Societat

El lector informa: "Avaluació dels serveis de Renfe durant un any"

Mònica Solé i Padró (Torredembarra)

En aquesta nota es pretén donar dades sobre el funcionament dels serveis de Rodalies i Regionals de Renfe. L'estudi es basa en les dades recollides diàriament per una usuària (jo mateixa) segons els trajectes realitzats per anar i tornar de casa a la feina. És a dir, la majoria de les dades provenen de trajectes de dilluns a divendres, i van des de les comarques tarragonines a Barcelona ciutat i a l'inrevés. Durant aquest any s'han recollit diverses dades com ara la puntualitat dels trens, la saturació dels combois, i arran de les dades obtingudes s'ha calculat el temps perdut degut als retards.

Aquestes dades corresponen a un període de funcionament "normal" dels serveis de Renfe, és a dir, que les dades s'han recollit abans de la supressió del servei entre Bellvitge i Barcelona-Sants.

També cal puntualitzar que els usuaris de Regionals no ens beneficiem del "bitllet exprés", és a dir de l'abonament d'un bitllet nou quan es pateix un retard superior als 15 minuts. Amb el servei de Regionals per rebre una compensació s'ha de produir un retard mínim de 45 minuts, però si tens un abonament mensual Renfe no et compensa de cap manera. És a dir, que pagues uns 100€ al mes i no tens dret a res.

Puntualitat global
La puntualitat dels serveis de Renfe està molt lluny del que hauria de ser. Només un 36,8% dels trens han arribat a l'hora marcada als horaris, és a dir, que un 63,2% dels trens han arribat tard. Més concretament, el 44,9% dels combois han arribat entre 5 i 10 minuts tard, un 11,1% han arribat entre 10 i 15 minuts tard, un 5,2% han arribat entre 15 i 30 minuts tard i un 2% han arribat més de 30 minuts tard.

Saturació dels vagons

Cal tenir en compte que el 81,5% dels trajectes analitzats són viatges fets amb Regionals Renfe, i tenen una durada de més de 45 minuts entre la última parada a les comarques de Tarragona (Sant Vicenç de Calders) i la primera parada a Barcelona ciutat (Sants), o a l'inrevés. I per tant, que la possibilitat de rotació dels seients és quasi nul·la.
Només en una quarta part dels trajectes (24,1%) tothom anava assegut o quedaven seients lliures. És a dir, que en un 75,9% dels trajectes hi havia gent dreta (molta o poca però dreta), i en un 51,1% hi havia bastant o molta gent dreta.

Temps perdut
Comptant tots els retards patits durant un any, els usuaris de les línies de Regionals Tarragona–Barcelona i els de la línia C4 de Rodalies han perdut una mitjana de 46 hores. És a dir, que al llarg d'un any d'utilitzar els serveis de Renfe han perdut quasi dos dies de la seva vida.

Al matí els trens puntuals no arriben a la meitat, només un 44,9% dels dies han arribat a l'hora. De la resta de dies, el 42% s'han perdut una mitjana diària de 7 minuts i mig.

A la tarda la puntualitat encara és menor, només arriben puntuals el 28,5% dels trens, i el 48% dels dies s'han perdut uns 7 minuts i mig de mitjana, i el 16,5% dels dies s'han perdut uns 12 minuts i mig.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.