Societat

Dubtes municipals en el servei de cotxe compartit a Girona

Un estudi encarregat pel consistori constata la reducció d’emissions i alhora el dèficit els primers quatre anys de la posada en marxa

La regidora de Mobilitat valora el mode de transport, que començaria amb vehicles híbrids no endollables

L’Ajuntament de Girona dubta a l’hora d’afavorir la posada en marxa d’un servei de mobilitat compartida en cotxe (carsharing, en anglès) a través de la col·laboració publicoprivada. La regidora de Mobilitat, Marta Sureda (Junts), valora aquest mètode de transport a l’alça, però no té clar que l’administració hagi de “gastar aquests 100.000 euros a canvi de res”.

Un estudi encarregat per l’Ajuntament constata la reducció en emissions contaminants amb el servei de cotxe compartit, però també alerta del dèficit econòmic dels primers quatre anys. L’estudi de la consultoria Mcrit, destaca que a Girona el servei començaria els primers quatre anys amb vehicles 100% híbrids no endollables i més endavant n’hi hauria d’elèctrics. “Ni ho veiem viable ni ho veiem inviable. Ara tenim les dades sobre la taula, que es basen en estimacions, hipòtesis i supòsits”, afirma Sureda.

A l’any, 6.000 km

Els primers quatre anys el dèficit podria arribar a 395.724,53 euros anuals en el pitjor dels casos tenint en compte que els dos primers hi hagi una demanda baixa del servei i el tercer i el quart la demanda sigui moderada. L’estudi valora, això sí, que es redueixen les emissions ja que, de mitjana, un vehicle compartit fa al voltant de 6.000 quilòmetres a l’any a l’Estat espanyol, menys de la meitat dels 12.266 km que la direcció general de Trànsit (DGT) calcula que fa un cotxe privat.

Així, el vehicle compartit, que sol substituir entre 13 i 20 vehicles privats, redueix un 40% les emissions de diòxid de carboni (CO²), un 27% les partícules en suspensió (PM) i quasi un 100% les de diòxid de nitrogen (NO²). La consultora preveu que a Girona hi hauria un vehicle de tipus mitjà, un de gran i una furgoneta. La flota oscil·laria entre els 20 i els 176 vehicles i s’optaria per una tarifa quilomètrica –la mateixa per a cada tipus de vehicle– i una de temporal. En principi, la reserva mínima seria de quatre hores. Hi hauria una dotzena de punts d’estacionament de vehicles compartits.

El Consell del Gironès, sí

En canvi, al Consell Comarcal del Gironès l’aposta pel cotxe compartit és clara: ja tenen un cotxe elèctric de la cooperativa Som Mobilitat. Fonts de l’ens supramunicipal destaquen que l’any que ve en volen disposar d’un altre. El personal del Consell fa ús d’un vehicle elèctric endollable, amb punt de recàrrega propi des de fa un parell de mesos al pàrquing de l’edifici. L’energia del punt de recàrrega s’obté gràcies als panells fotovoltaics instal·lats a la seu de l’ens, al sud de la ciutat de Girona.

Un dels empleats que fa servir el cotxe compartit és el tècnic de l’àrea de Medi Ambient Josep Maria Medina. “L’aplicació és molt pràctica i, quan el necessito, reservo la franja horària, ja sigui amb antelació d’una setmana o si hi ha alguna urgència i no està ocupat, gairebé al moment.” Medina diu que usa el vehicle dos cops a la setmana i els usuaris sempre vetllen per carregar el cotxe al final de la jornada laboral. “A Medi Ambient el fem servir moltíssim.”

LES XIFRES

20
cotxes,
com a mínim, tindria la flota de mobilitat compartida. El màxim seria de 176, diu l’estudi
40
per cent
de reducció d’emissions de diòxid de carboni (CO2) hi hauria amb el servei municipal de cotxe compartit
395.724
euros
hauria d’afegir l’Ajuntament per quadrar els costos de l’operador els quatre primers anys si l’inici fos fluix

El 17% dels vehicles, motocicletes

L’estudi de la consultoria Mcrit, amb data del desembre del 2021, analitza models de servei municipal de cotxe compartit –i que gestiona una empresa– a ciutats com ara Madrid, Barcelona, València o Bilbao per analitzar una hipotètica posada en servei a Girona, on ja hi ha motos compartides (amb l’empresa Silence). A Girona, la proposta és que els vehicles siguin els primers quatre anys vehicles 100% híbrids no endollables amb la previsió que hi hauria un ús interurbà, desplaçaments de cap de setmana i gestions entre setmana.

L’estudi detalla que a Girona hi ha 69.336 vehicles censats, distribuïts en ciclomotor, motocicleta, tot terreny, turisme, furgoneta i vehicle especial. El 17% dels vehicles són motocicletes (11.787) i el 72%, turismes (49.921). De ciclomotors hi ha el 4,82%, de furgonetes, el 3,93%, i de tot terreny, el 2,13%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Denuncien la primera punxada en un local d’oci a l’Ebre i identifiquen el suposat autor

la ràpita

Els caçadors gironins no començaran la temporada fins que Acció Climàtica atengui les seves peticions

girona

El govern espanyol rebutja ajornar o retirar el pla d’estalvi energètic

madrid

Vuit vols cancel·lats i set retards en la nova vaga a Ryanair

Catalunya concentra 454.600 treballadors al sector turístic, un 7,1% més que fa un any

barcelona

Denuncien que l’Ajuntament de Begur “insisteix” en edificar al Puig Montcal

BEGUR

Comença la instal·lació de plaques solars al Mercat del Lleó

girona

El govern demana endarrerir l’entrada en vigor del pla estatal d’estalvi energètic

barcelona

Denuncien 14 persones per acampar a la Cala Serena, en ple Parc Natural de Cap de Creus

PORT DE LA SELVA