Societat

D’anònimes a imprescindibles

La tenacitat d’un grup de dones pioneres en un entorn masculinitzat va permetre que el Museu de Ciències Naturals de Barcelona tirés endavant

Una exposició els ret homenatge

El 1917 van entrar al museu amb funcions bàsiques i als 80 el dirigien

Tot va començar amb la descoberta d’una vella fotografia amagada durant anys en el fons del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. S’hi veien cinc dones amb bata blanca a les instal·lacions d’un dels espais museístics que, en fusionar-se, van acabar creant l’actual museu. “Qui eren? Com es deien? Què hi feien?”, aquestes van ser algunes de les preguntes que va suscitar la troballa i que, com que no tenien resposta, van actuar com a espurna per iniciar una investigació interna que ha tret a la llum el paper fonamental que aquestes i altres dones van tenir en la història del MCNB, que supera els 140 anys. Ara, una exposició en honor seu reivindica i documenta la seva tasca a la institució.

Resumidament, així és com aquestes cinc dones anònimes van passar a ser no només identificades, sinó també reconegudes com a “imprescindibles”, nom que rep la mostra que es podrà veure durant un any al museu ubicat al Fòrum per recordar la contribució d’aquestes pioneres. S’hi pot descobrir, mitjançant fotografies inèdites, documents insòlits i audiovisuals, que la primera incorporació de dones al museu va ser l’any 1917, dins d’un context de modernització a Europa i Amèrica gràcies a la pressió del moviment feminista. Per primer cop s’obrien les portes de les institucions culturals i acadèmiques al treball femení, però la premsa de l’època ho recollia denominant-les “les senyoretes del museu”, un tractament que mostra el sexisme i el paternalisme de la societat, però que, d’altra banda, marcava també una distinció respecte a les obreres industrials i altres dones treballadores.

I és que les primeres dones contractades per les entitats precursores de l’actual museu eren de famílies de classe mitjana, molt unides a les institucions catalanistes, catòliques i conservadores del moment. Algunes eren mestres d’escola i d’altres tenien una formació més elemental i es van introduir en la vida laboral amb tasques considerades subsidiàries: com a bibliotecàries, secretàries, arxiveres, taquilleres, auxiliars de col·lecció, vigilants de sala o encarregades de l’atenció al públic.

Des del 1917 fins a la Guerra Civil, el nombre de treballadores del museu es va mantenir més o menys constant. Aquestes dones s’ocupaven d’una gran varietat de tasques imprescindibles per al bon funcionament del museu: del manteniment de les instal·lacions obertes al públic, de les col·leccions i els laboratoris, de la incorporació de noves donacions, de les catalogacions, de la correspondència i de la biblioteca, per posar-ne alguns exemples.

Amb el pas del temps, però, les dones que treballaven al museu van agafar certa rellevància i van començar a aparèixer les primeres publicacions científiques signades per dones. Malgrat això, en general no ho van tenir gens fàcil durant aquesta època inicial.

Un exemple clar és el d’Emília Civit, que va haver de plegar de la Secció de Botànica del Museu per ocupar-se de la família, mentre que el seu marit, Pius Font i Quer, va dirigir el Museu de Ciències Naturals i l’Institut Botànic de Barcelona. Posteriorment, va tornar a una certa activitat participant en excursions científiques quan la cura de la família li ho permetia, però sense sou ni reconeixement.

Temps difícils

La Guerra Civil va suposar un sotrac terrible per a la societat i les treballadores del museu tampoc en van quedar al marge. Com que en aquella època el museu tenia seu a prop de l’estació de França i el port, dos objectius dels bombardejos de les tropes franquistes i els seus aliats feixistes, una part de les col·leccions es va traslladar a una torre del barri de Sant Gervasi.

Les bombes van respectar la col·lecció, però no l’habitatge de Josepa Mata (en la imatge principal, a la dreta), que en tornar a casa la va trobar destruïda i, amb la seva mare, es va instal·lar al museu fins que va acabar la guerra.

Durant la dictadura franquista, el museu va subsistir amb pocs recursos i el nombre de científics es va reduir molt, així que la seva feina depenia del treball de les dones que van continuar al museu. Encara complien tasques com ara ordenar i netejar les col·leccions o mecanografiar la correspondència, però a poc a poc van aconseguir més responsabilitat i algunes millores laborals dins la plantilla de l’Ajuntament.

Això va permetre tornar a obrir els museus municipals al públic i mantenir les col·leccions per desenvolupar la recerca científica. En paral·lel, les beques de l’Ajuntament per fer pràctiques als museus municipals van servir perquè joves estudiants universitàries coneguessin les col·leccions i descobrissin la vocació per la recerca científica.

Això, segons es pot veure en la mostra, va permetre que a partir de la segona meitat del segle XX les dones comencessin a ocupar llocs de més rellevància científica, fins que dues d’elles van aconseguir accedir, ja a la dècada dels vuitanta, a la direcció del Museu de Zoologia i del Museu de Geologia, els dos centres que el 2000 s’aliarien per crear l’actual Museu de Ciències Naturals de Barcelona, al qual s’afegiria el Jardí Botànic vuit anys després.

Una de les quals era Alícia Masriera, que el curs 1965/66 va entrar com a becària al Museu de Geologia i, després de dedicar-hi la seva carrera professional i científica, el 1985 en va ser nomenada directora. L’altra és Roser Nos, que des de ben jove va estar vinculada al Museu de Zoologia i el 1981 va començar a dirigir-lo, després d’uns anys de treballar al Zoo.

“Vam arribar al museu per fer allò que ens diguessin, perquè no teníem gaire formació, però de mica en mica vam anar aprenent i vam arribar a ajudar a muntar les exposicions”, recorda la Isabel, extreballadora del MCNB.

“Testimonis com el seu i una recerca detectivesca a partir del fons i l’arxiu del centre han permès retre homenatge a la cinquantena de treballadores que ha tingut l’entitat durant aquest temps”, explica l’actual director, Carles Lalueza Fox. “Com en altres àmbits de la ciència, l’aportació de les dones al treball dins dels museus no ha estat suficientment coneguda ni valorada”, hi afegeix José Pardo-Tomás, el comissari de l’exposició. Ara el Museu de Ciències Naturals de Barcelona té una plantilla amb un 65% de dones, però torna a tenir un home al capdavant.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia