dos anys i quatre mesos d’obres, si es respecten els terminis, que han de transformar completament aquesta artèria vital de la ciutat que enllaça el mar amb l’Eixample. Tal com va explicar ahir la tinenta d’alcaldia Janet Sanz, la transformació es basa en l’evolució de l’urbanisme, que, quan va ser executada la Via Laietana, tenia com a eix vertebrador el vehicle i la seva mobilitat per la ciutat, mentre que al segle XXI el centre és la persona i l’ús ciutadà dels carrers.
El resultat final dels treballs serà un carrer on, en sentit descendent, es mantindrà l’actual carril per a vehicles privats que compartirà espai amb un d’especial per a autobusos i bicicletes, com ja passa a la carretera de Sants. En sentit ascendent, només es permetrà el trànsit al transport públic i bicicletes, que circularan per un carril segregat a tocar de les voreres. Ara per ara, la Via Laietana és un carrer amb un trànsit diari de 47.000 vehicles, entre els que hi circulen en els dos sentits de la marxa. Té la mateixa amplada que qualsevol carrer de l’Eixample, com ara Aribau, Muntaner i Diputació, on no se superen els 25.000 vehicles diaris.
Les voreres seran les grans beneficiades de la nova Via Laietana i, per extensió, els vianants. Aquest espai del carrer a tocar de les façanes passarà a tenir quatre metres d’ample, destinats tots al passeig de persones, ja que no s’hi permetrà que s’hi instal·lin terrasses. Aquest espai de quatre metres és el que es va voler guanyar amb una aplicació d’urbanisme tàctic quan es va pintar una franja de color groc en una franja d’asfalt al costat de les voreres. El propòsit municipal era fer una ampliació, tàctica, de l’espai per a vianants, amb la idea de poder caminar amb més distància, però la realitat és que les bicicletes i patinets s’han fet seu aquest carril groc, amb el vistiplau de l’Ajuntament. Tant és així que, en el projecte definitiu, el carril bici ascendent es col·loca al costat de la vorera, quan en un principi havia d’anar al mig de la calçada.
Un dels objectius de la reforma és fer el carrer més permeable entre els barris que hi ha a costat i costat de la Via Laietana. Aquesta política quedarà reflectida en el gran pas de vianants que es farà a la plaça Antoni Maura i que donarà connexió a l’avinguda Catedral amb la Cambó, en un punt que ara és una rotonda per a vehicles.
Les obres a la Via Laietana es faran dividides en dos trams. El primer entre la plaça Antoni Maura i la plaça Urquinaona. Els primers treballs es faran a la part alta d’aquest tram, a tocar d’Urquinaona, i en costat del riu Besòs. Es començarà per renovar tot el subsol on hi ha les galeries de serveis i després s’actuarà a la superfície, en la urbanització de noves voreres i l’asfalt.
Sense autobusos
Durant les obres, el trànsit de les persones i bicicletes no es veurà afectat, però sí el de vehicles privats i transport públic. Des de principis d’abril, els autobusos deixaran de circular per la Via Laietana i es desviaran pel passeig Lluís Companys i la ronda Sant Pere. Aquest és també l’itinerari recomanat per als vehicles privats que vagin de mar a muntanya. Un altre itinerari és anar a buscar el Paral·lel i enllaçar amb Urgell.
La complexitat i afectació de les obres ha fet que l’Ajuntament posi en marxa una campanya informativa sense precedents. Per un costat s’ha començat a distribuir informació a peu de carrer a vianants i veïns. Quan les obres engeguin s’editarà un diari especial per informar de la seva evolució que es podrà consultar a través del servei de Telegram.